شناسهٔ خبر: 14149 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد آثار کودکانه امیرحسین فردی و سیدمهدی شجاعی در یک کتاب

«دختران در ادبیات کودک»، «عروسک‌های خدا» و «هفت کتاب، چند پرسش» عنوان سه اثر از مجموعه «کتاب‌های تئوری ادبیات کودک» است که توسط نشر حوا در آستانه نمایشگاه کتاب منتشر شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ گروه اول از مجموعه کتاب‌های تئوری ادبیات کودک و نوجوان توسط نشر حوا منتشر شد. «دختران در ادبیات کودک»، «عروسک‌های خدا» و «هفت کتاب، چند پرسش» عناوین کتاب‌های منتشر شده از این مجموعه هستند که توسط سیدعلی کاشفی خوانساری نوشته شده‌اند

کتاب «دختران در ادبیات کودک» به بررسی حضور دختران در داستان‌های کودک و نوجوان و تحلیل تصویری که از دختران در این داستان‌ها ارائه شده است، می‌پردازد. موضوعاتی همچون فقر، طلاق، فرزندخواندگی، انقلاب، جنگ، کودکان کارگر و تقابل جنسیتی از جمله مسائل بررسی شده در این کتاب است. نویسنده همچنین در این اثر به بررسی و مقایسه داستان‌های دخترانه فریبا کلهر و امیرحسین فردی و همچنین حضور زنان روزنامه‌نگار در مطبوعات کودک پرداخته است.

کتاب «عروسک‌های خدا» شامل هفت نقد و مقاله درباره داستان‌های کودک و نوجوان است که طی آن به موضوعاتی همچون ادبیات کارگری، نقد جامعه شناختی،‌ بازآفرینی‌ها، ادبیات توسعه و ادبیات وحشت پرداخته شده است.

در کتاب «عروسک‌های خدا» آثاری از رولد دال، شکوه قاسم‌نیا، حسین فتاحی،‌ محمد میرکیانی و ... مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین کتاب «هفت کتاب، چند پرسش» نیز شامل هفت نقد به قلم کاشفی خوانساری است که به بررسی کتاب‌های غیرداستانی می‌پردازد. این کتاب‌ها ‌با مضامین دینی،‌ تاریخی و آموزشی انتشار یافته‌اند.

در این اثر نقد آثاری از سید مهدی شجاعی، محمدرضا سرشار، گلی ترقی، محمود حکیمی و مهدی میرکیایی به چشم می‌خورد. «مجموعه تئوری ادبیات کودک» در قطع جیبی منتشر می‌شود و قصد دارد به انتشارات مقالات، پژوهش‌ها و نقدهای حوزه ادبیات کودک و نوجوان بپردازد.

نظر شما