شناسهٔ خبر: 16254 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز تور جهانگردی معرفی «دموکراسی و دموقراضه»‌ از جزیره کیش

تور جهانگردی معرفی و داستان‌خوانی کتاب «دموکراسی و دموقراضه» اثر سید مهدی شجاعی و ترجمه انگلیسی کارولین کراس‌کری فردا چهارشنبه از جزیره کیش آغاز می‌شود و پس از آن در نمایشگاه‌های فرانکفورت،‌ مسکو، پکن، لندن و لس‌آنجلس ادامه می‌یابد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ پس از رونمایی ترجمه انگلیسی رمان «دموکراسی یا دموقراضه» سید مهدی شجاعی به زبان انگلیسی در ایام نمایشگاه کتاب تهران،‌ تور جهانی معرفی این کتاب از جزیره کیش آغاز می‌شود.

در این راستا نشست  معرفی و داستان‌خوانی کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی در جزیره کیش اجرا می‌شود. خوانش متن انگلیسی را کارولین کراس‌کری مترجم بر عهده دارد و خوانش متن فارسی را سیدمهدی شجاعی نویسنده کتاب بر عهده خواهد داشت. این برنامه به همت بنیاد «کمک» به مدیریت کتایون ریاحی عصر چهارشنبه ۳۱ ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در مجتمع دامون کیش برگزار می‌شود.

شحنه‌تبار مدیر انتشارات «شمع و مه» ناشر این کتاب پیش از این از برگزاری تور جهانگردی این کتاب در نمایشگاه‌های فرانکفورت، مسکو، پکن، لندن و لس‌آنجلس خبر داده بود.«دموکراسی یا دموقراضه» توسط  کارولین کراس کری، شرق شناس و محقق از دانشگاه یو.سی.ال.ای کالیفرنیا و ساکن آمریکا  به زبان انگلیسی برگردان شده است،‌ کراس‌کری در این ترجمه تلاش کرده پایبندی خاص و ویژه‌ای به متن داشته و به انتقال تام و تمام طنز زبانی و محتوایی اثر کمک کند. این رمان هم‌اکنون علاوه بر سایت آمازون،‌ در فروشگاه‌های واتراستون انگلیس در دسترس مخاطبان انگلیسی‌زبان قرار گرفته است.

داستان این کتاب که در فاصله‌ سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ نوشته شده است در زمان‌های دور و در کشوری نامعلوم می‌گذرد. راوی داستان، ظاهرا پژوهشگری تاریخی است که با کشف و سند‌خوانی خود، ماجرا را برای خواننده روایت می‌کند. مطابق این تحقیق، در سالیانی دور، پادشاهی که در آستانه مرگ قرار دارد وصیت می‌کند هر ۲۵ فرزند او در مقاطع ۲ ساله به‌ترتیب پس از مرگ او بر تخت شاهی بنشینند، اما نه به ترتیب سن بلکه به رأی مردم. هر یک از فرزندان در دوره سلطنت خود ظلم‌های فراوانی به مردم می‌کنند و مردم هر بار، رنجیده از یکی به دیگری پناه می‌برند، اما صورت مسئله تغییر نمی‌کند.

سرانجام تصمیم می‌گیرند بیمار‌ترین، زشت‌ترین و نادان‌‌ترین آنان را انتخاب کنند تا دمی بیاسایند. نام فرزندان شاه همگی پیشوند «دمو» دارد و این آخری «دمو‌کافیه» نام دارد که در زبان مردم شهر به «دموقراضه» شهرت یافته است. او پس از استقرار، با اتکا به هوش شیطانی و روان پر‌عقده خود، تیم و حلقه خاصی را سامان می‌دهد و قوانین طلایی خود را به کار می‌بندد و ترکیبی از ظلم و عوامفریبی را می‌سازد.

شتاب او در تخریب مملکت که با ادعای خدمت صورت می‌گیرد عملا بیشترین کمک را به دشمن می‌کند، هرچند در آخر داستان معلوم می‌شود او واقعا عامل بیگانه بوده و سرانجام نیز به آنان پناه می‌برد و کشور را تسلیم دشمن می‌کند.

نظر شما