شناسهٔ خبر: 11249 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روز آشتی کنان مردم با سینما

سینماهای کشور پنج شنبه دهم بهمن ماه، برای نخستین بار به گونه ای متفاوت میزبان تماشاگران هنر هفتم خواهند بود، تا شاید پس از چند سال جدایی و قهر این روز بهانه خوبی برای آشتی باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ طرح یک روز تماشای رایگان توسط متولیان سینما و با تایید و همکاری انجمن سینماداران و پخش کنندگان در روزهای ۲۱ شهریور و ۱۰ بهمن هر سال برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این طرح که برای نخستین بار در حال برگزاری است آشتی دوباره مخاطبان با سینما و ایجاد فرهنگسازی برای مردم برای حضور در سالن های سینمایی است.

اجرای این طرح می تواند بهانه ای باشد که بار دیگراین سوال کلیشه ای را از خودمان بپرسیم که آخرین باری که به سینما رفتیم کی بود ؟ یک هفته پیش؟ یک ماه و یا یکسال؟ شاید هم سال ها است که سری به سینما نزدیم؟

دلایل متعددی برای دوری مخاطبان از سینما مطرح می شود که از جمله آن می توان به وضعیت اقتصادی، فقدان فیلم های سرگرم کننده با کیفیت و مشغله کاری اشاره کرد اما فارغ از همه این موارد، بسیاری از مردم ما فراموش کرده اند که می توانند به سینما بروند و از امکانات ایجاد شده استفاده کنند.

البته مسئولان نیز در این فراموشی طی سال های اخیر مقصر بوده اند تاجایی که مخاطب به دلیل حضور در سالن های سینمایی مندرس، تصویری قدیمی از سینما را در گوشه ذهن نگه داشته و همچنان با این تصویر درباره وضعیت کنونی سینمای ایران قضاوت می کند.

یکی دیگر از اهداف برگزاری طرح سینما سلام این است که مردم با حضور در پردیس های سینمایی مجهز، این تصویر قدیمی را از خود دور کنند و نگاه جدیدی به این عرصه داشته باشند.اما شاید نحوه ی اجرای این طرح هنوز هم برای بسیاری از علاقه مندان گنگ باشد.

به این بهانه گفت وگویی با تنی چند ازکارگردانان و تهیه کنندگان انجام شده است که از نظر می گذرد.

حیبب ایل بیگی رییس کمیته سینما سلام می گوید: این طرح با بودجه سازمان سینمایی به عنوان هدیه ای به مردم در ایام جشن انقلاب در ۱۰ بهمن برگزار می شود؛ ضمن اینکه این طرح روز ۲۱ شهریورماه مصادف با روز ملی سینما نیز به اجرا در خواهد آمد.

وی در این باره گفت: هم اکنون اکران ۱۷ اثر سینمایی در سینماهای کشور ادامه دارد که از جمله آنها می توان به فیلم های خسته نباشید، سربه مهر، جیب بر خیابان جنوبی، عملیات مهد کودک، استرداد، آسمان زرد کم عمق، روز روشن، برلین منفی هفت و اکباتان اشاره کرد. در همه این فیلم ها تنوع دیده می شود و این طرح به نوعی کمک به فیلم هایی است که در آخرین روزهای اکران قرار دارند.

این مدیر سینمایی اظهار امیدواری می کند که در روز پنج شنبه ۱۰ بهمن ماه با حضور در سینماهای تازه تاسیس، از امکانات این سینماها استفاده کرده و در دیگر ایام سال نیز از این سالن ها استفاده کنند.

در این میان تهیه کنندگان و دست اندرکاران سینمای ایران نیز از برگزاری طرح سینماسلام استقبال کردند و این طرح را به فال نیک گرفتند.

امیدوارم سینما سلام موجب آشتی مردم با هنر هفتم شود

سعید سعدی درباره طرح سلام سینما می گوید: در اصل و اساس این طرح اتفاق خوبی است و امیدوارم با اجرای آن شاهد آشتی دوباره مردم با سینما باشیم.

وی ادامه می دهد: دراجرای این طرح باید دقت لازم وجود داشته باشد تا مردم به حضور در سینما عادت کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی اینجا بدون من، تاکید دارد که به هر حال اجرای این طرح کمک به سینماداران نیز محسوب می شود تا بخشی از هزینه های خود را تامین کنند.

سعدی افزود: : مردم ما فراموش کرده اند که به سینما بروند و سینماداران نیز باید از حداکثر ظرفیت های خود در اجرای مناسب طرح سینما سلام استفاده کنند.

هر اقدامی برای آشتی مخاطبان با سینما قابل تقدیر است

علی اکبر ثقفی از تهیه کنندگان سینما نیز درباره طرح سینما سلام می گوید: هر اقدامی که برای دعوت از مردم به منظور حضور در سینما انجام شود قابل تقدیر است و امیدوارم طرح سینما سلام موفقیت های بسیاری را برای هنر هفتم به همراه داشته باشد.

