شناسهٔ خبر: 14577 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار کتاب «نظام سیاسی ایران» به زبان بوسنیایی در بوسنی

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، کتاب «نظام سیاسی ایران» تألیف عباس منوچهری به زبان بوسنیایی در بوسنی به زیور چاپ آراسته گردید.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ موضوع این کتاب درباره تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران و بویژه درباره نظام سیاسی و حقوق بشر در ایران است و در این اثر، مولف به ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر قانون اساسی کشور می پردازد.

بخش اول کتاب تحت عنوان "حقوق اساسی در ایران" ، طی سه فصل به پیشینه نظام های حکومتی در ایران، شکل حکومت و بنیان های فکری و عقیدتی نظام جمهوری اسلامی و حق حاکمیت ملت و قوای ناشی  از آن می پردازد.

بخش دوم، با عنوان "حقوق بشر در ایران" به تاریخچه حقوق بشر  و وضع موجود آن در ایران می پردازد. در این بخش به سه مبحث آزادی، تساوی و حقوق ملت اشاره شده است. بخش سوم، با عنوان"مشارکت سیاسی در ایران"  به حمایت مردم از نظام سیاسیی جمهوری اسلامی ایران و همکاری آنها با نظام در زمینه های گوناگون سیاسی پرداخته است.

بخش چهارم، به "سیاست خارجی ایران" می پردازد، این مباحث به پنج فصل: تاریخچه سیاست خارجی ایران از تشکیل دولت صفوی تا پیروزی انقلاب اسلامی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، ایران و جنبشهای آزادی خواه و استقلال طلب، ایران و خلیج فارس و روابط فرهنگی تاکنون  تقسیم شده است.  

تاکنون هیچ کتابی درباره تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران و بویژه درباره نظام سیاسی و حقوق بشر در ایران به زبان بوسنیایی نوشته و ترجمه نشده است و این حقیقت، اهمیت ترجمه این کتاب را دو چندان می کند.

این کتاب با ترجمه آقای نهاد چامچیچ، دانشجوی دکتری و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد تاریخ از ایران و ویراستاری خانم مرسیها هوگیج در ۳۵۰ صفحه وارد بازار محصولات فرهنگی بوسنی گردید و امید می رود تا منبعی بسیار مفید برای جمع کثیری از اساتید، پژوهشگران و بویژه دانشجویان بوسنیایی در رشته علوم سیاسی و حقوق در منطقه بالکان قرار بگیرد.

انتقال نتایج پژوهشی و تجربیات علمی بین ایران و اعراب

حیات ناصر الحجی رئیس دانشکده ادبیات کویت در ديدار با هئيتي از اساتید دانشگاه هاي ايران گفت: امیدواریم اساتید ایران و کویت به انتقال نتایج پژوهشی و تجربیات علمی خود اهتمام ورزند.

گروهی از اساتید و دانشگاهیان دانشگاههای کشورمان با حضور در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کویت با رئیس و استادان این دانشکده دیدار و گفتگو کردند. حیات ناصر الحجی رئیس دانشکده ادبیات کویت، محمد خاقانی اصفهانی رئیس انجمن بین المللی «اللسان العربی» و استاد دانشگاه اصفهان، سید می‌رفضل الله می‌رقادری رئیس گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه شیراز، عبدالرضا عطاش رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی آبادان، عباس خامه یار رایزن فرهنگی کشورمان در کویت، عبدالکریم سلمانی کار‌شناس کویت در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سمیر ارشدی استاد زبان فارسی دانشگاه کویت در این دیدار حضور داشتند. این دعوت از سوی حیات ناصر الحجی رئیس دانشکده ادبیات کویت بود.

حیات پیرامون ساز و کار گسترش همکاریهای متقابل علمی و مبادله اطلاعات و تجربیات میان مراکز علمی و پژوهشی دو کشور همسایه و مسلمان گفت: من به عنوان متخصص تاریخ اسلام امیدوارم داد و ستدی که طی قرون گذشته میان ایران و اعراب وجود داشت مجدداً احیاء و زنده شود. امیدواریم اساتید دو کشور با مبادله نشریات و مجلات دانشگاهی و برگزاری کارگاههای آموزشی نسبت به انتقال نتایج پژوهشی و تجربیات علمی خود اهتمام ورزند.

