شناسهٔ خبر: 20809 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازديد صالحی‎اميری در حاشيه ايفلای 2014 از كتابخانه و آرشيو ملی فرانسه

در حاشيه نشست ايفلای سال 2014، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ايران و هيئت همراه از بخش های مختلف كتابخانه و آرشيو ملی فرانسه ديدار كردند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، هيئت ايراني كه شامل رئيس سازمان و تعدادي از معاونان سازمان اسناد و كتابخانه ملي هستند، روز دوشنبه از بخش هاي مختلف آرشيو ملي، مخازن و بخش مرمت آثار ديدار كردند. در اين ديدار كه پاسکال دال پونت معاون رییس آرشیو ملی فرانسه، فرانسوا لومر رییس امور بین الملل آرشیو ملی فرانسه و امانوئل روسو رییس بخش حفاظت و نگهداری آرشیو ملی فرانسه حضور داشتند دو طرف در زمينه گسترش همكاري ها در حيطه دیجیتال سازی اسناد، مرمت اسناد، برگزاری نمایشگاههای مشترک و آموزش کارکنان به بحث و تبادل نظر پرداختند. دكتر سيدرضا صالحي اميري در اين ديدار بيان داشت: یکی از موضوعات مورد توجه ما بحث دیجیتال سازی است. ما با وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در ايران نشستی داشتیم تا با طراحی های ملی، مخازن خود را دیجیتال کنیم. وي ادامه داد: اين كار یکی از اهداف اصلی طراحی شده آرشیو و کتابخانه ملی ما است که پروزه بسیار بزرگی خواهد بود.

دكتر صالحي اميري بيان داشت: در تلاش برای تسهیل هر چه بیشتر محققان و پزوهشگران جهت دسترسی به اسناد هستیم. چندی پیيش نيز همایش " ایران از نگاه سیاحان سفرنامه نویس فرانسوی" را در سازمان برگزار کردیم و هم اكنون نيز اسناد ارزشمندی از فرانسه و سایر کشورهای اروپایی در ایران وجود دارد به ويژه از دوره صفویه که برای ما بسيار ارزشمند است. در اين ديدار پاسکال دال پونت معاون رییس آرشیو ملی فرانسه نيز ضمن ابراز خوشحالي از سفر هيئت ايراني به فرانسه بيان داشت: آرشیو ملی فرانسه قلب آرشیوهای فرانسه است و مستقیما زیر نظر وزارت فرهنگ اين كشور اداره مي شود. وي ادامه داد: اين مركز در مسير حفظ حافظه عمومی فرانسه تلاش می کند و همچنين دارای سابقه اي طولانی است. معاون آرشيو ملي فرانسه گفت: از سیاست های ما دسترسی همگان به آرشیواست و آرشیو ملی فرانسه مسئول جمع آوری اسناد از تمام دستگاه های اداری فرانسه و وزارتخانه ها به تعداد ۱۵ و ۷۰۰ سازمان دولتی است و در عین حال با آرشیو های خصوصی که دارای اسناد ارزشمندی هستند نيز همکاری دارد. وي در ادامه با ذكر آمارهايي ادامه داد: ما ۳۰۸ کیلومتر آرشیو داریم و در سال ۲۰۱۳ هم چهارده کیلومتر آرشیو جمع آوری کردیم و همچنين در سال گذشته بیش از ۱۸۸ هزار نفر بازدید كننده داشتيم.
لازم به ذكر است آرشيو ملي فرانسه هم اكنون فاقد رئيس است.
اضافه مي شود دكتر صالحي اميري و همراهان از کتابخانه ملی فرانسه نيز بازديد داشتند. در اين ديدار كه با استقبال معاون کتابخانه ملی فرانسه و مدیر بین الملل کتابخانه ملی فرانسه مواجه شد، دكتر صالحي اميري از بخش هاي مختلف بازديد و ابراز اميدواري كرد تا همكاري هاي اين كتابخانه و سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران گسترش پيدا كند. گفتني است كتابخانه ملي فرانسه با دارا بودن ۳۶۰ هزار متر مربع مساحت، بزرگترين كتابخانه ملي دنيا است. راه اندازي اتاق ايران در كتابخانه ملي فرانسه و تبادل منابع از جمله مباحث مطرح شده ميان طرفين در اين بازديد بود كه مورد استقبال طرف فرانسوي نيز واقع شد.شايان ذكر است دكتر سيد رضا صالحي اميري و همراهان وي روز يكشنبه براي شركت در اجلاس ايفلاي ۲۰۱۴  در فرانسه، تهران را به مقصد پاريس ترك كردند.

برچسب‌ها:

نظر شما