شناسهٔ خبر: 65620 - سرویس دیگر رسانه ها

بررسی تحقیقات تاریخی یکصد سال اخیر ایران در «مطالعات تاریخی»

فصلنامه «مطالعات تاریخی» به کوشش موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی با هدف بررسی و تولید دانش در زمینه تحقیقات تاریخی یکصد سال اخیر ایران در چارچوب‌های علمی و پژوهشی مقاله‌های صاحبنظران این حوزه را منتشر می‌کند.

هفتادویکمین شماره از فصلنامه «مطالعات تاریخی» منتشر شد.

فرهنگ امروز: مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در سازمان‌دهی تازه خود، در سال 1382 گاهنامه پیشین خود با نام مطالعات سیاسی را، این بار در قالب فصلنامه و با نام جدید «مطالعات تاریخی» و با رویکرد پرداختن به تاریخ معاصر در بازه زمانی نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی پی گرفت. از آن زمان تاکنون فصلنامه مطالعات تاریخی به طور پیوسته و بدون وقفه به چاپ رسیده است. هفتادویکمین شماره از فصلنامه «مطالعات تاریخی» به کوشش موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی چاپ و منتشر شد.

فصلنامه «مطالعات تاریخی» با هدف بررسی و تولید دانش در زمینه تحقیقات تاریخی یکصد سال اخیر ایران در چارچوب‌های علمی و پژوهشی مقاله‌های صاحبنظران این حوزه را منتشر می‌کند. مقاله‌های ارسالی به فصلنامه «مطالعات تاریخی» باید حاصل پژوهشی اصیل، نوآورانه، دانش‌افزا و منطبق بر معیارهای پژوهشی و تحلیلی بوده و روش علمی را رعایت کرده باشد و قبلا منتشر نشده باشد.

در شماره هفتاد و یکم این فصلنامه مقاله‌هایی به شرح زیر را می‌خوانیم: «تاملی بر فعالیت‌ها و نقش سرلشکر محمدحسین آیرم در تثبیت و تحکیم قدرت پهلوی اول از علی فلاحی سیف‌الدین»، «نگاهی به زندگی سپهبد امان‌الله جهانبانی و نقش او در حکومت پهلوی به قلم شاداب پهلوی»، «مروری بر نقش سپهبد احمد امیراحمدی در تاسیس و تثبیت حکومت رضاشاه به قلم بصیر کوشکی»، «بررسی نقش و عملکرد سرلشکر محمود  آیرم در تاسیس و تحکیم دیکتاتوری رضاشاه از آسیه حسینی و برومند سورنی»، «نقش سپهبد مرتضی یزدان‌پناه در تاسیس و تثبیت حکومت رضاشاه به قلم مسعود آدینه‌وند» و «بررسی نقش سرلشکر عبدالله امیرطهماسبی در تاسیس و تثبیت حکومت پهلوی اول از محمدعلی نعمتی».

فصلنامه «مطالعات تاریخی» به صاحب امتیازی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و مدیر مسوولی احمد خزایی در شماره هفتاد نیز مقاله‌هایی به شرح زیر منتشر کرده است: «قانون استخدام کشوری و گرایش عمومی به شغل دولتی در حکومت پهلوی اول به قلم مسعود آدینه‌وند»، «بررسی سفر نخبگان ایرانی به سرزمین‌های اشغالی و تاثیر آن بر روابط اسراییل و ایران عصر پهلوی از ندا عظیمی‌زواره»، «واکاوی تشکیل شورای سلطنت در سال 1357 به قلم مهدی نورایی»، «مقایسه وضعیت اقتصادی و تجاری تبریز، پیش و بعد از جنگ بین‌الملل اول از زینب قنبری‌نژاد»، «بررسی سیاست توسعه‌طلبانه سازمان سیاسی بهاییت در سال‌های 1322و1323: بر اساس اسناد شهربانی به قلم حمیدرضا اسماعیلی» و «نگاهی به سیاست‌های فرهنگی اسراییل در ایران از زهره رضایی و ندا عظیمی زواره».

چکیده همه مقاله‌های فصلنامه «مطالعات تاریخی»  در بخش پایانی این نشریه به زبان انگلیسی به چاپ می‌رسد. همچنین مقاله‌های این فصلنامه در پایگاه‌های Noormags، Magiran و Ensani.ir نمایه می‌شود و می‌توانید برای اطلاع از نحوه ارسال مقاله به تارنمای این فصلنامه به آدرس https://mtq.ir مراجعه کنید.

فصلنامه «مطالعات تاریخی» با شمارگان 1500 نسخه و قیمت 50 هزار تومان از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر می‌شود.