شناسهٔ خبر: 11530 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پوشش زنده کنفرانس مطبوعاتی فیلم «چ»

سرانجام سکوت سنگین حاتمی کیا در نشست خبری بعد از نمایش «چ» در جشنواره شکسته شد. حاتمی‌کیا بالاخره جلوی خبرنگاران نشست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ ظاهرا همه چیز مقرر شده بود تا سکوت ۲ ساله ابراهیم حاتمی کیا در نشست خبری فیلم «چ» سرانجام بشکند. حاتمی کیا با بازیگران و عوامل فنی فیلم «چ» مقابل دوربین های پرتعداد و خبرنگاران کنجکاو رسانه ها حاضر شده اند و قرار است پاسخگوی سوالات مختلف خبرنگاران باشند.

طبق پیش بینی ها، فریبرز عرب نیا غایب بزرگ امروز جشنواره است. عرب نیا سال پیش در جریان ساخت فیلم «چ» به دلایلی نامعلوم در آخرین سکانس فیلمبرداری فیلم حاضر نشد و گروه حاتمی کیا را تکر کرد. یکی از سوالات مهم امروز احتمالا شایعه اختلاف حاتمی کیا با عرب نیا خواهد بود.

بابک حمیدیان،سعید راد, مهدی سلطانی، مریلا زارعی، پژمان لشگری پور، فردین خلعتبری مهدی حسین وند ، حسین جعفریان فیلمبردار فیلم، عباس گلوندی،و.... حاضرین در این نشست هستند و محمود گبرلو قرار بوده است اجرای مراسم را برعهده داشته باشد که به علت ازدحام جمعیت با تاخیر در سالن حاضر شد.

حاتمی کیا در ابتدای این جلسه توضیحات کوتاهی در مورد فیلم ارائه داد : در سال ۸۰ این ایده مطرح شد و مسیرش را طی کرد. ده دوازده سال است که این کار در ذهن ما بود. اما به شکل فعال در همین زمان سه ساله اجرایی شد. به نسبت کارهای دیگری که کرده ام این فیلم برای من ۳ برار یک فیلم سینمایی عمر و وقت و انرژی گرفت.
 ۵ و نیم ماه فیلمبرداری و ۶ ماه مونثاز و ۱۶ ماه جلوه های ویژه در طول فیلم انجام شد و در  حدود ۷۰ دقیه فیلم جلوه های ویژه لحاظ شد هاست.

حاتمی کیا ادامه دارد:این کار سختی برای من حساب می شد . من همیشه از ساخت فیلم شخصیت هایی  که می شناسیم دوری می کردم. از طرف دیگر این فیلم یک اتفاق واقعی بود و همین هم کار را سخت تر می کرد. چون ممکن بود که نظرات مختلفی در مورد فیلم مطرح شود . اما در هر صورت فیلم فیلم چ فیلم شهید چمران شهید فلاحی و شهید اصغر وصالی و به نمایندگی از کل مردم مردستان است

حاتمی کیا گفت: در عین حال آماده شنیدن  همه نظرات در مورد فیلم هستم آن قدری که من تحقیق مفصل کرده ام این واقعه به این شکل بوده است. حتما آدم های دیگری هم بوده اند و حتما آدم های دیگری هم وسط بوده اند، اما من اینها را دیدم. خیلی ها در هلی کوپترهای آخر فیلم بوده اند که دیده نشده اند.

حسین جعفریان فیلمبردار، فیلم«چ» نفر اولی بود که بعد از مقدمه حاتمی‌کیا سخن گفت. او خاطرنشان کرد: وقتی آقای قائم مقامی به من زنگ زد که برای حضور در این نشست رسانه‌ای حضور پیدا کنم. گفتم که تا کنون در چنین جلساتی حاضر نشده ام چرا که این جلسات بیشتر باری گفتگو با کارگردان و شنیدن حرف‌های او و بازیگران است. من پیش از این در این جلسات حضور نداشتم به این دلیل که جنس کار ما نیاز به بحث‌های تخصصی دارد.

