شناسهٔ خبر: 25077 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

شماره 104 اطلاعات حکمت و معرفت

اطلاعات حكمت 104 اطلاعات حکمت و معرفت در مقاله‌ای به قلم داریوش درویشی با عنوان «فضیلتی عبری در جهان یونانی» تلاش کرد به این پرسش پاسخ دهد که چگونه افلاطون گرفتار هوبریس (خدای گونه شدن) شد و در این راه از كدام پیشینیان تاسی گرفت.

 

فرهنگ امروز: «اخلاق فضیلت» دفتری است که ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت در شماره ۱۰۴ خود در آذرماه ۹۳ گشود. «در فضیلت اخلاق فضیلت» سرمقاله‌ی این شماره است که به قلم سردبیر، انشاءالله رحمتی به نگارش درآمد و در آن به چهار بحث: مولفه‌های اصلی نهاد اخلاق» (morality)، اخلاق شناسی (ethics)، تفاوت اخلاق فضیلت و فلسفه فضیلت، و چگونگی قد علم کردن اخلاق فضیلت در برابر پیامدگرایی و وظیفه‌گرایی پرداخت. این موضوع در دو گفتگو، دو ترجمه و دو مقاله دیگر پیگیری شد. گفتگوها حاصل مصاحبه با محسن جوادی در خصوص «اخلاق فضیلت در یونان باستان و تاثیرات آن بر فلسفه اخلاق اسلامی» و زهرا خزاعی در خصوص «کاربست و گسترش نوین اخلاق فضیلت» انجام شد. «اخلاق فضیلت محور» به قلم جان گرت و «فضایل عقلی و اخلاقی» به قلم لیندا ترینکائوس زاگزبسکی  دو مقاله‌ای بود که اطلاعات حکمت و معرفت به ترجمه آن همت گماشت. مباحثی همچون عشق به دانایی، شجاعت، احتیاط، استقلال و فضیلت حکمت عملی از مسایل مطرح شده در مقاله «درآمدی بر پاره‌ای از فضایل فکری» است که علی اکبر اکبرآبادی و سید حسین حسینی آن را به نگارش درآورده‌اند. اطلاعات حکمت و معرفت در مقاله دیگری به قلم داریوش درویشی با عنوان «فضیلتی عبری در جهان یونانی» تلاش کرد به این پرسش پاسخ دهد که چگونه افلاطون گرفتار هوبریس (خدای گونه شدن) شد و در این راه از كدام پیشینیان تاسی گرفت.

در سرویس ادب و هنر در درجه اول به مبحث التقاط در مطالعات ترجمه با ترجمه مقاله‌ای از شری سایمون پرداخته شد و سپس پگاه مصلح تلاش کرد در مقاله‌ای به ترسیم سیمای هیچ در سفرنامه شاعرانه سهراب سپهری یعنی مسافر بپردازد.

در سرویس اندیشه و نظر حمید یزدان‌پرست با بررسی چند روایت تاریخی به این مساله پرداخت که آیا بقعه‌ی بی‌بی شهربانو واقع در شهر ری نسبتی با شهربانو، همسر امام حسین دارد یا خیر؟ همچنین در این سرویس مقاله‌ای با عنوان «رازهای رازی» به قلم کاظم طبیبی فرد به نگارش درآمد که در آن به گرایش‌های مختلف در ترسیم چهره رازی پرداخته شد. بخش دوم و پایانی ترجمه‌ی مقاله «اولین آندرهیل» در خصوص ریاضت و تزکیه‌ی نفس نیز به چاپ رسید و به تناسب همین موضع مقاله‌ای که گرهارد بورینگ در خصوص میرسید علی بن شهاب الدین محمد همدانی از عارفان طریقه کبرویه در سده هشتم میلادی نوشت ترجمه شد.

در بخش کتاب این ماه اطلاعات حکمت و معرفت ضمن معرفی چند کتاب، قسمت دوم بازخوانی کتاب «تعطیرالانام فی تعبیر المنام» اثر نابلسی را منتشر کرد و در آن بحثی را درباره‌ی خواب و تعبیر آن مطرح نمود. اما قسمت مهم این بخش مصاحبه‌ای است که با هوشنگ اتحاد در خصوص مجموعه‌ی پژوهشگران جوان انجام شد. در بخش پایانی این نشریه گزارش‌هایی از برخی نشست‌ها همچون سمینار «زندگی راکد» «شهود در فلسفه» سمینار «بحران‌های اخلاقی در قرن حاضر» در دانشگاه اسکس، همایش «شباهت سعدی و سروانتس» نشست «شیعه‌شناسی انتقادی و جامعه‌شناسی تشیع» و چند گزارش داخلی و خارجی دیگر به چاپ رسید.

نظر شما