شناسهٔ خبر: 31654 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تدوین سند فرهنگی دانشگاه تهران/ کانون‌های تعطیل شده احیا می‌شوند

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: به همراه تیمی از استادان و شخصیت‌های فرهنگی، سند توسعه فرهنگی دانشگاه تهران تدوین می شود که این سند نقشه راهی برای حرکت فرهنگی دانشگاه تهران خواهد بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مجید سرسنگی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه مهم‌ترین برنامه شما برای معاونت فرهنگی دانشگاه تهران چیست؟ گفت: حوزه فرهنگ، حوزه بسیار گسترده‌ای است و اولین کاری که من انجام داده‌ام این است که تیمی از استادان و شخصیت‌های فرهنگی را جمع کرده‌ام تا در ابتدای کار سند توسعه فرهنگی دانشگاه تهران را تدوین کنم و زمانی که این سند تدوین شد، نقشه راهی برای حرکت فرهنگی دانشگاه تهران خواهد بود. 

وی افزود: بخشی از فعالیت‌های فرهنگی ما معطوف به فعالیت‌های دانشجویی و بخشی از آن مربوط به فضای هیات علمی، اساتید و کارکنان دانشگاه است و باید هر سه این بخش‌ها را در انجام کار فرهنگی پوشش بدهیم و نمی‌توانیم بخشی را ببینیم و بخش دیگر را فراموش کنیم.

سرسنگی افزود: در حوزه دانشگاهی و دانشجویی حمایت از تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و فعالیت‌هایی که دانشجویان در سطح دانشگاه انجام می‌دهند و فعالیت‌هایی که زیر چتر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه است، از آن حمایت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم نشاط سیاسی را در دانشگاه زیاد کنیم و دانشجویان در عین حالی که سلیقه‌های مختلف و گرایش‌های مختلف دارند، فضایی داشته باشند تا بتوانند بانشاط فعالیت‌های خود را انجام دهند و شور و نشاط به معنای لذتی که دانشجو از دوران تحصیل می‌برد، نکات مهمی است که باید در دانشگاه به آن توجه شود و باید دانشگاه محلی باشد که دانشجو در حین تحصیل، از این دوران لذت ببرد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران اظهار داشت: در گذشته کانون‌های فرهنگی و هنری در دانشگاه فعالیت مي‌کردند که بخشی از آنها تعطیل شده بود و من معتقدم که هنر می‌تواند به ما در حوزه فرهنگ کمک کند و لذا برای دانشجویان برنامه‌‌های فوق‌العاده‌ای داریم. کانون‌های فرهنگی که تعطیل شده‌ است را راه‌اندازی می‌کنیم و برنامه داریم تا کانون‌های فرهنگی که در دانشگاه در حال فعالیت هستند را تقویت کنیم و یک برنامه جدی در حوزه اوقات فراغت دانشجویان داریم که چه در حوزه هنری و چه در حوزه فرهنگی و آموزشی بتوانند اوقات فراغت خود را بگذرانند و از امکانات موجود استفاده کنند.

سرسنگی با اشاره به دیگر برنامه‌های خود در حوزه دانشجویی و آسیب‌های اجتماعی که دانشجویان را تهدید می‌کند، گفت: یکی از دلایلی که می‌خواهیم اوقات فراغت دانشجویان پر باشد، فعالیت ایجابی ما برای از بین بردن ناهنجاری‌هایی است که در بین دانشجویان و دانشگاه وجود دارد مانند مشکلات روحی و همچنین مساله اعتیاد که متاسفانه در خوابگاه‌ها و در دانشگاه وجود دارد و تلاش می‌کنیم این موضوع را با کار فرهنگی رفع کنیم، چرا که همه دانشجویان در یک سطح نیستند و برخی با نشاط‌ اند و برخی نشاط نسبتا کمی دارند و بهترین راه‌حل برای اینکه مشکلات روحی و مساله اعتیاد در بین دانشجویان از بین برود، این است که فضایی را فراهم کنیم تا اوقات فراغت خود را در فضایی آرام، فرهنگی و بانشاط بگذرانند و همچنین برای این موضوع؛ فعالیت‌های ورزشی و تربیت‌بدنی در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: امیدواریم مجموعه فعالیت‌هایی که قرار است در معاونت فرهنگی انجام دهیم، باعث شود از یکسو توسعه فرهنگی هنری دانشگاه را به صورت عام داشته باشیم و از سوی دیگر بتوانیم منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری را در حوزه فرهنگی و دانشجویی اجرا کنیم و بتوانیم انتظارات ایشان را از دانشگاه تهران برآورده کنیم، چرا که دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور است و از طرف دیگر بتوانیم جامعه دانشگاهی را با یک شور، نشاط و شادابی در یک بستر مناسب فرهنگی، در کنار تحصیل و کار قرار دهیم تا بتوانند از اینکه در دانشگاه هستند، لذت ببرند و با انرژی بیشتر و انگیزه بالاتر کار کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در پاسخ به این سئوال که برای بودجه فرهنگی دانشگاه تهران که مشکلات بسیاری دارد، چه برنامه‌‌ای دارید؟ گفت: بودجه فرهنگی دانشگاه تهران کم است و نسبت به فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که ما در نظر داریم، تناسب مناسبی ندارد و امیدواریم امسال در بودجه فرهنگی دانشگاه، مبلغ بیشتری در نظر گرفته شود و بنده اعتقاد دارم خود معاون فرهنگی نیز باید تلاش کند تا بودجه فرهنگی را از جاهای دیگر جذب کند.

سرسنگی در پاسخ به این سئوال که آیا درآمد اختصاصی خارج از بودجه دانشگاه برای فعالیت فرهنگی در نظر گرفته‌اید یا خیر؟ گفت: بله ما حتما درآمد اختصاصی برای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه در نظر گرفته‌ایم و فعالیت‌هایی خواهیم داشت تا بتوانیم درآمدهایی ثابت و پایدار برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه داشته باشیم و قطعاً اگر بخواهیم فعالیت‌های فرهنگی با قدرت و گستردگی بیشتر ادامه پیدا کند باید به دنبال این باشیم که در کنار منابع و بودجه دانشگاه، منابع درآمدی دیگری نیز ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که شما همزمان در خانه هنرمندان و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران حضور دارید، بیشتر برای کدام وقت خواهید گذاشت؟ گفت: تا زمانی که گزینه مناسبی برای ریاست خانه هنرمندان پیدا شود، بنده در هر دو حوزه فعالیت خودم را انجام می‌دهم و خوشبختانه از نظر زمان، معاونت فرهنگی دانشگاه و خانه هنرمندان با هم تفاوت دارند و در دانشگاه تهران فعالیت ما بیشتر از صبح تا ساعت کاری و بعدازظهر است و در خانه هنرمندان بیشتر فعالیت‌ها و برنامه‌ها از بعدازظهر تا شب انجام می‌شود که البته از نظر کاری به بنده فشار می‌آید اما تمام تلاش و سعی‌ام را می‌کنم تا زمانی که هر دو مسئولیت را با هم دارم، در هیچ کدام از این مراکز لحظه‌ای کوتاهی نکنم و هر دو مرکز را با قدرت و قوت اداره کنم.

نظر شما