شناسهٔ خبر: 22753 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ده نکته‌ای که باید درباره ترجمه بدانید

دیروز سی‌ام سپتامبر روز جهانی ترجمه (روزی برای تکریم مترجمان) بود که از سال 1953 توسط فدراسیون بین‌المللی ترجمه FIT / Fédération Internationale des Traducteurs و به‌افتخار سنت جروم (مترجم کتاب مقدس) این روز گرامی داشته شده و از سال 1991 رسماً چنین روزی در تقویم جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ بیش از ۸۰ هزار نفر از ۶۰ کشور جهان و ۱۲۰ موسسه حرفه‌ای عضو فدراسیون بین‌المللی ترجمه هستند.

به همین مناسبت در کشورهای مختلف این روز توسط مترجمان گرامی داشته می‌شود و از آن جمله جشن برپاشده در افریقای جنوبی بود که با شعار «ترجمه همچون ساخت بنای ملی-اجتماعی و داشتن حق زبان و آزادی‌های دموکراتیک» گرامی داشته شد.

سایت اکسپرس در مقاله‌ای به همین مناسبت ده نکته‌ای که کاربران باید درباره ترجمه بدانند را یادآورشده که در زیرمی خوانیم:

۱- سنت جروم کتاب مقدس را در قرن چهارم به لاتین برگرداند. نام کتاب ترجمه‌شده وی «Vulgate» نام داشت که کتاب رسمی کلیسای کاتولیک تا قرن ۱۶ میلادی بود.

۲- بر اساس اسناد یونسکو و شاخص موسوم به Translationum، مشهورترین رمان نویسان جهان که آثار آن‌ها بیشترین آمار ترجمه را به خود اختصاص داده آگاتا کریستی، ژول‌ورن و ویلیام شکسپیر هستند.

۳- عنوان بیشترین کتاب ترجمه به «کتاب مقدس» اختصاص دارد و پینوکیو مقام دوم را دارد.

۴- کلمه «translate» از کلمه لاتین آمده که معنای «حرکت از یک مکان به مکانی دیگر» می‌دهد.

۵- واژه Genesis در زبان کلینگان این‌طور برگردانده شده است: “Daq tagh joH’a’ chenmoHta’ chal je tera” (کلینگان نام نژادی جنگجو در جهان تخیلی سریال پیشتازان فضا است)

۶- متن اصلی جنگ و صلح تولستوی در زبان روسی و فرانسوی ۴۶۰ هزار واژه است درحالی‌که در زبان انگلیسی ۵۶۰ هزار واژه!!

۷- اصطلاح «black hole» چاله سیاه فضایی به دلیل نامناسب بودن در زبان فرانسه ترجمه نشده است و فرانسویان این اصطلاح را خشن توصیف کرده‌اند!

۸- زبان‌هایی که بیشترین ترجمه را داشته‌اند انگلیسی، فرانسوی،آلمانی ،روسی و ایتالیایی هستند.

۹- در بخش «برای ترجمه به»؛ زبان‌های آلمانی، فرانسوی،اسپانیایی، انگلیسی و ژاپنی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

۱۰- «شعر چیزی است که در ترجمه گم می‌شود» این جمله از رابرت فارست (۱۸۷۴-۱۹۶۳) است.

برچسب‌ها:

نظر شما