او ادامه داد: همین‌جا پیشنهاد می‌دهم به مسئولان برگزار کننده جشنواره که از سال دیگر جلسات تخصصی برای عوامل فیلم هم برگزار شود و در آن نشست ها عوامل چند فیلم بیایند و در کنار یککدیگر به سوالات خبرنگاران نشریات تخصصی‌تر پاسخ دهند. جنس سخنان ما در حوصله جمع نمی‌گنجد و کار ما گفتگوهای تخصصی‌تر می‌خواهد. اینجا محلی است که در آن نباید وقت کارگردان تضییع شود و من هم نمی‌توانم در این فرصت کوتاه درباره تخصص خودم سخن بگویم.

عباس شوندی، طراح صحنه فیلم از دیگر عواملی بود که گفت: خوشحالم که توانستم در خدمت این گروه باشم. بخش اعظمی از طراحی این کار در دهکده مقاومت در شرق تهران آماده سازی شد. حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد فیلم از جمله خیابان اصلی، خانه پاسداران، قبرستان، سوله هلی‌کوپتر، میدان شهر و ...  در آنجا ساخته شد. بخش هایی هم با کمک دوستان فعال در عرصه ویژوال جلو برده شد.

سعید راد، باریگر نقش تیمسار فلاحی در این نشست با بیان اینکه با کلمه تشکر نمی توانم از حاتمی کیا تشکر کنم، گفت: علت آن این است که این مسئله یک عقبه دارد و توضیح آن از حوصله جلسه خارج است. اعتبار این دوستان که از سیاه مشقی شروع کردند، امروز اعتباری شده برای سینمای ما در سطح جهان. از آقای حاتمی‌کیا می‌خواهم که در جلسه مطبوعاتی «چ» به من اجازه دهد که درباره یک موضوع کوتاه گفتگو کنم.

او با اشاره به سخنان خود در مراسم افتتاحیه فیلم فجر ادامه داد: ما بازیگران آدم‌هایی هستیم با روانیات مختلف. با جنس و مفهوم نگاه یک بازیگر، بازیگران زیادی در ایران خلق شدند که شادروان شکیبایی، پرستویی، کیانیان و فریبرز عرب نیا با روانیات خودمان زندگی می‌کنیم. با تفکر خودمان زندگی می‌کنیم. این شاخصه بازیگری است و باعث می‌شود شاید منطق از ما قدری دور شود. اگر سخنان من مزاحم دست اندرکاران فیلم فجر شد و با سخنان خودم برای آن‌ها حاشیه به وجود آوردم از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم.

راد ادامه داد: نظام ما در دنیا اثبات شده است. دنیا مقابل ایران اسلامی زانو زده است. اگر حرفی زدم و دچار احساسات شخصی شدم. از منتقدان می‌خواهم که با من طرف شوند. من تقاضا می‌کنم با دست اندرکاران فجر مواجهه نکنند. نظام ما امروز تثبیت شده است. من شرمنده دست اندرکاران فیلم فجر شدم به خاطر حرف‌هایی که از سر احساس بیان کردم. ای کاش آن جا حداقل منطق داشتم و بر این اساس سخن می‌گفتم.

بازیگر نقش تیمسار فلاحی ادامه داد: حاتمی کیا زمانی که مرا دعوت کرد آنقدر دچار شعف شدم که فیلم دستبند کیمیایی هم به من پیشنهاد شده بود. اما بعد از یک سری صحبت‌ها در این فیلم حضور پیدا کردم و دوستان گفتند که اگر بشود شاید پروژه دیگر را هم نگه دارند که من در این فیلم بازی کنم.

