شناسهٔ خبر: 19331 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعلان جنگ افخمی به جامعه روشنفکری

بچه دزدی پرویز پرستویی، قتل جمشید هاشم‌پور به دست پسر کارگردان و اعلان جنگ افخمی به جامعه روشنفکری در فیلم‎هایی که در عید فطر اکران می‎شوند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرانجام با نزدیک شدن به عید فطر فیلم‌های این ایام نیز رنگ پرده را به خود می‌بینند و فیلم‌هایی چون "آذر شهدخت پرویز و دیگران" به کارگردانی بهروز افخمی در گروه فرهنگ، "امروز" به کارگردانی رضا میرکریمی در گروه استقلال، "کلاشینکف" به کارگردانی سعید سهیلی در گروه آفریقا و "فرشته‌ها با هم می‌آیند" به کارگردانی حامد محمدی در گروه آزادی از روز چهارشنبه اول مرداد‌ماه اکران خواهند شد.
 


سینما با توجه به اکران زود هنگام فیلم "ردکارپت" شروع خوبی را برای اکران عیدفطر رقم زد و باید دید سایر فیلم ها تا چند اندازه در رقابت با این فیلم موفق عمل خواهند کرد نکته ای ای که مسلم است بازیگرانی چون پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، جواد عزتی، نازنین بیاتی و ساعد سهیلی در روزهای آینده بر پرده نقره‌ای خودنمایی می کنند ما نکته جالب اینجاست که رضا عطاران با اکران فیلم "کلاشینکف" دو فیلم بر پرده سینما خواهد داشت و رقابت را برای دیگر بازیگران دشوار می‌کند.

آماری که از سابقه کاری رضا عطاران برمی‌آید این است که حضور او در هر فیلمی نوید فروش میلیاردی می‌دهد همانطور که فیلم هایی چون "ورود آقایان ممنوع"، "خوابم می‌آد"، "طبقه حساس"، "ردکارپت" فروش قابل قبولی را  کسب کردند و در آخر نیز فیلم "کلاشیکف" یکی دیگر از فیلم هایی است که با حضور عطاران شاید به این آمار اضافه شود.
 


فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران
 
فیلم "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران" دهمین فیلم بلند بهروز افخمی که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. آخرین فیلم بهروز افخمی "سن پطرزبورگ" نام داشت. فیلم "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران" قصه ای اجتماعی بر اساس روابط آدم ها دارد.

فیلمنامه "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران" را مرجان شیر محمدی، همسر بهروز افخمی نوشته که پیش از این نگارش رمانی به همین نام را برعهده داشت و همزمان با نمایشگاه کتاب امسال منتشر شده است.

آزاده اسماعیل خانی، دختر گوهر خیر اندیش در رابطه با فیلم سینمایی «آذر،شهدخت،پرویز و دیگران» گفت: در این فیلم سه نقش مختلف را بازی می کنم که یک نقش کتی کارگر خانه عطیه، نقش دیگر پری خواهر دوقلوی شهدخت و دیگری نقش جوانی شهدخت است که مادرم نقش میانسالی او را بازی می‌کند.
 
خلاصه فیلم
 
خانواده‌اي به خاطر سفر ده روزه‌ي يكي از فرزندانشان به كشور، در باغچه‌اي در دماوند دور هم جمع مي شوند.
 
عوامل فیلم
 
نویسنده و کارگردان: بهروز افخمی/ دستیار اول کارگردان:آیدین افخمی/ تهیه کنندگان: بهروز افخمی و جمال ساداتیان / مدیر فیلمبرداری: محمد داوطلب/ طراح صحنه  و لباس: مرجان شیر محمدی/ صدابردار: محسن پرهیزکاری/ طراح گریم: امیر خدادادی

بازیگران: مهدی فخیم زاده، رامبد جوان، مرجان شیرمحمدی، گوهر خیراندیش، مانی حقیقی،شهین تسلیمی، امیرعلی دانایی، آزاده اسماعیل خانی، امین میکائیلیان،وحید نفر
 
حواشی فیلم 

آزاده اسماعیل خانی، دختر گوهر خیر اندیش درفیلم "آذر،شهدخت،پرویز و دیگران" نقش جوانی مادرش را بازی میکند.

