شناسهٔ خبر: 20582 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارتشبد ازهاری در گذرستان

سی و ششمین شماره نشریه الکترونیکی گذرستان به کندو کاو و بررسی شخصیت و دولت «غلامرضا ازهاری»، نخست وزیر محمدرضا پهلوی پرداخته است

 

ارتشبد ازهاری در گذرستان

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از کتابخانه و مرکز اسناد مجلس؛ مجله الکترونیکی «گذرستان» در ادامه معرفی وابستگان خاندان پهلوی در سی و ششمین شماره خود به معرفی شخصیت غلامرضا ازهاری، (نخست‌وزیر ایران از ۱۵ آبان تا دی ۱۳۵۷) پرداخته است.

سردبیر گذرستان در «سخن نخست» این شماره درباره ازهاری می‌نویسد: «در این شماره از گذرستان به سراغ بررسی زندگی ارتشبد غلامرضا ازهاری یکی دیگر از کارگزاران نظام ستم‌شاهی در دوره حکومت پهلوی دوم رفتیم. ازهاری، این دوست خوب آمریکایی‌ها تمام مدارج ترقی خود را از ستوان دومی تا ارتشبدی درمدت ۳۵ سال تا ۱۳۴۸ که بازنشسته شد، در سایه خدمت به شاه و منافع آمریکا، طی نمود. او در ۱۳۲۸ و در همان دوره اول که برای گذراندن یک دوره آموزش عالی نظامی به آمریکا رفته بود، موفق به برقراری روابط ویژه با مقام‌های آمریکایی شد.»

مقالاتی که در این شماره از گذرستان تنظیم شده‌اند:

سخن نخست

مصاحبه امام خمینی با خبرگزاری آسوشیتدپرس: درباره دولت نظامی ازهاری، قرارداد کمپ دیوید

اسامی کابینه دولت ارتشبد ازهاری

مهم‌ترین رویدادهای ایران در دوران نخست وزیری ازهاری

فردوست: ازهاری یک آمریکایی تمام عیار بود

اسنادی از دولت‌های ازهاری و بختیار
آمریکا، طراح کشتار ۱۳آبان و روی کارآمدن دولت نظامی ازهاری

تشکیل دولت نظامی ازهاری و ناکارآمدی آن

درباره زندگی و کارنامه ارتشبد غلامرضا ازهاری

دولت۵۵ روزه...

دولت نظامی ازهاری طبل تو خالی بود

غلامرضا ازهاری در اسناد وزارت خارجه آمریکا در سال ۱۹۷۹

ارتشبد غلامرضا ازهاری

همچنین این شماره از گذرستان در مقاله «اسنادی از دولت‌های ازهاری و بختیار» به معرفی کتابی در اینباره می‌پردازد که چنین است: «کتاب اسنادی از دولت‌های ازهاری و بختیار شامل مدخل پژوهشی و ۱۱۰ سند است که دربرگیرنده مجموعه اسنادی از صورت‏جلسات، مصوبات هیات وزیران، اقدامات و عملکرد دو دولت آخر حکومت پهلوی یعنی دولت‏ های ازهاری و بختیار است. مهم‌ترین بخش اسناد این کتاب، صورت‏جلسات دو دولت است که به وضوح روند فزاینده انقلاب اسلامی و به نتیجه نرسیدن تلاش‏های حکومت پهلوی برای مهار آن را نشان می‏‌دهد. این کتاب به گردآوری و تدوین علی اکبر علی‌اکبری بایگی و سعید حصاری زیرنظر شهریار مرادی و محمد شیخان توسط خانه کتاب در ۲۵۶ صفحه منتشر شده است.»

سی و ششمین شماره نشریه الکترونیکی «گذرستان» در پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به نشانی http://gozarestan.ir قرار گرفته است.

نظر شما