راد در پایان گفت: امروز کاری را در «چ» شاهد بودیم که این سطح از کار در دنیا هر بخشش توسط یک کمپانی بزرگ جلو برده می‌شود. در کمپانی‌های بزرگ خارجی این فیلم را کار می کنند. تدوین، موزیک، رنگ، جلوه‌های ویژه و ... همه تقسیم شده بین کمپانی‌های بزرگ است.  اما اینجا همه این کارها را یک فرد انجام داد. این جای تقدیر ویژه دارد. من می‌خواستم کنار دوربین جعفریان عکس یادگاری داشته باشم. این هنرمند بزرگ است که در چنین ترازی کار می‌کند. چون این بزرگان برای ما افتخار کسب کردند. تشکری نمی توانم از حاتمی کیا بکنم و می‌خواهم برای او بایستم و از شما هم می‌خواهم که شما هم  برای ایشان بایستید و همگی برای او دست بزنیم.

قائم مقامی مدیر تولید فیلم هم در سخنان کوتاهی گفن:  خیلی خوشحالم که مدیر تولید این فیلم بودم. این فیلم از پرژوه های سنگین سینمای بود. و عباس گلوندی و همه بچه های تدارکات و تولید و دکور واقعا سنگ تمام گذاشتند و یک شهر بزرگ را با همه حزئیات در یک مدت کوتاه ساختند.

بابک حمیدیان، بازیگر نقش شهید وصالی  نیز که به شدت هیجان زده شده بود در سخنان کوتاهی گفت: کاش در دنیای بهتری زندگی می کردیم که اگر قرار بود آدم ها احساساتی بشوند، کسی فکر نکند که دارند ریا می کنند. من برای اولین بار بود که فیلم را دیدم و حالا دارم به بچه های اصغر وصالی فکر می کنم به بچه های دستمال سرخ. امیدوارم فرصت بیشتری به وجود بیاید که بیشتر حرف بزنیم. من اولین باری بود که فیلم را دیدم و نمی دانم باید به کی خسته نباشید و اصلا چه حرفی بزنم.

سخنان حمیدیان با بغض او ناتمام ماند.

خلعتبری آهنگساز فیلم سخنران بعدی بود او گفت: این دومین همکاری من با حاتمی کیاست. کار با حاتمی کیا بسیار سخت و شیرین است. من دوستانی در این پروژه مثل زورای پیدا کردم. و خیلی خوشحالم که یک پروژه سینمایی سبب شود که آدم ها ارتباط روانی و احساسی خوبی با هم پیدا کنند.نکته دیگری هم باید بگویم که خیلی ها هستند که در فیلم های اولی کار می کنند و خیلی با انرژی و جوان. اما فیلم های آنها در زمینه مسائل فنی داوری نمی شود. خواهشمندم یک ارزشگذاری جشنواره ای در مورد آنها هم صورت گیرد. علاوه بر اینکه مثل آقای جعفریان من هم معتقدم باید یکسری نشست های تخصصی برگزار شود و به جای این نشست های مطبوعاتی تخصصی تر بحث شود.

مریلا زارعی بازیگر این فیلم نیز در ادامه گفت: من احساسم چیزی شبیه به احساس حمیدیان است. توفیق این را داشتم که برای بار سوم مقابل دوربین آقای حاتمی کیا بایستیم و الان هم افتخار می کنم که در این پروژه حضور داشتم.

زواری مدیر فنی فیلم ضمن تشکر از حاتمی کیا به خاطر اعتماد به جوان ها برای این کار بزرگ فنی گفت: این کار جرات بزرگی می طلبد که فکر نمی کنم کسی جز حاتمی کیا می توانست آن را انجام دهد. جای علیرضا علویان صداگذار و بهمن اردلان صدابردار فیلم و دیگر عوامل فنی فیلم هم خالی است

سلطانی، بازیگر دیگر فیلم هم گفت: من هم برای اولین بار بود که فیلم را می دیدم و بسیار خوشحالم که در این فیلم عظیم تاثیرگذار و مفید حضور داشتم. فیلم چ فیلم مفیدی است از این نظر که افراطیون را دعوت می کند به صلح طلبی . من خوشحالم که در این اندیشه نقش کوچکی را داشتیم
 

