شناسهٔ خبر: 23776 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مهدی فضائلی: نه سکوت جایز است نه بزرگنمایی

یک کارشناس رسانه معتقد است: در شرایطی که ناهنجاری‌هایی مثل اسید‌پاشی جو جامعه را متشنج می‌کند، رسانه‌های داخلی باید حتما مراقب باشند که پاس گُل به بیگانه ندهند، در عین حال نسبت به موضوع هم سکوت نکنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مهدی فضائلی در زمینه‌ی عملکرد رسانه‌ها در مقابل ناهنجاری‌های جامعه مثل اسیدپاشی تاکید کرد: ما در شرایطی به سر می‌بریم که رسانه‌های بیگانه منتظر فرصت‌ هستند؛ بر این اساس رسانه‌های داخلی که بعضا دلسوزانه می‌خواهند خدمت کنند، باید حتما مراقب باشند که پاس گُل به بیگانه ندهند. شاید مهمترین چیزی که در این زمینه کمک می‌کند تا یک رسانه کارش را درست انجام بدهد نحوه درست پرداخت به یک سوژه است.
 

وی در عین حال پیشنهاد داد: رسانه‌ها نحوه پرداختشان را به گونه‌ای تنظیم و برنامه‌ریزی کنند که به عنوان مثال راجع به موضوعی نه بزرگ‌نمایی رخ دهد که موجب تشویش اذهان عمومی شود و در نهایت خروجی کار به گسترش احساس ناامنی در جامعه منجر شود و نه اینکه در مقابل ناهنجاری‌ها سکوت کنند.

 

مراقب گمانه‌زنی‌ها باشیم

 

این کارشناس رسانه در عین حال بیان کرد: پرداختن به موضوعات و ناهنجاری‌هایی مثل اسیدپاشی از سوی رسانه‌ها ممکن است گمانه‌زنی‌هایی را سبب شود که مرزشان به دروغ و شبه‌دروغ نزدیک است، در این شرایط باید خیلی مراقبت انجام گیرد. او در ادامه تصریح کرد: به طور طبیعی یک رسانه‌ی هوشمند و مراقب باید بازتاب رسانه‌ای و فعالیت‌های خبری خودش را ببیند؛ خصوصا اینکه ما در شرایطی به سر می‌بریم که رسانه‌های بیگانه منتظر فرصت‌ هستند.

 

حادثه اسیدپاشی را کوچک نمی‌کنم

 

فضائلی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو ارزیابی‌اش از عملکرد رسانه‌ها در جریان اسیدپاشی‌های اصفهان را اینگونه بیان کرد: شخصا نسبت به اتفاق اخیر اسیدپاشی رصد خیلی کاملی نداشتم اما آن‌طور که در جریان بودم احساس می‌کنم در چند بخش از طرف برخی رسانه‌ها در این زمینه کم‌توجهی صورت گرفت. بخشی از این کم‌توجهی، به التهاب در جامعه منجر شد؛ البته به عنوان یک کارشناس رسانه نمی‌خواهم حادثه اسیدپاشی را کوچک کنم و این حادثه در جای خودش خیلی هم تلخ بود، اما من فکر می‌کنم در مقابل بخشی از رسانه‌ها هم به این موضوع بیش از حد پرداختند.

 

مهدی فضائلی

 

وی اضافه کرد: نکته دومی که در ماجرای اخیر اسیدپاشی نسبت به آن کم توجهی شد، مربوط به بعضی گمانه‌زنی‌هایی بود که هنوز هم هیچ نشانه‌ی مشخصی از آن‌ها نیست. هنوز هیچ نشانه‌ای درخصوص منتصب کردن ماجرای اسیدپاشی به بحث امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با بد حجابی و امثال آن‌ وجود ندارد اما برخی از گمانه‌زنی‌ها، متأسفانه چنین ذهنیت غلطی را به وجود آورد و مسیر حادثه و ماجرا را به سمتی کشاند که کاملا انحرافی و به دور از واقعیت باشد.

 

سکوت برخی رسانه‌ها در مقابل ناهنجاری‌ها درست است؟

 

مهدی فضائلی در پایان درباره سکوت برخی رسانه‌ها در مقابل ناهنجاری‌های جامعه مثل اسیدپاشی گفت: همان‌طور که می‌دانید حادثه اسیدپاشی سال‌های قبل هم در استان‌ها و مناطق دیگر اتفاق افتاد، ولی به هیچ عنوان به این شکل به آن پرداخته نشد ولی زمانی که یک مرتبه این حادثه توسط برخی رسانه‌ها پرحجم دیده می‌شود، این ذهنیت ممکن است ایجاد شود که چه اتفاقی افتاده است؟ شاید یکی از دلایلی که رسانه‌های دیگر نسبت به مسأله اسیدپاشی کمتر ورود پیدا کرده‌اند، این باشد که ابعاد قضیه هنوز کاملا روشن نیست و ابهاماتی در این زمینه وجود دارد.

نظر شما