شناسهٔ خبر: 65750 - سرویس خبر

پخش مستند «سایه آن سرو بلند»؛ پرتره محمدعلی اسلامی‌ندوشن

اسلامی ندوشن «سایه آن سرو بلند» به تهیه‌کنندگی مصطفی رزاق کریمی و کارگردانی عطیه زارع ارندی پرتره از زنده‌یاد محمدعلی اسلامی‌ندوشن (شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوقدان و پژوهشگر ایرانی) از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز:  «سایه آن سرو بلند» به تهیه‌کنندگی مصطفی رزاق کریمی و کارگردانی عطیه زارع ارندی پرتره از زنده‌یاد محمدعلی اسلامی ندوشن (شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوقدان و پژوهشگر ایرانی) دوشنبه ۴ اردیبهشت ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود.

شبکه مستند، «سایه آن سرو بلند» تولید شبکه مستند برداشتی آزاد از کتاب «روزها» به قلم اسلامی ندوشن است و به مناسبت درگذشت این پژوهشگر فاضل و ایران دوست در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته است.

این مستند در گفت و گو با امیر بانو کریمی دکتری زبان و ادبیات فارسی، منصوره اتحادیه تاریخ‌نگار و استاد دانشگاه، اسماعیل آذر و دیگر چهره‌های فرهنگی به بازخوانی فصل‌های از زندگی محمدعلی اسلامی ندوشن پرداخت‌هاست.

محمدعلی اسلامی ندوشن سوم شهریور ۱۳۰۴ در ندوشن یزد متولد شد و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ناصرخسرو ندوشن و سپس مدرسه خان یزد طی کرد و پس از آن به دبستان دینیاری رفت و دبیرستان را تا سوم متوسطه در دبیرستان ایرانشهر یزد گذراند.

او ۱۳۲۳ به تهران آمد و مقطع متوسطه را در دبیرستان البرز به پایان رساند، سپس برای ادامه تحصیل وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد. ندوشن برای تکمیل تحصیلات به اروپا رفت و در فرانسه و انگلستان به اندوخته‌های علمی خود افزود و با گذراندن پایان نامه دکترای خود بهنام «کشور هند و کامنولث» دکترای حقوق بین‌الملل را از دانشکده حقوق دانشگاه پاریس گرفت.

ندوشن پس از بازگشت به ایران، چند سال در کار قاضی دادگستری خدمت کرد، او سال ۱۳۴۸ به دعوت پروفسور فضل‌الله رضا (رئیس وقت دانشگاه تهران) به همکاری با دانشگاه تهران دعوت شد و عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران قرار شد، او تدریس نقد ادبی و سخنسنجی، ادبیاتتطبیقی، فردوسی و شاهنامه، شاهکارهای ادبیات جهان در دانشکده ادبیات و تدریس تاریخ تمدن و فرهنگ ایران را در دانشکده حقوق برعهده گرفت و تا سال ۱۳۵۹ که بازنشسته شد، به معلمی مشغول بود.

اسلامی ندوشن از نویسندگان چیره‌دست و معاصر ایران را بسیاری از اندیشمندان، ادیبان، دانشمندان، و فرهنگ دوستان جهان می‌شناسند و با آثار و نوشته‌هایش آشنایی دارند.

او در آثارش سعی دارد با نثر ساده و روان، ایران و ایرانی را در جهان پر آوازه کند و تلاشش برای پیوند نسل جوان با بنیادهای فرهنگی به آثار امتیاز ویژهای داده است و از ۵۰ اثرش بیش از ۱۰ اثر با نام ایران است و آثارش در اغلب کتابخانه‌های کشور موجود است و مقالاتش هم در اغلب مجلات و رسانه‌های بین‌المللی به چاپ رسید.

اسلامی‌ندوشن شاگردان زیادی را تربیت کرد و همچنین در مدت ۵۰ سال بیش از ۵۰ کتاب و صدها مقاله در باب فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی به رشته تحریر درآورد و تأسیس فرهنگ‌سرای فردوسی و انتشار فصل‌نامه هستی از اقدامات او در زمینه اعتلای فرهنگ و ادب فارسی است.

«سایه آن سرو بلند» امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۹ است.