خامه یاردر خصوص ارتباط استادان کشورمان با کشور کویت گفت: حضور استادانی از دانشگاههای اصفهان، شیراز و آبادان و گفتگو با همتایان عرب خود می‌تواند سرآغازی برای تحکیم دوستی و همکاری علمی دو کشور و بسترساز صلح و ثبات در منطقه باشد.

در این دیدار استادان ایرانی و عرب به بحث و تبادل نظر پیرامون روش تدریس، تهیه و تألیف کتابهای درسی، نقش رایانه‌ها در انتقال علوم، روابط استاد و دانشجو و دیگر مسائل مبتلا به دانشگاهی پرداختند. همچنین مقرر شد طی سفر قریب الوقوع عبداللطیف البدر رئیس دانشگاه کویت به تهران، شیراز و اصفهان و امضای توافقنامه همکاری دانشگاهی و علمی، ساز و کار و چارجوب ارتباطات اساتید و دانشجویان روشن و مشخص گردد.

برگزاري سومین کرسی تلاوت قرآن کریم در راولپندی

سومین کرسی تلاوت قرآن کریم با رویکرد وحدت امت اسلامی  در خانه فرهنگ كشورمان در راولپندی پاكستان برگزار شد.

اين مراسم با حضور اساتید و دانشجویان اکادمی قرآن غوثیه مورگاه و با تلاوت قرآن کریم توسط یکی از اساتید آکادمی غوثیه قرآن مورگاه آغاز و سپس نعت پیامبرگرامی اسلام توسط نعت خوان نوجوان آکادمی غوثیه اجرا گردید.

در ادامه "محمد اكبري"، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در راولپندی طی سخنانی ضمن خوش آمد گویی به قاریان قرآن وعاشقان و دوستداران قرآن و اهلبیت(ع)، از همراهی و همدلی دولت و مردم پاکستان بامردم ایران در راه آزادی گروگانهایی که با طراحی دشمنان اسلام به دست عوامل تروریستی دستگیر شده بودند تشکر نمود.

وی یادآور شد: تاکید قرآن کریم در خصوص وحدت و یگانگی امت اسلامی در حدی است که پیش از توجه به دوری از تفرقه و تشتت به وحدت فرا خوانده است و با فراز بلند وعتصموا به حبل الله ولا تفرقوا توجه مسلمانان را به اهمیت پیشدستی در وحدت قبل از بروز اختلاف و جدایی فرا خوانده است.

اكبري تأکید کرد: اینگونه وحدت و یکدلی در راه برطرف نمودن مسائل و مشکلات جهان اسلام همواره مد نظر مسئولان و نظام جمهوری اسلامی نیز بوده  و در نقطه مقابل دشمنان اسلام ، مسلمانان را از آن دور نموده‌اند و با طرح های تفرقه افکنانه مسلمانان اهل سنت را به سمت تکفیر و مسلمانان شیعه را به سمت صب و لعن هدایت می کنند.

وابسته فرهنگی ایران در راولپندی هوشیاری مسلمانان در مقابل توطئه های تفرقه افکنانه دشمنان اسلام را قابل تقدیر دانست و آیات قرآن کریم که شیطان را هدایت کننده به فقر و فحشا و خداوند را هدایت کننده به مغفرت و فضل خود معرفی می نماید اشاره و ابراز امیدواری نمود که همه مسلمانان با انتخاب هدایت الهی و تعمق تفکر  و اندیشه در آیات قرآن و بخصوص شیوه‌های ، برنامه ها و طرح‌های فراون وحدتی موجود در قرآن، این طرح ها را ملاک راه خود قرار داده و بتوانند به حکمت الهی و بدنبال آن خیر کثیر وعده داده شده خداوند نائل آیند.

"ابرار حسین"، قاری برجسته پاکستان و از اساتید آکادمی قرآن المصطفی به تلاوت قرآن كريم پرداخت.

نظر شما