شناسهٔ خبر: 11917 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جمشید مشایخی: جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ملی ایران است

جمشید مشایخی هویت و شناسنامه فرهنگی هر کشوری را سینمای برآمده از فرهنگ، اتفاقات و حوادث روز، آیین و سنن مردمان هر سرزمینی می‎داند و می‎گوید: جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ملی ایران است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ این هنرپیشه پیشکسوت گفت: جشنواره باید برای مخاطبان و میهمانان خارجی خود نیز دستاوردهایی داشته باشد تا این افراد به عنوان رسولان فرهنگی سرزمین مادری با حضور در کشورهای خود تصویر واقعی از قدرت هنر ایرانی که همواره در جهان درخشش و جلای خاص خود را داشته منعکس کنند.

ˈایران کشوری با تمدن دیرین و غنای بالای فرهنگی است ، در این موضوع هیچ شک و شبهه ای وجود نداشته و اسناد تاریخی متعددی این مورد را به اثبات رسانده اند اما مساله مهمتر آنکه باید این پیشینه و سبغه فرهنگی در تولیدات هنری به خصوص سینما که مردمی ترین و تاثیرگذار ترین رسانه فرهنگی در جهان شناخته می شود نمود داشته باشد.ˈ

وی ادامه داد: برای بازتاب داشته های عمیق فرهنگی هر سرزمین تنها ساخت آثار تاریخی و پروژه های سنگین سینمایی و تلویزیونی مد نظر نیست بلکه باید با ساخت آثار ساده و کم خرج اجتماعی در کنار بازتاب اتفاقات روزمره این عقبه و سبقه فرهنگی را در نحوه ارتباط شخصیت ها و یا سبک زندگی و منش برخورد ایرانی ها با مشکلات جاری در زندگی اجتماعی به مخاطبان نشان داد.

بازیگر فیلم سینمایی خانه ای روی آب با تاکید بر این مساله که کار فرهنگی به ویژه در زمینه سینما و تئاتر ناگزیر از بازتاب سختی ها و شیرینی های زندگی است ، گفت: باید نحوه زیستن و تجربه آن را به واقعی ترین شکل ممکن انجام داد و مهمتر آنکه مخاطبان امروز به دنبال دغدغه ها، تفکرات و نمایش مشکلات واقعی خود در آثار سینمایی هستند.

بازیگر فیلم کمال الملک افزود: تماشاگران از طریق بازتاب زندگی واقعی شان بر پرده نقره ای این فرصت را پیدا می کنند تا از زاویه دید دیگر و با نگاه و برداشت شخص سوم یا همان هنرمندان به موضوعات مبتلا به خود نگاه کرده تا بهترین راه را برای زندگی آرام تر کشف و انتخاب کنند.

بازیگر فیلم کاغذ بی خط با اشاره به این مساله که در این میان سینماگران به بهانه بازتاب زندگی انسان ها و حوادث اطراف آنها نباید تنها برش های تلخ و سختی ها را به تصویر بکشند گفت: اعتدال و رعایت انصاف همیشه منطقی ترین و بهترین مسیر برای ارتباط گیری و تاثیرگذاری است چرا که امید و تفکر به آینده و فردای بهتر مهمترین موتور محرک برای مبارزه انسان ها با سختی های زندگی است.

برنده بهترین بازیگر مرد برای ایفای نقش در فیلم پدربزرگ از جشنواره بین المللی فیلم پیونگ یانگ با بیان آنکه سینما و در نگاه کلی تولید هنری باید بر رسالت امیدآفرینی در جامعه استوارباشد یادآور شد: سینمای ایران طی ۳۴ سال گذشته و با آغاز انقلاب توانست با نگاه جدید و حضور هنرمندان متفکر و دغدغه مند جایگاه خود را در جهان پیدا کند و امروز مخاطبان این سینما تنها مردمان سرزمین ایران نیستند و بر همین اساس است که نگاه فیلمسازان در تولید آثار سینمایی باید جهانی باشد.

وی که این روزها به دلیل آلودگی هوا و سرمای تهران با دستور پزشک در خانه به سر می برد با بیان آنکه این خانه نشینی وی را از فضای جشنواره فیلم فجر دور نکرده است گفت: خوشحالم که در گفت و گو با همکارانم از ایجاد فضای جدید در سینمای کشور با حضور دولت یازدهم حرف های امیدوار کننده ای می شنوم و خوشحالی من زمانی بیشتر می شود که از طریق رسانه ها و اخبار شاهد درخشش جوانان در این جشنواره ملی و بین المللی هستم.

مشایخی ابراز امیدواری کرد تا فضای ایجاد شده در بدنه فرهنگ و هنر کشور با قدرت بیشتر مسیر توسعه و فتح قله های داخلی و جهانی را برای هنر ایران به ویژه سینماگران آن فراهم کند .

وی ادامه داد: این فضا زمانی شیرین تر خواهد شد که شاهد حضور و فیلمسازی برخی هنرمندانی باشیم که طی چند سال اخیر دست به تولید اثری نزده اند و یا به خارج از ایران مهاجرت کرده اند.

سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر که از ۱۲ بهمن کار خود را آغاز کرده است تا ۲۲ بهمن ماه در تهران و شهرستان ها ادامه خواهد داشت.

نظر شما