شناسهٔ خبر: 19133 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس کتابخانه ملی: از فضیلت فرهنگ فاصله گرفته‌ایم

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اهمیت تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص مسائل فرهنگی و لزوم هُشیاری مسئولان نسبت به خطاهای احتمالی در این عرصه، گفت: دغدغه‌های فرهنگی ایشان بسیار بسیار به جاست چرا که اساساً بدون نگاه فرهنگی، همه برنامه‌های دولت ابتر خواهد بود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از بانی فیلم؛ سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر مقوله فرهنگ و لزوم هُشیاری مسئولان نسبت به خطاهای احتمالی در این عرصه، گفت: دغدغه‌های فرهنگی ایشان بسیار بسیار به جاست چرا که اساساً بدون نگاه فرهنگی، همه برنامه‌های دولت ابتر خواهد بود.

وی افزود: فرهنگ نه بخشی از نظام اجتماعی و سیاسی بلکه جوهر و ماهیت آن است و بدون آن امکان توسعه‌یافتگی در جامعه وجود ندارد و اساساً توسعه‌یافتگی بدون نگاه به فرهنگ، مسیر غلطی است که به ناکجاآباد ختم می‌شود. واقعیت این است که اگر بخواهیم ریشه همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را ببینیم، در یک جمله خلاصه می‌شود و آن این است که: ما از فضیلت فرهنگ فاصله گرفته‌ایم.

صالحی امیری اضافه کرد: فرهنگ تولیدکننده ارزش‌ها و اخلاق‌ها است و وقتی چتر فرهنگ بر سیاست باشد، سیاستمان اخلاقی می‌شود، وقتی چتر فرهنگ بر اقتصاد باشد، اقتصادمان هم انسانی و اخلاقی و اسلامی می‌شود. وقتی در حوزه اجتماعی هم، فرهنگ غالب شود، آن وقت دیگر از اعتیاد و ایدز و طلاق کمتر خبری خواهد بود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: فرهنگ یک حوزه در کنار سایر حوزه‌ها نیست و این اشتباهی است که خیلی‌ها مرتکب می‌شوند. همانطور که گفتم فرهنگ ماهیت و جوهر توسعه است و باید همه حوزه‌ها این مسئله را به خوبی درک کنند که ماهیت توسعه، فرهنگی اما شکل آن اقتصادی و اجتماعی و سیاسی است.

وی یادآور شد: ما اگر به دنبال تحقق سند چشم‌انداز 1404 باشیم، تنها راه نجات چشم‌انداز این است که ذیل توسعه بر اصول فرهنگی هم تاکید شود و به همین خاطر است که دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی به طور مستمر و دائمی مطرح می‌شود از بحث کرسی‌های آزاداندیشی گرفته تا بحث هویت اسلامی و ایرانی و مباحث بسیار بنیادین و عمیق در حوزه سبک زندگی.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، بعد از بیان نکاتی اخلاقی، به موضوع فرهنگ و دغدغه‌های فرهنگی اشاره کردند و با تأکید بر اینکه خطاها و اشتباهات فرهنگی به راحتی قابل جبران نیست، گفتند: ضروری است در عرصه فرهنگی سیاستهای نظام به درستی درک و اِعمال شود. هر گونه تغییر مسیر فرهنگ از چارچوب نظام اسلامی، موجب برهم خوردن انتظام فکری و هویت واقعی جامعه خواهد شد

نظر شما