شناسهٔ خبر: 23753 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اثر شایسته تقدیر کتاب سال سینمای ایران تجدید چاپ شد

کتاب «تعمق در فیلم، تماشا کنید، بگویید یا بشنوید و لذت ببرید» با ترجمه «حمیدرضا احمدی لاری» به تازگی از سوی نشر ساقی به چاپ دوم رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ به تازگی کتاب «تعمق در فیلم، تماشا کنید، بگویید یا بشنوید و لذت ببرید.» تألیف «پیتر لمان» و «ویلیام لور» با ترجمه «حمیدرضا احمدی لاری» که از سوی نشر «ساقی» منتشر شده بود، در بخش ترجمه چهارمین تندیس قلم زرین جایزه کتاب سال سینمایی ایران به عنوان اثر شایسته تقدیر برگزیده شد، که اکنون این کتاب برای دومین بار تجدید چاپ و روانه بازار نشر شده است.

درباره کتاب «تعمق در فیلم، تماشا کنید، بگویید یا بشنوید و لذت ببرید»،‌می‌توان گفت که این اثر می‌خواهد دانشجویان را به نگاه انتقادی‌تری نسبت به فیلمی که تماشا میکنند، مجهز کند. نیمه اول هر فصل به معرفیِ کلیِ مسائل انتقادی و شرح آنها با ارجاع به فیلم‌‌های مختلف اختصاص دارد. نیمه دوم فصل به تجزیه و تحلیل یک یا دو فیلمی می‌پردازد که به مقوله مطرح شده در بخش اول مربوط است.

عکس‌های متعددی این مطالب را روشن‌تر و فهم آنها را آسان‌تر می‌سازند. انتخاب فیلم‌ها در سراسر کتاب با این نیت صورت گرفته که میان آثاری که احتمالاً اغلب دانشجویان می‌شناسند (مثلاً آثار سینمای معاصر هالیوود) و فیلم‌هایی که نمونه تکنیک‌هایی از فیلم‌سازی هستند، که این دانشجویان نمی‌شناسند، مثلاً آثاری از سینمای ملی دیگر کشورها یا از دوره‌های گذشته تاریخ سینما، توازن برقرار باشد.

کتابشناسیِ پایان هر فصل، متون نوشتاریِ بیشتری در مورد مطالبی که در همان فصل تحلیل شده معرفی می‌کند. کتاب علاوه بر زیبایی‌شناسی، توجه خود را به مقولات اجتماعی و فرهنگی نیز معطوف کرده است. به نظر ما همه این مقولات مهم هستند و در واقع نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد.

در بخشی از کتاب کتاب «تعمق در فیلم»، می‌خوانیم: فرایندِ آموختنِ نحوه‌های فراوانِ تعمق در فیلم، لذت و شناخت ما از سینما را گسترش می‌دهد. البته نگاه نقاد و تحلیلی نباید لذت تماشای فیلم را از ما بگیرد، اما در برابر، توجه به مؤلفه‌های شکلی «فرمال» و مقولات فرهنگیِ فیلم، ما را به تماشاگرانی فعال‌تر و نکته‌ بین‌تر تبدیل می‌کند.

انتشارات «ساقی» کتاب «تعمق در فیلم» را در 728 صفحه و با قیمت 30 هزار تومان منتشر و به مخاطبان این عرصه، ارائه کرده است که علاقه‌مندان برای تهیه آْن می‌توانند به نشانی تهران، میدان فردوسی، خیابان شهید قرنی، نبش خیابان شهید فلاح‌پور مراجعه یا با شماره تلفن 88897814 تماس حاصل کنند.

نظر شما