شناسهٔ خبر: 20407 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازبینی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه نشر شروع شد

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز بازبینی اصلاحیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه ضوابط نشر کتاب، در این دفتر خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ علی شجاعی صائین مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز دوشنبه 20 مرداد در اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضور معاون امور فرهنگی این وزارتخانه در هتل انقلاب در تهران برگزار شد، در سخنانی با تاکید بر اینکه دفتر متبوعش در اجرای قانون مربوط به ممیزی کتاب صرفا به مر قانون مصوب در این خصوص پایبند است، گفت: ما با حسن اعتمادی که به ناشران و پدید آورندگان کتاب در کشور داریم، مشارکت بیشتری را از آنها و همچنین مدیران کل ارشاد مطالبه می کنیم.

وی افزود: نشر کشور به رغم همه فراز و فرودها جزو اولین صنوفی بود که خودش مطالبه حذف یارانه را داشت و حتی تسهیلات اعتباری ویژه ای که به برخی فعالین سایر صنوف پرداخت می شود، در این زمینه اندک است. با این وجود این بخش در سالهای گذشته توانسته بود روند رو به رشد تعداد عناوین کتابهای منتشر در هر سال را حفظ کند. قیمت کتاب نیز کمتر از نرخ تورم بوده است.

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما احساس می کنیم این پتانسیل وجود دارد که بتوانیم از مسائل حوزه ممیزی عبور کنیم.

وی گفت: خوشبختانه من این توفیق را داشتم که در ماههای آغازین فعالیتم در این دفتر، احکام اعضای هیات های نظارت بر ضوابط نشر صادر شود. تلاش ما در این مدت در این راستا بوده که آئین نامه ها و دستورالعمل هایی برای اجرای مصوبات هیات تدوین کنیم.

شجاعی صائین گفت: در این خصوص سه مصوبه اصلی داشته ایم؛ ما تجربه هیات های بررسی کتاب را در 5 استان کشور داشته ایم و از آنجا که مصوب شد که کار گسترش یابد، آئین نامه ای در این خصوص تنظیم شد که به تصویب هیات نظارت و ضوابط نشر هم رسید.

وی ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن این آئین نامه، طی سه سال شاهد شکل گیری هیات های بررسی کتاب در تمامی استانهای کشور باشیم.

شجاعی صائین از افزوده شدن 5 استان  دیگر به هیات های  استانی بررسی کتاب در ادارات کل ارشاد خبر داد و تاکید کرد: ضروری است اعضای جدید هیات های بررسی کتاب در این استانها در اسرع وقت به هیات مرکزی نظارت بر ضوابط نشر در تهران پیشنهاد و معرفی شوند.

وی همچنین به آئین نامه ای برای تشکیل کارگروههای بررسی کتاب در مراکز و موسسات انتشاراتی و بنا به مصوبه هیات نظارت بر ضوابط نشر تاشاره کرد و تعبیر این موضع به واگذاری ممیزی را که در برخی رسانه ها مطرح شده نادرست خواند و تاکید کرد: ما بیشتر هدفمان جلب مشارکت بدنه نشر در کار بررسی کتاب بوده است.

وی همچنین از تصویب شیوه تشکیل این کارگروههای کارشناسی در جلسه اخیر هیات نظارت بر ضوابط نشر در چهارشنبه گذشته خبر داد و گفت: به زودی این شیوه نامه به استانهایی که این هیات نظارت را تشکیل داده اند یا خواهند داد، ابلاغ خواهد شد.

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در پایان از آغاز بازبینی اصلاحیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه ممیزی کتاب با هدف تدوین آئین نامه جدید در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی خبر داد.

نظر شما