شناسهٔ خبر: 21230 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سراج آهنگ های خاطره‌انگیزش را می‌خواند

حسام‌الدین سراج گفت: در حدود 2-3 سال پیش تصمیم گرفتیم که قطعات آلبوم «نگاه آسمانی» را اجرا کنیم و تصنیف‌هایی چون شب عاشقان بی‌دل و ملکا را که مردم از آنها خاطره دارند به روی صحنه ببریم که امیدوارم مورد توجه مردم قرار گیرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ نشست خبری کنسرت نگاه آسمانی با حضور حسام‌الدین سراج، همایون رحمانیان و حسین تفرشی برگزار شد.

تفرشی در ابتدای این نشست گفت: این کنسرت اجرای صحنه‌ای آلبوم نگاه آسمانی است در طول سال گذشته ارکستر وداع را روی صحنه بردیم و برای امسال نیز آلبوم نگاه آسمانی را به روی صحنه می‌بریم. ارکستر شامل 66 نوازنده است که تمرین‌هایشان را آغاز کردند.  صحبت‌هایی انجام شده تا کار را در شهرستان‌ها و در تهران هم اجراهای دیگری داشته باشیم.

حسام‌الدین سراج در ادامه این نشست گفت: در حدود 2-3 سال پیش تصمیم گرفتیم که قطعات آلبوم نگاه آسمانی را اجرا کنیم و تصنیف‌هایی چون شب عاشقان بی‌دل و ملکا را که مردم از آنها خاطره دارند به روی صحنه ببریم که امیدوارم مورد توجه مردم قرار گیرد.

رحیمیان آهنگ‌ساز البوم و رهبر ارکستر این کنسرت گفت: کار آلبوم نگاه آسمانی از دهه 60 آغاز شد و تقریبا تا سال 72 ادامه داشت و در نهایت هم این آلبوم منتشر شد از آن موقع به بعد آرزو داشتم که اجرای زنده این کنسرت را هم برگزار کنیم که متاسفانه بخت با ما یاری نمی‌کرد تا این بالاخره بنا شد کار به مرحله اجرا برسد.

وی افزود: جمع کردن همچنین ارکستری کار سختی است و مشکلات فراوانی دارد اما با توجه به ساختار این آلبوم تعداد افراد ارکستر کامل است.

حسام‌الدین سراج در ادامه این نشست گفت: آقای رحیمیان هنرمند بزرگ و محجوبی هستند که کارهای ایشان هم یک وجه نستالوژیک دارد و در عین حال کارهای ماندگاری هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا که به سراغ ‌آلبوم قدیمی رفتید و آثار جدیدی اجرا نمی‌کنید گفت: میل و انگیزه برای ساخت و اجرای صحنه آثار جدید وجود دارد اما امکانات فراهم نیست چرا که جمع کردن یک  ارکستر 70 نفره هزینه‌های بالایی را می‌طلبد.

تفرشی برگزار کننده این کنسرت در ادامه صحبت‌های سراج گفت:‌در چند سال گذشته فعالیت‌های ارکسترال کمرنگ شده است این فعالیت‌ها در واقع نماد موسیقی کشور است و پیشانی موسیقی کشور هستند و باید اهمیت ویژه‌ای برای برنامه‌های این چنینی قائل بود امیدوارم شرایطی برای بخش دولتی و خصوصی فراهم شود که بتوانیم بیشتر شاهد برنامه‌های این چنینی باشیم.

حسام‌الدین سراج با اشاره به دو آلبوم جدید که در دست انتشار دارد گفت: دو کار مسیحا و لب‌خوانی باران که طعم جدیدی از موسیقی ایرانی را ارائه می‌کند در دست  انتشار قرار دارد.

وی افزود: در این اجرا آغاز ماهور داریم که نوازنده نی و تار با آن همراهی خواهند کرد. دوست دارم این اجرا را به آقای آندره و فریوسفی تقدیم کنم چرا که این نوازنده‌ها امروز در میان ما نیستند.

این خواننده موسیقی سنتی ادامه داد:‌نسل جدید به لحاظ مخاطبی که دارد سعی می‌کند کارها را پرشورتر اجرا کند و کارهای تنظیم شده را بخواند. اما نسل قدیم بیشتر به آواز گرایش دارد تفاوت نسل جدید و قدیم و این است که نسل جدید کمتر سراغ آواز می‌رود اما نسل قدیم می‌خواهد آواز را هر طور که شده به نسل جدید منتقل کند.

رحیمیان در ادامه با اشاره به تغییراتی که قطعات در این کنسرت نسبت به‌ آلبوم دارد گفت:‌بخشی از کار شب عاشقان بی‌دل را مجددا بازنگری کردیم و قسمت‌های از آن با همراهی گروه کر اجرا خواهد شد به غیر از این قطعه دیگر قطعات که در کنسرت اجرا خواهد شد بدون تغییر نسبت به آلبوم است.

وی افزود:‌یک قطعه‌ای را هم اجرا خواهیم کرد که بی‌کلام است زمانی استاد ملک ملودی به من دادند و گفتند برای ویلن و ارکستر آن را تنظیم کنند من خوشحال شدم و این کار را انجام دادم و این قطعه تنظیم ارکسترال شد. متاسفانه وقتی این کار را ضبط کردیم سه ماه بعد آقای ملک فوت کردن و این کار تنها کار ارکسترال ایشان بود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم که این قطعه را که نام چکاوک را دارد به یاد استاد اجرا کنیم.

نظر شما