شناسهٔ خبر: 65564 - سرویس خبر

انتشار مجلد سیزدهم «فهرست مقالات فارسی» در آیندۀ نزدیک

مجلد سیزدهم فهرست مقالات فارسی در زمینۀ تحقیقات ایرانی به بنیادگذاری ایرج افشار، به‌کوشش و همّت ایران‌ناز کاشیان به‌زودی انتشار می‌یابد.

فرهنگ امروز: مجلد سیزدهم فهرست مقالات فارسی در زمینۀ تحقیقات ایرانی به بنیادگذاری ایرج افشار، به‌کوشش و همّت ایران‌ناز کاشیان به‌زودی انتشار می‌یابد.

این مجلد شامل فهرست 11هزار و 608 مقاله مربوط به سال‌های 1397و 1398 در نشریه‌های فارسی است که در آیندۀ نزدیک از سوی انتشارات مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر می‌شود.

نخستین جلد از فهرست مقالات فارسی حاوی مشخصات 5هزار و 993 مقالۀ خاص در زمینه‌های تحقیقات ایرانی که در مجله‌ها، نشریه‌ها، سالنامه‌های جدّی، و نیز یادنامه‌ها و مجموعه‌های چندمقاله‌ای از آغاز مجله‌نویسی تا سال 1338 به چاپ رسیده بود، توسط ایرج افشار در سال 1340 جزو انتشارات دانشگاه تهران انتشار یافت و به سیّدحسن تقی‌زاده و مجتبی مینوی اهدا شد. او در سال 1383 و پس از انتشار جلد ششم، به‌سبب کهولت سن، خبر از پایان این کار داد. اما مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی به ریاست مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی دست به کار شد و گروه راهبردی مرکب از خودِ او به‌همراه عبدالحسین آذرنگ، کامران فانی و عنایت‌الله مجیدی زیر نظر ایران‌ناز کاشیان تشکیل شد تا کار سترگ افشار زمین نماند و فهرست مقالات فارسی ادامه یابد.

این اثر که یکی از نخستین و ضروری‌ترین ابزارهای هر پژوهشگری است که بخواهد در زمینۀ مطالعات ایرانی پژوهش یا جست‌وجو کند و از چنان مرتبه‌ای برخوردار است که یان ریپکا، ایران‌شناس فقید برجستۀ اهل چک درباره‌اش گفته است: «ما خاورشناسان نمی‌توانیم به قدر کافی از عهدۀ سپاس برآییم که با این فهرست، به جهان واقعی مطالعات ایرانی راه یافته‌ایم»، اکنون به پلّۀ سیزدهم رسیده است و به‎‌زودی در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.