گوهر خیراندیش بر سر فیلمبرداری فیلم "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران" بود که دچار سانحه رانندگی شد و خوشبختانه اتفاق خاصی برای ایشان پیش نیامد.

آخرین فیلم افخمی که اثری نستبا شاد و خانوادگی است براساس رمانی با همین نام ننوشته همسر او مرجان شیرمحمدی ساخته شده؛ همانطورکه در چند سال گذشته این کارگردان با اظهارنظرها و مصاحبه هایی که انجام میداده مرتبجنجال به پا می کرد و تیر تیزه انتقاداتش را به هر سو می‌انداخت با این فیلم هم به همان شیوه عمل کرده  منتها این بار با لحنی و بیانی طنز.

در نشست خبری این فیلم هم یکی از منتقدین سینما از بهروز افخمی پرسید که آیا این فیلم شما یک جور اعلان جنگ به حساب می آید و افخمی به صراحت گفته او را تایید کرد.

شاید این فیلم صریح ترین انتقادات را از برخی مسائل جامعه روشنفکری به عمل آورده باشد.
 
 



امروز

فیلم "امروز" به کارگردانی رضا میرکریمی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. آخرین ساخته رضا میرکریمی، "یه حبه قند" نام داشت که در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر توانست نامزد بهترین چهره‌پردازی، طراحی صحنه و لباس، صدابرداری، بازیگر مکمل زن شود ولی به علت اختلافی که با هیئت داوران پیدا کرده بود، جایزه ای دریافت نکرد. او در رابطه با این موضوع گفته بود: برایم مهم نیست که از چنین جشنواره ای جایزه بگیرم.
 
خلاصه فیلم
 
یونس راننده‌ تاکسیِ کهنه‌کار، در پایانِ یک روزِ کاری به زن جوانی کمک می‌کند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقاتِ زیادی در انتظارِ اوست.
 
عوامل فیلم 

کارگردان: رضا میرکریمی/ تهیه‌کننده: رضا میرکریمی / مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش/ دستیار اول فیلم‌بردار: همایون قربانی/طراح صحنه و لباس: مرجان گلزار/صدابردار: سعید بجنوردی/چهره‌پرداز: محمود دهقانی/ مدیر تولید: مجید کریمی/برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: محسن قرایی/ دستیار دوم کارگردان: امید جزینی/ منشی صحنه: نفیسه ذاکری/ عکاس: علی نیک‌رفتار/ محصول: مرکز فیلم و سریالِ برون مرزی

بازیگران: پرویز پرستویی/ سهیلا گلستانی/ شبنم مقدمی/ حسام محمودی/ اشکان جنابی/ آسیه ضیایی/ آوا شریفی/ مدیا ذاکری/ روزبه حصاری/ امیر کربلایی/ مرتضی آقا حسینی/ مهتاب کُرکوندی/ امین میری/ شهلا نَدری/ شیرین فرخنده‌نژاد/ سجاد تابش/ مرجان قمری/ مهناز میرزایی/ نیوشا گودرزی/ علی‌اصغر کُردبچه/ عباس موسوی/ گیتی قاسمی/ مریم توکلی/ امیر یوسفی/ مُهنا میرزایی

 



کلاشینکف

سعید سهیلی که پس از تمام جنجال‌های فیلم "گشت ارشاد" که منجر به پایین کشیدن و اکران محدود آن شد، با فیلم "کلاشینکف" در جشنواره سی و دوم فیلم فجر حضور خواهد داشت.  
 
خلاصه فیلم 

يك شهر شلوغ... يك مرد تنها...هزار كوچه بن بست...

اسلحه كلاش، يك خشاب خالي و هزار بغض فروخفته.

اسد: آدم بدبخت، آدم ناشكرِ.

عادل: كدوم ناشكري، ما از اونائيم كه به دنيا اومديم ولي دنيا به ما نيومد...
 