اما بخش پرسش و پاسخ ها، بحث جذاب همه کنفرانس های مطبوعاتی با سوالی آغاز شد که واکنش تند حاتمی کیا را برانگیخت.خبرنگاری از حاتمی کیا پرسید که این فیلم بازگشت همیشگی شما به دفاع مقدس است؟

و حاتمی کیا این گونه پاسخ داد:من فیلمسازم و هر چیزی که می سازم همینی است که می بینید ، این قدر من را در قالب های سخت خودتان جا ندهید. من مثل گردش قمرها به دور سیاره ها هتسم. گاهی نزدیک می شوم گاهی دور می شوم. اما همینی هستم که می بینید. بدم هم می آید از اینکه برخی فرزندانم را نادیده می گیرند و برخی از فیلم هایم را متعلق به من ندانند.من فیملسازی هستم که در زمان حال نفس می کشم، فرزند زمان خودم هستم و اساسا معنای این جمله بازگشت را نمی فهمم. همه اش می گویند حاتمی کیا بازگشته است. لطف می کنند دوستان اما نمی دانند که زخمه ای به ما وارد می کنند.

ادامه سوال اول پرسش از حاتمی کیا در مورد بافت دراماتیک فیلم بود. اینکه این دراماتیزه ساختن داستان خللی به روایت تاریخی هم آورده است که حاتمی کیا این گونه پاسخ داد: فیلمنامه اساسا همه اش درام و فن است و کار کردن در این حوزه یعنی کار کردن با درام. شرایط سینما به گونه ای است اگر کسی دیگر بخواهد همین رابسازد از زاویه دیگری می بیند. من زبان خودم را داشتم و با عینک خودم این فیلم را ساختم.

سوال بعدی در مورد پایان بندی فیلم بود. حاتمی کیا ابتدا در مورد بخشی از پایان فیلم که مروبط به پیام امام و آزادسازی پاوه بود توضیح داد: اساسا مبنای این فیلم بر اساس پایانش برای من آغاز می شود. به لحظا دارماتیکی من عمد داشتم که بگویم همه قهرمانان فیلم تا لحظه آخر بار دراماتیک فیلم را جلو بردند. اما از لحاظ تاریخی حتما باید بگویم که این پیام امام اتفاق به شدت مهمی است، اما نام خمینی فقط در پایان فیلم نیست، نام خمینی در کل فیلم می آید اما اینجا جلوه می کند

خبرنگار توضیح داد که منظورش همان سکانس وداع چمران با خانواده هایش است که حاتمی کیا این گونه توضیح داد: این پایان فیلم فضای مردانه ای دارد اما بحث مقاومت در پاوه فقط مردانه نیست و من تمایلی به دامن زدن به این فضای مردانه نداشتم. علاوه بر من فکر می کنم  چمران روزی چمران شد که این انقطاع را صورت داد و عین ابراهیم به این قربانگاه رفت. متاسفانه هیچ وقت در ایران به خانواده گذشته چمران اشاره نمی شود. چمران چهارتا بچه داشت و یک همسر آمریکایی و به نظرم مقام چمران از همین جا آغاز شد که با خانواده اش معامله کرد.

سوال بعدی در مورد احتمال خواندن تیتراژ فیلم چ توسط محسن چاوشی بود که حاتمی کیا ماجرا را توضیح داد: بحث خواندن تیتراژ نبود، بله آقای چاوشی فیلم را دیدند و نظر لطفی داشتند و قرار شد یک اثر مستقل برای این فیلم بخوانند.

سوال بعدی در مورد اصرار فیلم به نمایش خانواده چمران در فیلم بود که چمران پاسخ داد: این یک نقطه خالی در زندگی چمران است و اتفاقا نقطه عطف زندگی او. من عمد داشتم که حتما این را در فیلم بگنجانم.

خبر تکمیل می شود...

نظر شما