شناسهٔ خبر: 65370 - سرویس دیگر رسانه ها

رونمایی از قدیمی‌ترین پرده درویشی عاشورا در کاخ گلستان

یکی از قدیمی‌ترین پرده‌های درویشی عاشورایی دوره قاجار همزمان با نخستین روز ماه محرم در کاخ گلستان رونمایی شد.

رونمایی از قدیمی‌ترین پرده درویشی عاشورا در کاخ گلستان

فرهنگ امروز: یکی از قدیمی‌ترین پرده‌های درویشی عاشورایی دوره قاجار همزمان با نخستین روز ماه محرم در کاخ گلستان رونمایی شد.

این پرده نقاشی به گفته مسؤولان کاخ گلستان و همچنین مرمتگران پژوهشگاه میراث فرهنگی، یکی از قدیمی‌ترین تابلوهای عاشورایی و  روای واقعه کربلا است. ابعاد این پرده نقاشی ۱۴۸ در ۴۱۵ سانتی‌متر است.

مرمت این اثر از اسفندماه ۱۳۹۹ پس از کارشناسی، آسیب‌شناسی با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آغاز و در تیرماه سال ۱۴۰۰ به پایان رسید.

در فرآیند مرمت، مرمتگران به نوشتاری از تاریخ خلق این اثر برخوردند. به این ترتیب تاریخ جدیدی برای قدمت این نقاشی رقم خورد: «حاجت حسن چاوش در سال ۱۲۳۱ هجری قمری.» در قسمت بالایی نقاشی نیز نوشته دیگری به این مضمون «کمترین مهدی شعبانعلی» دیده می‌شود.

تابلو نقاشی قهوه‌خانه‌ایی «عاشورا» برابر با اول ماه محرم در کاخ گلستان رونمایی و به موزه مردم‌شناسی این مجموعه جهانی برای نمایش عمومی منتقل شد.

کاخ گلستان علاوه‌بر رونمایی از این پرده عاشورایی قاجاری، نمایشگاهی را ویژه آثار محرم همزمان با روز تجلیل از اسرا و مفقودان در ۱۵ ماه محرم برابر ۲۲ مردادماه را در عمارت چادرخانه برپا می‌کند. نشست‌های تخصصی تعزیه، نوحه‌خوانی و تعزینه طفلان مسلم از دیگر برنامه‌هایی است که کاخ گلستان در ماه محرم برگزار خواهد کرد.

آفرین امامی ـ مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ـ می‌گوید: کاخ گلستان روزگاری تکیه دولت را به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز مذهبی تهران در خود جای‌ داده بود. همچنین وجود تکایای بسیاری در ارگ سلطنتی و هم‌جواری آن با مسجد ارگ، یکی از مهم‌ترین مراکز برگزاری مناسبت‌های مذهبی، اهمیت این رویداد را دوچندان می‌کند.

به گفته او، با توجه به وجود تکیه دولت در زمان قاجار آثار بسیار ارزشمندی از جمله پرده نقاشی‌های نفیس مذهبی، وسایل و ادوات تعزیه، تصاویر و عکس‌های مذهبی دوران قاجار، منبر نفیس خاتم در این مجموعه جهانی وجود دارد که در رویداد محرم در گلستان به نمایش گذاشته می‌شود.