شناسهٔ خبر: 28270 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در مورد موسیقی فیلم های «عصر یخبندان»و «روباه»

آرمان موسی پور از موسیقی فیلم های «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی و «روباه» به کارگردانی بهروز افخمی گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آرمان موسی پور با اشاره به اینکه در سی و سومین جشنواره فیلم فجر با فیلم های «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی و «روباه» به کارگردانی بهروز افخمی حضور دارد، گفت: موسیقی فیلم «عصر یخبندان» مدتی پیش به پایان رسید و نسخه نهایی آن تحویل دفتر جشنواره فیلم فجر شد. این موسیقی یک موسیقی ارکسترال بوده و می توان آن را به نوعی موسیقی توصیفی دانست.

وی با اشاره به اینکه موسیقی استفاده شده در «عصر یخبندان» داستان فیلم را توصیف می کند، توضیح داد: اکثر سازهایی که برای ساخت موسیقی این فیلم استفاده شده زهی، پیانو و به ندرت در بخش هایی از موسیقی از ساز الکترونیک استفاده شده است.

آهنگساز فیلم «360 درجه» تاکید کرد: در «عصر یخبندان» موسیقی زیاد استفاده شده و می تواند کمتر هم باشد، اما فضای فیلم به گونه ای است که موسیقی را می طلبید و من هم آن را ساختم. در تمام طول مدتی که موسیقی «عصر یخبندان» را می ساختم تلاش خود را کردم تا به نوعی موسیقی سرد و بی روحی باشد تا بتواند با فضای فیلم همخوانی داشته باشد.

وی ادامه داد: «عصر یخبندان» تیتراژ اول ندارد و تیتراژ پایانی آن هم از موسیقی بدون کلام استفاده شده که کاملا برعکس فیلم «خط ویژه» فیلم قبلی کیایی است، البته در ابتدا قرار بود تیتراژ پایانی موسیقی همراه با کلام باشد اما بعد تصمیم‌مان را تغییر دادیم.

عصر یخبندان

موسی پور با اشاره به فیلم «روباه» به کارگردانی بهروز افخمی گفت: در این فیلم از موسیقی‌ای استفاده کردیم که بیشتر شخصیت پردازانه باشد، موسیقی فیلم به گونه ای است که حالت فیلم را به خوبی توضیح می دهد اما در کنار آن شخصیت اصلی فیلم را دنبال می کند و براساس شرایط این شخصیت ساخته شده است.

وی تاکید کرد: بهروز افخمی جزو کارگردانانی است که با موسیقی در متن فیلم کمتر کار می کند به همین دلیل «روباه» نسبت به «عصر یخبندان» موسیقی کمتری دارد. تیتراژ «روباه» توسط امیر عظیمی خوانده شده که ملودی آن را خودش ساخته و من آن را تنظیم کرده ام.

آهنگساز فیلم «قتل آنلاین» در پایان توضیح داد: برای تیتراژ «روباه» با توجه به فضای داستان از یک شعر حماسی و ملی استفاده شده که با موسیقی های دیگری که با این سبک ساخته شده متفاوت است و می توان آن را به نوعی یک اثر متفاوت ملی دانست.

نظر شما