شناسهٔ خبر: 21346 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برای فیلمساز دریافت پروانه ساخت با ارزش تر است یا دریافت موافقت اصولی؟

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره تفاوت‌های موافقت اصولی و پروانه ساخت، صدور موافقت اصولی برای فیلم بهرام بیضایی و لزوم توجیه شدن تهیه‌کننده و کارگردان نسبت به جزئیات این مجوز، انتخاب گروه کارشناسانی که نماینده ایران در اسکار امسال را تعیین می‌کنند و ... توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ محمد احسانی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره معنا و جایگاه موافقت اصولی که برای برخی فیلم‌ها به جای پروانه ساخت صادر می‌شود، گفت: هرچند بسیاری از کارگردانان سینمای ایران براین باورند که دریافت پروانه ساخت با ارزش تر از دریافت موافقت اصولی است در حالیکه از نظر سازمانی اینگونه نیست.

تفاوت‌های موافقت اصولی و پروانه ساخت

این مدیر سینمایی درباره تفاوت عمده پروانه ساخت و با موافقت اصولی تاکید کرد: پروانه ساخت یک مدت زمان مشخصی معتبر است که 5 ماه مدت اعتبار اول آن است و 3 ماه هم می تواند تمدید شود.

وی ادامه داد: فرصتی که یک فیلمساز با دریافت پروانه ساخت برای تولید یک فیلم سینمایی دارد در جمع 8 ماه است که گاهی ممکن است این زمان برای یک فیلم سینمایی کافی نباشد. به عنوان مثال برخی از پروژه ها هستند که در عرض 8 ماه در بحث پیش تولید از جمله جذب سرمایه به نتیجه نمی رسند. لذا اگر چنین پروژه هایی پروانه ساخت بگیرند، پروانه آنها منقضی شده و دوباره مجبور هستند تا روند دریافت مجوز ساخت را پشت سر گذارند در حالیکه موافقت اصولی چنین محدودیتی ندارد.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بیان کرد: ولی در مدت زمانی که فیلمساز مواقت صولی گرفته می‌تواند تحقیقات لازم را انجام داده و سرمایه مناسب برای پروژه خود را فراهم آورد و پس از اینکه کارهای اولیه ساخت پروژه مورد نظر انجام شد، پروانه ساخت خود را دریافت کند.

موضع بهرام بیضایی درباره دریافت موافقت اصولی ساخت «مقصد»

وی در پاسخ به این که چرا بهرام بیضایی با ساخت فیلم «مقصد» با موافقت اصولی موافقت نکرده است، توضیح داد: در این زمینه باید توضیحات لازم به کارگردانان داده شود تا دلیل صدور موافقت اصولی برایش روشن شود. متاسفانه برخی از سوءتفاهم‌ها در این زمینه به دلیل نبود اطلاعات کافی از گردش‌کارها است. صدور موافقت اصولی برای فیلم ها یک روند معمول است و نمی توان آن را تنها برای کارهای خاص دانست.

احسانی گفت: بسیاری از پروژه های سینمایی در ابتدا موافقت اصولی دریافت و در زمان مناسب کارهای خود را دنبال می‌کنند. ما موافقت اصولی ساخت «مقصد» را به تهیه‌کننده فیلم بیضایی تسلیم کردیم و این تهیه کننده است که باید پیگیری لازم را برای تولید انجام دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا «تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی پروانه نمایش دریافت می‌کند یا خیر؟ توضیح داد: رضا میرکریمی تهیه کننده این فیلم سینمایی درخواستی را برای دریافت پروانه نمایش این فیلم سینمایی ارائه کرده است که فکر می‌کنم به زودی مورد بررسی قرار گیرد.

انتخاب تیم نهایی انتخاب نماینده ایران در اسکار

احسانی در پایان در پاسخ به این پرسش که روند انتخاب نماینده ایران در اسکار پیش‌رو در چه مرحله ای است؟ گفت: در حال حاضر در مرحله انتخاب تیم نهایی برای تعیین نماینده ایران در اسکار هستیم.

نظر شما