شناسهٔ خبر: 23593 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست «جهانی شدن،‌ پست فوردیسم و شهر» برگزار می‌شود

نشست«جهانی شدن،‌ پست فوردیسم و شهر؛نگاهی به تغییر سازمان اجتماعی و فضایی شهرها» در پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت برگزار می‌ شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، دهمین نشست عمومی از سلسله نشست‌های پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت با موضوع « جهانی شدن،‌ پست فوردیسم و شهر: نگاهی به تغییر سازمان اجتماعی و فضایی شهرها»» با سخنرانی دکتر مرتضی قورچی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

این نشست روز چهارشنه ۳۰ مهرماه ساعت ۱۶ در محل پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت برگزار خواهد شد.

جهانی شدن جریانی است که روز به روز، کشورها و شهرهای بیشتری را تحت تأثیر خود قرار می­دهد. جهاني شدن با فرآيند فشردگي فزاينده فضا و زمان درروند تدريجي و رو به گسترش ارتباطات در ابعاد گوناگون، با در هم تنيدگي جهان و پهناورتر شدن گسترة تاثيرگذاري و تاثيرپذيري كنش‌هاي اجتماعي در بستر «شهرهاي جهاني» و «شهرهاي خواهان جهاني شدن» واقعيت مي‌يابد. يك رشته تغييرات در همة ابعاد و عرصه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي كه بر تمام كاركردهاي جهان تاثيرگذاشته است، تحت عنوان فرآيند جهاني شدن تعريف مي‌گردد.

این تغیرات را می‌توان ناشی از تغییرات نظام تولید و تبدیل اقتصاد فوردیستی به اقتصاد پست فوردیست دانست. پرسش این است که اثرات جهانی شدن بر تحولات سازمان فضایی شهرها چیست؟ آیا جهانی شدن شهرها را به سمت یکسان‌سازی فرهنگی پیش می‌برد؟ مفهوم شهرهای چند فرهنگی (Multi-cultural) و شهرهای بینافرهنگی (Inter-cultural) چیست؟ آیا میان جهانی شدن و غربی‌شدن شهرها تفاوت‌هایی وجود دارد؟

دکتر مرتضی قورچی، دکترای جغرافیای سیاسی و مدرس مدعو دانشگاه شهید بهشتی، در سخنرانی خود به مؤلفه‌های اقتصادی و فرهنگی در شهرهای جهانی توجه دارد و ابعاد کالبدی و غیرکالبدی جهانی شدن شهرها را تبیین می‌کند. این نشست، از سوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت و در ادامه‌ سلسله‌نشست‌‌های معماری و فرهنگ برگزار می‌شود.

 علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌ ۶۶۴۳۵۴۲۳ تماس حاصل فرمایند. نشانی پژوهشکده (محل برگزاری جلسات) به شرح زیر می‌باشد: میدان انقلاب اسلامی، ابتدای خیابان کارگر شمالی، کوچه ادوارد براون، پلاک ۱۲. شرکت در این جلسات برای عموم علاقه‌مندان آزاد است
 

برچسب‌ها:

نظر شما