شناسهٔ خبر: 23676 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سياحت در «ایران» و «تهران» با سیاه قلم

انتشارات کتابسرا به تازگی اقدام به انتشار یک کتاب و تجدید چاپ اثر دیگری كرده است. وجه اشتراک این دو کتاب این است که هر دو به واسطه بهره گیری از سیاه قلم، به معرفی ایران و تهران پرداخته اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ انتشارات کتابسرا از ناشرانی است که در زمینه انتشار کتاب‌های هنری فعالیت های مختلفی داشته است. این انتشارات به تازگی اقدام به انتشار یک کتاب و تجدید چاپ کتاب تصویری نفیسی کرده است.«ایران به روایتی دیگر» شامل مجموعه طرح‌های محمدمهران یوسف‌زاده از مکان‌های مختلف گردشگری ایران و «آن روزگاران تهران» شامل مجموعه تصاویری از ۸۰ سال‌ قبل تهران و آداب و رسوم و بناهای آن دوران حاوی سیاه‌قلم‌های خسرو خورشیدی اسامی این دو کتاب است.
 


سفری به ایران قدیم با کتاب «ایران به روایت دیگر»

«ایران به روایت دیگر» به تازگی توسط انتشارات کتابسرا منتشر شده است. این کتاب شامل طرح‌هایی است که محمدمهران یوسف‌زاده سفرهایی که در طول ۲۳ سال گذشته به مکان‌های مختلف ایران داشته به ثبت رسانده است.

یوسف‌زاده در این اثر از طبیعت و معماری ایران نقاشی‌هایی تهیه کرده که در نوع خود منحصر به فرد و یگانه هستند. نقاش در هرجا که با منظره‌ای روبرو شده و تحت تاثیر آن قرار گرفته، با هنر خود اثری ماندگار خلق کرده است. اگر چه او بیشتر تصاویر خود را از شمال ایران برگرفته است، اما آنقدر در مورد سایر مناطق نیز طرح های زیبایی خلق کرده که می توان این کتاب را اثری درباره تمام ایران دانست.

آنطور که نگارنده در ابتدای این کتاب می‌گوید: این اثر با هفتاد و پنج نقاشی از مناظر مختلف ایران حاصل سال ها تلاش نقاش آن بوده است. او در ابتدای کتاب می‌گوید: وقتی فکر می‌کنم، می‌بینم بسیاری از فضاها و مکان‌هایی که طرح‌های آنها مورد نظرم بوده، هنوز مجال و فرصتی برای طراحی آن نیافتم.

گیلان، منطقه شاهزاده ابراهیم نام یکی از مکان‌هایی است که در این کتاب به آن اشاره و تصویر آن منتشر شده است. تصویری مربوط به گیلان و منطقه شاهزاده ابراهیم را در زیر می بینید.
 

کتاب «ایران به روایت دیگر» در ۱۵۵ صفحه مصور با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و طراحی جلد آزاده عسگری توسط انتشارات کتابسرا منتشر و روانه بازار نشر شده است. قیمت این کتاب ۵۵ هزار تومان است.


تصاویر تهران قدیم  در کتاب «آن روزگاران تهران»

کتاب «آن روزگاران تهران» شامل مجموعه خاطرات ۸۰ ساله خسرو خورشیدی از تهران است. خورشیدی استاد دانشگاه و مدرس رشته طراحی صحنه است. او در این کتاب که چاپ سوم آن به تازگی روانه بازار شده، در ۳۷۶ صفحه‌ مناظر بدیعی از تهران در قالب سیاه قلم خلق کرده است. 

کتاب در ۹ بخش به معرفی «فرهنگ عمومی تهرانیان قدیم - آداب، رسوم، اعتقادات و تفریحات در تهران دیروز»، «خیابان‌ها، محله‌ها و برخی بناهای تهران»، «خاطره‌های مذهبی»، «مدارس تهران»، «کافه‌ها و قنادی‌های تهران»، «رستوران‌های تهران»، «تماشاخانه‌های تهران»، «سینماهای تهران» و «سفارت‌خانه‌ها» می‌پردازد.

در برخی از صفحات این کتاب تصاویری از معرفی فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مردم می‌بینیم. «میدان فردوسی» یکی از مکان‌هایی است که خورشیدی در این کتاب آن را در قالب سیاه قلم طراحی کرده که تصویر آن را در زیر می‌بینید.
 


خورشیدی در شرح این تصویر می نویسد: در این میدان مجسمه‌ای که توسط پارسیان هندوستان برای بزرگداشت فردوسی ساخته و به ایران فرستاده شده بود نصب شد. در این مجسمه فردوسی بر تشکچه‌ای نشسته بود و چون مجسمه در فضای بلندی نصب شده بود به خوبی دیده نمی‌شد. پس از مدتی آن را به دانشگاه تهران مقابل دانشکده ادبیات منتقل کردند و مجسمه کنونی جایگزین آن شد.

کتاب «آن روزگاران تهران» در ۳۷۶ صفحه مصور با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه با طراحی جلد آزاده عسگری توسط انتشارات کتابسرا به چاپ سوم رسیده و روانه بازار نشر شده است. قیمت این کتاب ۶۹ هزار تومان است.

نظر شما