شناسهٔ خبر: 65751 - سرویس خبر

جایزه لبوویتز 2023 به دو فیلسوف زن رسید

جایزه دکتر مارتین آر. لبوویتز و ایو لولیس لبوویتز در سال 2023 برای دستاورد و مشارکت فلسفی به کریستی داتسون (دانشگاه میشیگان) و سوزانا سیگل (دانشگاه هاروارد) اعطا شد.

به گزارش فرهنگ امروز:  به نقل از دیلی نوز،جایزه لبوویتز که از سوی انجمن «فی بتا کاپا» (ΦBK) و با مشارکت انجمن فلسفه آمریکا (APA) اهدا می‌شود، «به دو فیلسوف که دیدگاه‌هایی متضاد- نه لزوما مخالف- درباره یک مساله مهم فلسفی- از موضوعات معاصر و فراگیر فلسفه- دارند، تعلق می‌گیرد.
 
برندگان توسط کمیته ای انتخاب می شوند که به طور مشترک توسط انجمن فی بتا کاپا و انجمن فلسفه آمریکا تعیین می‌شود. در انتخاب برندگان، کمیته نامزدهایی را در نظر می‌گیرد که به موضوعات مهم فلسفی با استفاده از روش‌شناسی و دیدگاه‌های گوناگون می‌پردازند و با این کار، می‌توانند ایده‌های مهم فلسفی را به مخاطبان متخصص و غیرمتخصص منتقل کنند.
 
بخشی از سمپوزیوم لبوویتز، هر سال به این جایزه اختصاص دارد و با حضور اعضای انجمن فلسفه آمریکا برگزار می‌شود. انجمن فی بتا کاپا، برای ترویج رشته فلسفه در میان طیف بیشتری از مخاطبان، مراسم اهدای این جایزه را به طور عمومی برگزار می‌کند.
 
کریستی داتسون، استاد فلسفه دانشگاه میشیگان و حوزه تخصصی او، معرفت‌شناسی، متافلسفه و فلسفه زنان (به ویژه زنان رنگین پوست و فمینیسم سیاه‌پوستان) است. وی روی این پروژه کار می‌کند که چگونه نگرانی‌های مرتبط با دانش، در استمرار و پنهان کردن ظلم نقش دارند. او مقالات مختلفی در ژورنال‌های مرتبط با معرفت‌شناسی سیاسی، فلسفه فمینیسم سیاه‌پوستان و متافلسفه منتشر کرده است. «نژاد، دورگه بودن و دوگانگی» از جمله کتاب‌های اوست.

دکتر سیگل، استاد فلسفه ذهن دانشگاه هاروارد است و به طور تخصصی روی فلسفه ذهن، معرفت‌شناسی و فلسفه زبان کار می‌کند. از جمله کتاب‌های او می‌توان به «محتوای تجربه بصری» و «عقلانیت ادراک» اشاره کرد.
 
جایزه لبوویتز شامل 25 هزار دلار برای هر برنده و انتشار مقاله مشترک در نشریه انجمن فلسفه آمریکاست. پروژه داتسون و سیگل که برنده جایزه شده، «هنجارهای توجه» است و این دو نفر، در نشست انجمن فلسفه آمریکا که فوریه 2024 در نیواورلئان برگزار می‌شود، در این زمینه سخنرانی خواهند داشت.