شناسهٔ خبر: 26273 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نامه‌های اینشتین به کودکان و پاسخ‌های او در یک کتاب

کتاب «پروفسور اینشتین عزیز» حاوی نامه‌های آلبرت اینشتین به کودکان و پاسخ‌های اوست که با ترجمه محمدرضا توکلی‌صابری، به تازگی راهی بازار کتاب ایران شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، این کتاب جالب حاوی تقریباً ۶۰ نامه از کودکان به آلبرت اینشتین است که نه تنها علاقه جدی به جهان دانش دارند، بلکه برای پاسخ به پرسش‌هایشان بی‌هیچ واهمه‌ای مستقیماً به سوی منبع رفته‌اند.

پوشیده نیست که اینشتین به کودکان احترام می‌گذاشت و آنها را تحسین می‌کرد و در این مجموعه با کودکان در سراسر جهان از جمله آمریکا، ژاپن، آفریقای جنوبی، آلمان و انگلستان مکاتبه کرده است.

این مکاتبات در مورد موضوعات متعددی است؛ از نظریه نسبیت گرفته تا حل اینمسئله که سوپ چگونه سرد می‌شود. اینشتین با ظرافت خاص و بازیگوشی کودکانه‌ای، همانند دوستان نوجوان در نامه به دختر جوانی در بروکلین می‌نویسد: «زیاد نگران مشکلات ریاضیات خود نباشید. به شما اطمینان می‌دهم که مشکلات من حتی بیشتر است».

پاسخ اینشتین به کودکان به همان اندازه نامه‌های آنها به او سرگرم‌کننده، لطیف و هوشمندانه است. در این نامه‌ها تبریک سال تولد، امید به بهبودی، افکار ابلهانه و زیرکانه و نیز خلوص، کنجکاوی و لذت محض زندگی وجود دارد.

علاوه برنامه‌‌ها، زندگینامه فشرده و گاهشمار زندگی اینشتین و مقاله‌ای از پژوهشگر برجسته‌ای به نام رابرت شولمان در این کتاب آمده است. همچنین دیباچه‌ای نوشته اِولین، نوه دختری اینشتین و ده‌ها تصویر این دانشمند مشهودر گنجانده شده  که بعضی از آنها برای اولین بار منتشر می‌شود.

کتاب ۱۳۶ صفحه‌ای و مصور «پروفسور اینشتین عزیز» با ویراستاری آلیس کالپرایش، ویراستار کتاب‌های «نقل قول‌های اینشتین»، «نقل قول‌های مفصل اینشتین»، «جغد یک مرد» و «جغد در خانه» در شمارگان ۱۲۰۰ نسخه و با بهای ۷۰۰۰ تومان از سوی انتشارات مازیار راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما