شناسهٔ خبر: 23582 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دایره تنگ شناخت مولفان کتاب‎های مدارس

حسن احمدی که معتقد است بسیاری از اهالی قلم از وضعیت کتابهای فارسی مدارس گله‌مندند و منتظر حرکتی انقلابی در این زمینه‌اند، به ایبنا گفت: در چند سال اخیر شاهد حذف آثار درخشان ادبیات معاصر در کتاب‌های درسی بودم. برخی از مسئولان تالیف این کتاب‌ها، دایره شناختشان فقط در حد چند چهره است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حسن احمدی گفت: در چند سال اخیر  شاهد حذف آثاری در کتاب‌های درسی بودم. متأسفم که مؤلفان کتاب‌های درسی جر چند چهره شناخته شده را که در عرصه ادبیات قبول دارند و می‌شناسند آثار شاعر و نویسنده دیگری را برای چاپ در این کتاب‌ها انتخاب نمی‌کنند.

وی افزود: اغلب دست‌اندرکاران و کسانی که با ادبیات و شعر سر و کار دارند، گله‌مندند و از وضع موجود تأسف می‌خورند که چرا حرکتی انقلابی در کتاب‌های درسی انجام نمی‌شود. به گمانم کسانی که کتاب‌های درسی را بهتر می‌شناسند و در عرصه کتاب‌های درسی تجربه و لیاقت دارند، باید این کتاب‌ها را تنظیم و تألیف کنند. پس از آن هم باید منتظر بود که این کمک‌ها به نتیجه می‌رسد یا نه.

این نویسنده ادامه داد: من هنوز شعرهای دوران تحصیلم را حفظم. آن موقع دست‌کم دو داستان جذاب در کتاب‌های درسی وجود داشت که بچه‌ها آن‌ها را با علاقه و اشتیاق می‌خواندند، اما همان‌طور که گفتم در سال‌های اخیر بسیاری از داستان‌ها و شعرهای خوب از کتاب‌های درسی ادبیات مدارس حذف شده است.

احمدی در پاسخ به این پرسش که «به یاد دارید پیش از سال ۱۳۶۵ یعنی زمانی که استاد شفیعی‌کدکنی مسئول تهیه کتاب‌های درسی بودند، کیفیت این آثار چگونه بود؟» گفت: استاد محمدرضا شفیعی کدکنی که سال‌ها پیش مسئول تألیف کتاب‌های درسی بودند یقیناً این کار را با آگاهی و علم انجام می‌دادند و برنامه‌ریزی درستی برای تهیه و تنظیم کتاب‌های درسی داشتند، اما در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد و مؤلفان از روی رفع تکلیف این کتاب‌ها را چاپ می‌کنند. چند سال پیش درسی را در کتاب‌های ادبی دانش‌آموزان دیدم که سطحی و شعاری بود و چیزی به سواد و دانش بچه‌ها اضافه نمی‌کرد. در چنین شرایطی چه انتظاری از بچه‌ها می‌توان داشت که در عرصه ادبیات پیشرفت کنند.

این نویسنده توضیح داد: قطعاً استاد شفیعی نیز به تنهایی کار تألیف کتاب‌های درسی را بر عهده نداشتند و با گروهی متخصص کار می‌کردند. برای چنین مقوله‌ها و کارهایی لازم است گروهی متخصص و توانا وارد عرصه شود. تألیف متون درسی مدارس از هر چیز دیگری در آموزش و پرورش به متخصص و اهل فن نیاز دارد.

احمدی متولد ميانه است. اين داستان‌نويس در تهران ديپلم گرفت و دارای مدرک کارشناسی فیلمسازی از دانشکده صدا و سیماست. نخستین داستان احمدی در سال ۱۳۶۰ در مجله زن روز منتشر شد. وی اکنون در عرصه‌ تهیه‌کنندگی، کارگردانی، مجلات کودک و نوجوان و داستان‌نویسی فعالیت می‌کند. از آثار این نویسنده می‌توان به «خاطر پرنده‌ها» و «تک‌درخت سیب» اشاره کرد. 

نظر شما