شناسهٔ خبر: 20752 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پدر بازاریابی مدرن کیست؟

فیلیپ کاتلر (Philip Kotler)، در جهان اقتصاد به‌عنوان یکی از اقتصاد‌دانانی شناخته می‌شود که بیش از ۳۰ عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده است.«اصول بازاریابی» کاتلر همچنان از کتاب‌های مهم در این عرصه شناخته می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ در سال ۱۹۷۳ بود که نخستین کتاب با موضوع بازار‌یابی منتشر شد که صاحب این اثر کسی نبود جز  فیلیپ کاتلر جوان، کاتلر بعدها ‌و در  سال ۲۰۱۰ تحقیقات خود را در این موضوع کامل کرد  و اطلاعات تکمیلی را در کتابی با عنوان «بازاریابی بخش عمومی» تالیف و منتشر کرد. این کتاب در ایران، توسط دکتر مهدی خادمی و حامد محبی به فارسی برگردانده شده است.

کاتلر، که به واسطه تحقیق درباره بازار‌یابی به شهرت رسیده و عنوان پدر بازاریابی مدرن را کسب کرده است، مفهوم بازاریابی را ساده اما اجرای آن را بسیار دشوار می‌داند. در اندیشه‌های کاتلر می‌توان به این نکته پی ببرد که از این اقتصاد‌دان،  بازاریابی بخشی از فلسفه مدیریت مدیران است. مدیران باید با شناخت نیازهای مشتریان، برای آنان ارزش افزوده بیافرینند و رضایت آنان را به‌دست بیاورند تا نهایتاً بتوانند با فروش محصول‌شان، برای سازمان خود سود کسب کنند.

ارزش‌آفرینی برای مشتری
این مولف در گفت‌و‌گوهای خود می‌گوید: باید مفهوم نیاز مشتری و ارزش‌آفرینی برای مشتری را به‌عنوان مهم‌ترین وظایف مدیران بازاریابی، جایگزین قیمت، فروش و توزیع دانست. وی، سازمان‌ها را متقاعد کرد که با مدل مشتری‌مداری فکر کنند و وفاداری مشتری را به‌دست آورند.

کاتلر، اقتصاد و بازاریابی
فیلیپ کاتلر از بسیاری از دانشگاه‌های جهان به سبب شهرت و تحقیق در امر اقتصاد و بازار‌یابی دکترای افتخاری دریافت کرده است.



لقب «پیشگام در تفکر بازاریابی»  در سال ۱۹۷۵ از سوی اعضا آکادمیک انجمن بازاریابی امریکا به کاتلر اعطا شد و سپس در سال ۱۹۸۷ «جایزه‌ی پاول کانورس» این انجمن را نیز برای تقدیر از تلاش‌های او در زمینه بازاریابی به‌خود اختصاص داد.
«بهترین بازاریاب سال»، »جایزه بهترین مربی بازاریابی» از جمله عنایوین این اقتصاد دان است.

شیکاگو؛ نقطه عطف فیلیپ
فیلیپ کاتلر در سال ۱۹۳۱‍ در شهر شیکاگو در ایالات متحده آمریکا متولد شد. او هنگام تحصیل در انستیتو تکنولوژی دانشگاه شیکاگو و ماساچوست، در آغاز کار خود به‌عنوان یک اقتصاددان به تدریس و آموزش مشغول شد.
فیلیپ کاتلر دوره‌ کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ اقتصاد در دانشگاه شیکاگو با موفقیت به پایان رساند و در ام.آی.تی. تحصیلات خود را تا مقطع دکتری ادامه داد. پس از آن در دانشگاه هاروارد در زمینه‌ ریاضیات، و در دانشگاه شیکاگو در زمینه‌ علوم رفتاری پژوهش‌هایی را به انجام رساند.

نظر شما