شناسهٔ خبر: 16641 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استاد "شمس شریعت" چهره ماندگار پزشکی درگذشت

دکتر شمس شریعت تربقان، پدر علم پاتولوژی (آسیب‌شناسی) ایران، از چهره‌های ماندگار پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در سن 88 سالگی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، دکتر شمس شریعت، استاد پاتولوژی، بنیانگذار انستیتو سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سال ۸۷ به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار کشور معرفی شده بود.

وی در سال ۱۳۰۵ در دهستان تربقان کاشمر در خانواده‌ای روحانی بدنیا آمد و مدرک تخصصی پاتولوژی را از دانشگاه لیون فرانسه دریافت کرد.

دکتر شریعت در اردیبهشت ۱۳۳۳ پس از فارغ التحصیلی از دانشکده پزشکی تهران بورسیه دولت فرانسه شد و در مرکز سرطان شناسی لئون دیپلم رتبه استادیاری از دانشکده پزشکی لیون فرانسه را در سال ۱۹۶۱ اخذ کرد.

خود درباره تحصیلات ابتدایی اش اشاره کرده بود : قرآن و كتاب صد كلمه در مكتب ملاي ده (اين ملا زني بود بسيار دقيق و كوشا)، مقدمات خواندن ونوشتن فارسي در مكتب ميرزا مهدي در تربقان، سال های ابتدایی تا دبیرستان در كاشمر، مشهد و تهران تحصیل کرده ام. در سال ۱۳۲۶ در كنكور پزشكي دانشگاه تهران شرکت کردم و در سال ۱۳۳۳ از دانشكده پزشكي فارغ التحصيل شدم.

وی پس از آنکه بورسيه دولت فرانسه می شود و در مركز سرطان شناسي لئون در شهر ليون تحصیل می کند، موفق به اخذ ديپلم رتبه استادياري از دانشكده پزشكي ليون فرانسه  ۱۹۶۱ می شود.

شمس شریعت تربقان در زندگی نامه خود اشاره می کند: در سالهاي ۱۳۱۷ تا ۱۳۲۰ حجره اي در مدرسه حاج سلطان داشتم و در فرصتهايي كه بدست مي آمده بصورت انفرادي دروس طلبگي را در خدمت روحاني وارسته و عارف مرحوم شيخ ارسكي مي آموختم. 

وی از سال ۱۳۳۳ به عنوان پزشك بهداري شهرستان اراك کار خود را آغاز می کند و پس از آن به ترتیب در سال های بعد از آن سمت هایی همچون رئيس بهداري و بيمارستان شيروان، دستیار قسمت پاتولوژي كرسي سلطان، رئيس درمانگاه قسمت پاتولوژي كرسي سلطان، دانشيار تمام وقت گروه آسيب شناسي، تصويب صلاحيت استادي، مديريت گروه آسيب شناسي، عضویت هيات مميزه دانشگاه علوم پزشكي تهران و سرپرست بخش آسيب شناسي و واحد ميكروسكوپ الكتروني انستيتو پاستور را برعهده داشته است.

سرپرست كميته پيراپزشكي و عضو گروه پزشكي شوراي عالي برنامه ريزي وزارت بهداشت، عضويت در هيات عالي انتظامي سازمان نظام پزشكي و ریاست موزه ملي تاريخ علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران از آخرین سمت های این استاد فقید بود.

از وی کتاب هایی شامل تاريخ آموزش پزشكي در ايران، زندگينامه دكتر امير اعلم، تاريخچه سرطان و انستيتو كانسر ايران، پروفسور ارلن و نقش او در آموزش پزشكي نوين در ايران و تاريخچه آسيب شناسي در ايران به تالیف رسیده است.

مراسم خاكسپاري استاد فقيد شمس شريعت تربقان ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۸ خردادماه ۹۳ از بيمارستان امام خميني (ره) به سمت بهشت زهرا انجام می شود.

همچنين مراسم يادبود آن مرحوم روز جمعه ۹ خرداد از ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰ در مسجد جامع شهرك غرب واقع در شهرك غرب، ميدان صنعت،خيابان فرحزادي روبروي مركز خريد ميلاد نور برگزار مي شود.

مراسم بزرگداشتی نیز از سوي دانشگاه علوم پزشكي تهران نيز در روز يكشنبه ۱۱ خردادماه از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۳ در مسجد دانشگاه تهران برپا مي شود.

در همین زمینه حجت الاسلام والمسلمين دكتر عيسي زاده، مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دانشگاه علوم پزشكي تهران در پيامي، فقدان استاد دكتر شمس شريعت تربقان را به خانواده دانشگاه علوم پزشكي تهران تسليت گفت.

دكتر سيد حسن هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نیز در پيامي درگذشت استاد فرهيخته دكتر شمس شريعت را تسليت گفت و خاموش شدن شمع فروزاني كه از مفاخر جامعه پزشكي و نمونه بارز وارستگي، تلاش و عشق به مردم و ايران عزيز بود را موجب تأسف و تاثر جامعه پزشكي برشمرد.

 

نظر شما