شناسهٔ خبر: 24332 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

تفکر

تفکر کتاب حاضر برای کسانی به نگارش درآمده است که از وجود چنین مسایلی همچون دانش آگاهی خدا عدالت و ... آگاهند اما نمی‎دانند چگونه به آنها بپردازند. نویسنده در ابتدا استدلالی متقاعد کننده در تایید مطالعه فلسفه به دست می‎دهد و در ادامه خواننده را با نحوه نگرش فیلسوفان بزرگی چون هیوم، کانت، ویتگنشتاین به مضامین عمده فلسفه آشنا می ‎سازد.

نام کتاب: تفکر

نویسنده: سایمون بلک‌برن

مترجم: مریم تقدیسی

انتشارات: ققنوس

سال چاپ: ۱۳۹۳

تعداد صفحات: ۳۳۵ صفحه

قیمت: ۱۵ هزار تومان

شاید نگران کننده‌ترین فکری که اکثر ما اغلب از دوران کودکی داشته‌ایم این باشد که کل دنیا ممکن است تنها نوعی رویا باشد و این که شاید صحنه‎های معمولی و اشیای روزمره‎ای که با آن سرو کار داریم خیالی بیش نیستند. شاید واقعیتی که در آن زندگی می‎کنیم واقعیتی مجازی باشد که از ذهنمان ریشه گرفته. چنین افکاری می‎آیند و می‎روند. فکر کردن درباره رابطه بین نمود و واقعیت را از کجا باید آغاز کنیم؟ از چیزهایی که می‎بینیم یا از چیزهایی که واقعا هست؟ عامل این سوالات چیست؟ تفکر درباره خود. در حین فکر کردن درباره خود با مقولاتی مانند دانش عینیت و حقیقت مواجه می‎شویم. اما چرا تفکر مهم است؟ تفکر مهم است چون به عمل متصل است و عمل ما ممکن است بر حسب ارزش تاملاتمان بدتر یا بهتر شود.

کتاب در هشت فصل «شناخت»، «ذهن»، «اراده آزاد»، «خود»، «خدا»، «استدلال»، «دنیا»، «چه باید کرد» موضوعات دانش آگاهی، ایمان، خدا، حقیقت، خوبی، عدالت را پی می‎گیرد. کتاب حاضر برای کسانی به نگارش درآمده است که از وجود چنین مسایلی آگاهند اما نمی‎دانند چگونه به آنها بپردازند. نویسنده در ابتدا استدلالی متقاعد کننده در تایید مطالعه فلسفه به دست می‎دهد و در ادامه خواننده را با نحوه نگرش فیلسوفان بزرگی چون هیوم، کانت، ویتگنشتاین به مضامین عمده فلسفه آشنا می‎سازد. هریک از فصول به تبیین موضوعی محوری اختصاص دارد و راهنمایی مستقل برای آشنایی با مسایلی که فیلسوفان مورد بحث قرار داده اند فراهم می‎کند.

از مزایای کتاب این است که این کتاب، کتابی است مستقل و لزومی ندارد خواننده منابع دیگری نیز در اختیار داشته باشد. می توان این کتاب را بدون در دست داشتن منابعی اصلی همچون تاملات دکارت، سه گفتگوی بارکلی، پژوهش در باب فهم انسان و گفتگو در باب دین طبیعی اثر هیوم هم خواند. خواننده بعد از خواندن این کتاب می تواند با ذهنی آماده آثار کلاسیک و سایر کتاب های موجود در زمینه ذهن یا اخلاق را مطالعه کند. نویسنده در صدد بود در این کتاب نشان دهد روند درک مسایل به خودی خود نوعی هدف محسوب می شود. از نظر او اگر نتیجه تفکر همان چیزی باشد که هیوم آن را شک گرایی متعادل نامیده، بدون شک نتیجه بدی نخواهد بود.

نظر شما