شناسهٔ خبر: 20748 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صدور قریب به ۵۷ هزار فیپا از سوی کتابخانه ملی به ناشران کشور طی یک‌سال اخیر

سازمان اسناد و کتابخانه ملی طی یک‌سال گذشته، از مرداد سال ۹۲ تاکنون، تعداد ۵۶ هزار و ۵۶۴ فیپا برای ناشران صادر کرده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم، مرکز اسناد و کتابخانه ملی طی یک‌سال گذشته، از مرداد ۱۳۹۲ تا پایان تیرماه سال جاری، تعداد ۵۶ هزار و ۵۶۴ فیپا(فهرست‌نویسی پیش از انتشار) به ناشران کشور ارائه شده است.

همچنین طی همین مدت ۷۲۱ رکورد به شاپا(شماره استاندارد پیایندهای ایران) یا نشریات و تعداد ۴۳۹ رکورد نیز به شابکا(شناسگر استاندارد بین‌المللی کتابخانه‌های ایران) اختصاص یافته است.

علاوه بر این، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، در مسیر وظایف ملی و حاکمیتی خویش اقدام به صدور فیپا، شاپا و شابکا کرده است. صدور فیپا در کتابخانه ملی به عنوان تنها مرجع قانونی با هدف فهرست‌نویسی یک‌دست و هماهنگ، تسهیل امر فهرست‌نویسی، جلوگیری از انجام کار تکراری، افزایش سرعت بازیابی منابع در کتابخانه‌ها، اطمینان از صحت و درستی کار، صرفه‌جویی در بودجه، تسریع امر اشاعه اطلاعات، تسهیل در ایجاد شبکه‌های اطلاعاتی و افزایش سرعت گردش اطلاعات به صورت رایگان انجام می‌پذیرد که به صورت رسمی از سال ۱۳۷۷ آغاز شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما