شناسهٔ خبر: 20756 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ستاری: تغییر ساختاری در حوزه پژوهش ضروری است

معاون علمی و فرهنگی رئیس‌جمهوری، در حاشیه اجلاس سالیانه پارک علم و فناوری پردیس گفت: «این معاونت پیگیر اجرایی شدن مفاد تفاهمنامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تعیین کمیته‌های مربوطه هستیم.» برپایی نمایشگاه‌های مشترک نشریات و کتاب در زمینه علمی از جمله مواد این تفاهنمامه است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ سورنا ستاری در حاشیه آیین دوازدهمین اجلاس سالیانه پارک علم و فناوری پردیس، که سه‌شنبه (28 مردادماه) در محل این پارک برگزار شد،  درباره لزوم توجه به امر پژوهش اظهار کرد: مستند‌سازی در حوزه فناوری یکی از اهداف معاونت علمی و فناوری است. مستند‌سازی در دو بخش فیلم و مکتوب با مذاکرات صورت گرفته در حال پیگیری است. 

تشکیل کمیته‌های مشترک برای اجرایی شدن تفاهمنامه
وی درباره کارهای انجام شده بعد از گذشت یک ماه از عقد تفاهمنامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ پیگیر اجرایی شدن مفاد این تفاهمنامه هستیم و کمیته‌های مشترک در همه زمینه‌‌های مختلف این تفاهم‌نامه تشکیل شده است.

ستاری با اشاره به تلاش معاونت علمی و فناوری در حوزه نشر ادامه داد:‌ ما در حوزه نشر تاکنون کارهای بسیاری انجام داده‌ایم و بسیاری از بندهای تفاهمنامه نیز به این حوزه اختصاص دارد که روند اجرایی شدن را طی می‌کنند. 

تغییر ساختاری در حوزه پژوهش ضروری است
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در حاشیه این آیین با تاکید بر تغییر ساختاری در حوزه پژوهش گفت: با وجود هزاران عضو هیات علمی در کشور، نتوانستیم از تحقیقات آن‌ها تکنولوژی به‌دست آوریم.

وی با اشاره به صرف هزینه‌های کلان در حوزه پژوهش افزود: برای انجام پژوهش‌، بودجه‌های کلان تخصیص داده‌ می‌شود. به‌عنوان نمونه بودجه وزارت آموزش و پژوهش 25 میلیارد تومان است که 98 درصد آن به حقوق کارکنان اختصاص پیدا می‌کند. بین آنچه می‌دهیم و آنچه دریافت می‌کنیم، فاصله وجود دارد.

نگاهی به تفاهمنامه معاونت علمی و فناوری و وزارت ارشاد  
بسیاری از بندهای تفاهمنامه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در تاریخ پنجم تیرماه 93 منعقد شد، با سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های مختلف در حوزه نشر‌ مرتبط است. 

در این تفاهمنامه مواردی همچون برگزاری نمایشگاه‌های مشترک نشریات و کتب در زمینه‌های علمی و فناوری، کمک به تولید محتوا در زمینه‌های علمی و فناوری، شناسایی، مشارکت در جشنواره‌های مختلف وزارتخانه از قبیل رسانه‌های دیجیتال و جایزه‌ کتاب با رویکرد ترویج علم و فناوری، حمایت مادی و معنوی از نخبگان حوزه فناروی‌های فرهنگی، هنری، انتشاراتی و مطبوعاتی در بخش‌های دولتی و غیردولتی، حمایت از پدیدآورندگان آثار فاخر و نوآورانه دیجیتال و فعال عرصه تولید محتوای علمی در فضای مجازی و مشارکت در چاپ و ترجمه آثار علمی ارزشمند و حمایت از آثار فاخر علمی پیش‌بینی‌ شده است. 

نظر شما