عوامل فیلم
 
کارگردان: سعید سهیلی/ تهیه کننده:سعید سهیلی/ نویسنده فیلمنامه: سعید سهیلی/ فیلم‌بردار: فرشاد محمدی / طراح صحنه و لباس: بابک کریمی/ صدابردار:بهروز معاونیان
 
بازیگران: جواد عزتي، رضا عطاران، ساعد سهيلي، جمشید هاشم پور، شهرام حقیقت دوست، شقایق فراهانی، اندیشه فولادوند، فرهاد اصلانی، سارا سهيلي
 
حواشی فیلم
 
پولاد کیمیایی و فریبرز عرب نیا در ابتدا قرار بود،در "کلاشینکف" ایفای نفش کنند، که در نهایت حضورشان در این فیلم منتفی شد.

شایعاتی مبنی بر انصراف این دو بازیگر برای بازی در این فیلم مطرح شد، که سهیلی با تکذیب آن، گفت: کسی انصراف نداد با توجه به اینکه فیلمنامه دوباره بازنویسی شد و تغییراتی در آن بوجود آمد دو نقش حذف شد که یکی مربوط به ابوالفضل‌پور عرب و دیگری مربوط به پولاد کیمیایی بود.
 
 



فرشته‌ها با هم می‌آیند
 
حامد محمدی که پیش از این فیلمنامه های موفق "طلا و مس" و "حوض نقاشی" را به نگارش درآورده است این بار پشت دوربین در قامت کارگردان فیلمی را با همان فضا به تصویر می‌کشد.

در این فیلم جواد عزتی، نازنین بیاتی، الهام کردا، رضا ناجی بازی می‌کنند. فرشته‌ها با هم می‌آیند فیلمی درباره خانواده‌ای جوان است که جواد عزتی و نازنین بیاتی در آن نقش زن و شوهری جوان را بازی می‌کنند.

نازنین بیاتی در"فرشته‌ها با هم می‌آیند" نسبت به فیلم‌های قبلی‌اش، چهره متفاوتی را دارد. بازیگر نقش نازنین فیلم "دربند" امسال با فیلم‌های "مردن به وقت شهریور"، "ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه"، "فرشته‌ها با هم می‌آیند" امکان حضور در جشنواره فیلم فجر را خواهد داشت.

جواد‌عزتی نیز در این فیلم نقشی را بازی می‌کند که برای او غریب نیست زیرا او پیش از این در فیلم "طلا‌و مس" و در سریال نوروزی "دودکش" نیز نقش طلبه‌ای را ایفا کرده است.
 
"رد کارپت" در گروه قدس پنجمین فیلم اکران عید فطر است که از ۵ تیرماه اکران خود را آغاز کرده و قرار است تا سه هفته پس از شروع اکران عید فطر روی پرده بماند و پس از آن فیلم "شهر موش‌ها۲" جایگزین این فیلم خواهد شد.

 


فیلم شهر موش‌ها۲

فیلم سینمایی شهرموشها به کارگردانی "مرضیه برومند" و تهیه کنندگی مشترک "منیژه حکمت" و "علی سرتیپی" از دیماه سال گذشته مراحل پیش تولید خود را پشت سر می‌گذارد و فیلمبرداری آن از تاریخ پنجم مهرماه با برگزاری مراسمی با حضور رسانه ها، اهالی فرهنگ و مسئولین به صورت رسمی آغاز شد.
 
عوامل فیلم

 کارگردان: مرضیه برومند، فیلمنامه: فرهاد توحیدی،مدیر هنری و طراح دکور: محسن شاه ابراهیمی،تدوین: مصطفی خرقه پوش،موسیقی: بهرام دهقانیار،مدیر فیلمبرداری: کاوه شاه محمدلو،طراحی صدا، صداگذاری و میکس صدا: علیرضا علویان،مدیر تولید: جعفر عروجی،سرپرست صداپیشگان: آزاده‌پور مختار،طراح و سرپرست کارگاه عروسک سازی: مرضیه محبوب،طراح لباس: نازنین توسلی،جلوه‌های ویژه کامپیوتری: رضا میثاقی،دستیار کارگردان: روزبه سجادی حسینی،گروه برنامه ریزی: نوید کریم زاده- محمد مرعشی،شعر و ترانه: هنگامه مفید،سرپرست عروسک گردان‌ها: محمد اعلمی،روابط عمومی: محرم براتی،تهیه ۲: بهرنگ تنکابنی،مجری طرح: مهشید آهنگرانی،تهیه کنندگان: منیژه حکمت- علی سرتیپی


 

نظر شما