وی در ادامه می افزاید: در کنار برگزاری چنین طرح هایی بازسازی سالن های سینمایی و تولید فیلم های باکیفیت نیز می تواند به افزایش مخاطبان سینما کمک کند.

تهیه کننده فیلم سینمایی مرگ کسب و کار من است در ادامه عنوان کرد: باید موضوع مخاطب در سینما را آسیب شناسی کنیم و تنها به حضور یک روزه مردم در سینماهای سراسر کشور در قالب طرح سینما سلام بسنده نشود.

ثقفی یکی از مهمترین دلایل افت تعداد مخاطبان سینما را تولید بی رویه فیلم های تلویزیونی و استفاده از عنوان سینمایی برای این آثار دانسته و بر تصحیح این روند تاکید کرد.

وی می گوید: طرح سینما سلام اقدام خوبی است و این طرح شاید بار دیگر مردم را به سینماها بکشاند؛ مردمی که هنر سینما را دوست دارند و در سال های نه چندان دور در سرمای زمستان برای دیدن آثار سینمایی جلوی سینماها صف می بستند.

طرح سینما سلام را به فال نیک بگیریم

جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم طبقه حساس نیز اظهار کرد: روز سینما سلام به عنوان هدیه سازمان سینمایی در روزهای نزدیک به ایام الله دهه فجر را می توان به فال نیک گرفت اما اجرای این طرح ها نباید موجب شود که ما از آسیب شناسی دلایل ریزش مخاطبان خود غافل شویم.

وی در این باره گفت: طرح سینما سلام مخاطب را با سینما آشنا می کند که البته این فرهنگ سازی می تواند شکل دیگری به خود بگیرد.

وی افزود: بعید می دانم با اجرای این طرح مردم پشت در سینماها صف ببندند زیرا به سینما درسال های اخیر ضربه ای اساسی وارد شده اما به هر حال اجرای طرح سینما سلام اثرات خود را دارد.

نوروزبیگی می افزاید: فیلم هایی که در حال اکران است اساسا آثار بدی نیستند و از قصه و بازیگران کاربلدی سود می برند از این رو مردم در روز پنج شنبه می توانند آثار خوبی را برای تماشا انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: از اینکه هر شخصی می تواند پنج شنبه ۱۰ بهمن ماه به سینما برود و فیلم ببیند خوشحالم؛ امیدوارم مسیری باز شود و مخاطب سینما را ارزش گذاری کنند.

ورود سینما به کالای خانواده ها

حبیب اسماعیلی از پخش کنندگان سینما نیز اجرای این طرح را مفید می داند و می گوید: اجرای این طرح می تواند به سینما کمک کند و به هر حال مدیران سینمایی نیز به دنبال آشتی دادن مخاطبان با هنر هفتم هستند.

وی تصریح کرد : این طرح بسیار نوپا است و باید در عمل ببینیم که اجرای آن چقدر در ارتباط موثر میان مخاطبان و سینما و آشتی دوباره مردم با هنر هفتم اثرگذار است.

این بازیگر سینما سپس گفت : علاوه بر اجرای طرح هایی همچون سینما سلام، دست اندرکاران فرهنگی کشور می توانند سهمیه ای از سالن های سینمایی را در قالب بن کارت به کارمندان نهادهای مختلف اختصاص دهند و این گونه سینما به سبد کالای خانواده ها وارد می شود.

وی در ادامه تولید فیلم خوب را دلیل اصلی استقبال مخاطب از سینما می داند و می افزاید: پیشتر برای یک اثر سینمایی بی کیفیت ما کارت رایگان هم صادر کردیم اما مخاطبان حاضر نشدند چنین آثاری را حتی به صورت رایگان تماشا کنند.

از نگاه کارشناسان، سینما سلام می تواند باردیگر پای مخاطب را به سالن های سینمایی باز کند. هنردوستانی که برخی از آنها سالیان سال است با سینما قهرند.

آنها می گویند: همانگونه که املای ناننوشته غلط ندارد، این طرح شاید کم وکاستی های خاص خود را داشته باشد.که با اجرا می توان به مسائل احتمالی آن پی برد.

نقش تلویزیون در اقبال دوباره مردم به سینما نکته دیگری است که باید به آن توجه شود و به حتم اطلاع رسانی عمومی درباره طرح سینما سلام به رونق سینما در روز دهم بهمن کمک خواهد کرد و کلام آخرآنکه امیدواریم برنامه مدونی برای ادامه این طرح پیش بینی شده و در دوره های بعد شاهد بهبود برگزاری آن باشیم.

نظر شما