شناسهٔ خبر: 65559 - سرویس خبر

در نکوداشت علامه حسن‌زادۀ آملی:

هفتمین شماره مجله گفتمان پیشرفت منتشر شد

تازه‌ترین شماره این مجله تصویر جلد و تیتر یک خود را به مناسبت فرارسیدن نخستین سالگرد درگذشت علامه حسن‌زادۀ آملی به این چهرۀ مطرح دینی، علمی و اخلاقی اختصاص داده است.

به گزارش فرهنگ امروز هفتمین شماره مجله گفتمان پیشرفت با تصویری از علامه حسن‌زادۀ آملی بر روی جلد در ۲۲۸ صفحه منتشر شد.

تازه‌ترین شماره این مجله تصویر جلد و تیتر یک خود را به مناسبت فرارسیدن نخستین سالگرد درگذشت علامه حسن‌زادۀ آملی به این چهرۀ مطرح دینی، علمی و اخلاقی اختصاص داده است. علامه حسن زاده را باید از جمله نوابغ علمی و فلسفی کشور و عارفی سالک و فقیهی متبحر دانست که در زمان حیاتش شاگردان زیادی را در زمینه های مختلف تربیت کرد. گفتمان پیشرفت در این شماره خود با تولید مطالب و انجام گفت‌وگوهایی تلاش کرده است به سهم خود قدردان این عالم جلیل القدر فقید باشد. در پرونده مذکور آثار از منوچهر صدوقی سها، حسن انصاری، یحیی جهانگیری، مهدی ناظمی و... به چشم می خورد.

جدای از پرونده جلد این شماره، گفتمان پیشرفت به مناسبت فراسیدن هفته دفاع مقدس، پرونده ای را نیز به دفاع مقدس اختصاص داده است. در این پرونده مطالبی درباره بررسی حقوقی دفاع مشروع ایران در ۸ سال دفاع مقدس، بررسی تفصیلی خیانت های بنی صدر در ایام زمامداری فرماندهی کل قوا، بررسی دلایل عدم پذیرش قطعنامه ۵۱۴ شورای امنیت، بررسی دلایل ادامه جنگ بعد از آزادسازی خرمشهر دیده می شود. همچنین در این پرونده گفت‌وگوهایی با سردار اسماعیل کوثری، جواد منصوری و محمد درودیان پیرامون بررسی نقاط اختلاف و اشتراک جامعه ایران در زمان پذیرش قطعنامه و امضای برجام، انجام شده است.

پرونده سوم گفتمان پیشرفت با عنوان «پویاسازی فقه؛ بدعت یا نوآوری؟» یکی از پرچهره ترین پرونده های گفتمان پیشرفت محسوب می شود که با مشارکت افرادی نظیر احمد مبلغی، ابوالقاسم علیدوست، محمد حکیمی، منصور میراحمدی، ابراهیم فیاض، داود مهدوی‌زادگان، محمود رجبی و ... تولید شده است. در این پرونده گزاره کانونی حول محور فقه اجتماعی و ابعاد آن، ضرورت روزآمدی فقه و بایدهای و نبایدهای آن شکل گرفته است.

جدای از سه پرونده تولیدی این شماره، فصل نخست مجله با عنوان «گفتمان» به روال شماره های پیشین دربرگیرنده چند گفت‌وگو و مطلب راهبردی و گفتمانی است. گفت‌وگو با فواد ایزدی درباره افول قدرت آمریکا، تفسیری حکمی از سیرة عملی امام رضا(ع) در گفت وگو با محمد رجبی دوانی به مناسبت ایام پایانی ماه صفر، گفت وگو با محمدحسین حسین زاده، راهبر نهاد مردمی رسالت درباره محرومیت زدایی از مناطق محروم و روستایی و شهرهای کوچک و عناوین دیگری مرتبط با بنای تمدن نوین اسلامی از جمله مطالب این بخش است.

فصل «نقد» با گفت‌وگویی جالب توجه و حائز اهمیت با احمد الزین درباره فشارهای اخیر دولت باکو با همکاری اسرائیل به شیعیان آذربایجان آغاز می شود. این بخش با انتشار مطالبی در نقد بابک احمدی و پست مدرنیسم مدنظر ترویجی او، نقد سرمایه داری دانشگاهی و همین طور نقد بر برخی سیاست‌گذاری‌های تحول در علوم انسانی تداوم می‌یابد.

بخش «آینده» در این شماره تمرکز خود را معطوف به مقوله جدید علوم انسانی دیجیتال کرده است. و این پرسش را مطرح کرده است بسط و گسترش علوم انسانی دیجیتال چه تأثیری بر علوم انسانی در آینده خواهد گذاشت؟

در «متن و حاشیه» نیز مطابق روال شماره های اخیر نگاهی شده است به تازه ترین عناوین مهم منتشر شده و یا در دست انتشار بازار نشر که می توان از مهمترین این عناوین به بررسی جنگ و صلح از دیدگاه متفکران کلاسیک ایرانی، و انتشار مقاله ای با عنوان فاشیسم در مقام یک نهضت توده ای اشاره کرد.

گفتمان پیشرفت با مدیرمسئولی عطاءالله رفیعی آتانی و هدایت شورای سردبیری متشکل از عطاءالله رفیعی آتانی، علی سهیلی و بهزاد جامه‌بزرگ منتشر می شود.

هفتمین شماره مجله گفتمان پیشرفت منتشر شد

هفتمین شماره این مجله با قیمت ۱۶۵ هزار تومان و در ۲۲۸ صفحه از کتابفروشی‌های منتخب تهران و قم و همین طور دفتر مجله قابل خریداری است. نسخه الکترونیک مجله نیز با قیمت ۵۰ هزار تومان از طریق اپلیکیشن طاقچه برای علاقمندان و مخاطبان این نشریه تحلیلی، تبیینی در دسترس خواهد بود.