شناسهٔ خبر: 65341 - سرویس دیگر رسانه ها

سهروردی توان زبان فارسی را برای بیان مفاهیم پیچیده فلسفی ارتقا داد

شالویی گفت: متاسفانه شیخ اشراق برای خود ما و شرقی‌ها هم به اندازه کافی شناخته شده نیست. جای بسی تاسف است که شخصیت والایی چون شیخ اشراق همچنان در میان بخش‌هایی از جامعه علمی بشری ناشناخته است و این اقتضا می‌کند که همه توان خود را برای معرفی او به کار ببریم.

فرهنگ امروز: نشست خبری بزرگداشت حکیم گرانقدر، شیخ شهاب‌الدین سهروردی (شیخ اشراق) با حضور شالویی، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی، بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی،  نجفقلی حبیبی، عضو موسسه فرهنگی هنری حکمت سهروردی، و امراله حسنی برگزار شد.

شالویی در ابتدای این نشست بیان کرد: جای بسی تاسف است که شخصیت والایی چون شیخ اشراق همچنان در میان بخش‌هایی از جامعه علمی بشری ناشناخته است و این اقتضا می‌کند که همه توان خود را برای معرفی او به کار ببریم. 

وی با اشاره به سخن هانری کربن فیلسوف، ایران‌شناس و اسلام‌شناس فرانسوی که گفته است شیخ اشراق به اندازه ابن سینا برای غربی‌ها شناخته شده نیست، ادامه داد: متاسفانه شیخ اشراق برای خود ما و شرقی‌ها هم به اندازه کافی شناخته شده نیست.

شالویی گفت: دولت مردمی در دوره جدید فعالیت خود، برپایی گرامی‌داشت و بزرگداشت مفاخر را در اولویت قرار داده است و با توجه به اینکه در سال گذشته بزرگداشت نظامی توانست در تمامی نقاط جهان به معرفی جامعی از او بپردازد به معرفی شیخ اشراق در جهان پرداخته و از اقدام انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برای معرفی سهروردی تقدیر کرد.

او افزود: انجمن مفاخر فرهنگی در دولت جدید وارد مرحله رو به رشدی شده است. این انجمن در دوره‌های قبل نیز کار معرفی بزرگان را انجام می‌داده است اما در دوره جدید ما در تلاش هستیم تا این معرفی در سطح جهانی صورت بگیرد و تاکنون موقعیت‌هایی هم بدست آورده‌ایم.

وی ادامه داد: از میان این شخصیت‌ها سهروردی فیلسوف بزرگی است که روشنی بخشی او ادامه داشته و در سال‌های پیش رو نیز همه از فیض وجودش بهره‌مند خواهند شد. او توانست مکتب جدیدی را تاسیس کند که مشتاقان زیادی از جمله ملاصدرا را در قلمرویی از حوزه فکری خود جا بدهد و مکتب اشراق شعاع نوری است که شیخ شهاب آن را پرتو افکنی کرد.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: قصد داریم بنای یادبود سهروردی را در سهرورد بنا کنیم و یک بسیج عمومی شکل گرفته که در سهرورد زنجان این یادبود شکل بگیرد که علاقمندان بتوانند در آنجا به عنوان یک قطب فلسفی و فرهنگی کشور فعالیت داشته باشند.

او با بیان اینکه هدف دولت مردمی در این دوره این است که افراد فاخر را نه فقط به جامعه علمی و آکادمیک که به عموم مردم و حتی در مدارس نیز معرفی کند، گفت:  گرامی‌داشت این دانشمند گرانمایه تا قبل از ۸ مرداد سال جاری در شهرهای تهران، زنجان، سهرورد و همچنین کشورهای سوریه و هندوستان برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: در تاریخ تمدن‌ها برخی بزرگان فقط نقش علمی ندارند بلکه نقش تمدنی هم داشته و در حوزه شکل‌گیری فرهنگ هم نقش دارند که شیخ اشراق یکی از آنهاست. شیخ اشراق در قرن 6 که یکی قرن‌های مهم در تاریخ ماست و شعله عرفان از سوی عقلانیت در حال خاموشی بود، شیخ اشراق یک تنه در مقابل این جریان ایستاد و فلسفه و حکمت را از آن حملات سنگین نجات داد.

بلخاری گفت: با توجه به برقرای مسیری که قرار است بین زنجان و همدان ایجاد شود، گفتن این نکته ضروری است که نه حکمت اشراقی ما آنقدر عرفانی است که از ابن سینا به دور باشد و نه  ابن سینا آنقدر عقلانی است که از رگه‌های عرفانی و اشراقی به دور باشد.

او در انتها سخنان خود را با شرح فعالیت‌های انجمن آثار و مفاخر اسلامی و سخنرانی‌ها و برنامه‌هایی که از هفته گذشته آغاز و تا 8مرداد سالروز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی ادامه دارد، پایان داد.

بخش پایانی این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت. حبیبی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره ضرورت برگزاری چنین نشست‌هایی که هرسال برگزار می‌شود اما جریان‌سازی‌ نمی‌کند گفت: متاسفانه رشته حکمت اشراق به یک واحد درسی در دانشگاه تبدیل شده که همان نیز درخور سهروردی نیست در حالی‌که اهمیت سهروردی در حدی است که اوژن یونسکو، نویسنده شهیر فرانسوی در نامه‌ای به هانری کربن، مترجم آثار شیخ اشراق به فرانسه از او بابت شناساندن چنین حکیمی تشکر کرده و این یکی از نشانه‌های حکمت عالم‌گیر اوست. موضوعی که خودش هم اشاره کرده بود.

حبیبی ادامه داد: سهروردی خوابی می‌بیند و تعبیر آن را به همراهش چنین می‌گوید که «من روزی جهان را خواهم گرفت». به نظر من آن روز همین روز است. چرا که می‌بینیم حکمت اشراق در همه جا از جمله دانشگاه‌های آمریکا و اروپا تدریس می‌شود و فقط در چین کرسی نداشت که آن هم با تلاش‌های دکتر اعوانی، ترجمه آثار صورت گرفته و به‌تازگی وارد دانشگاه پکن شده است. او جهان را گرفته و این کار شیخ بسیار قابل تقدیر است که توان زبان فارسی را برای بیان مفاهیم پیچیده فلسفی، ارتقا داده است. مهم‌ترین مسئله فهم و درک اندیشه شیخ اشراق است که امیدواریم فرصت آن برای مردم کشور خودمان هم فراهم شود.

حبیبی در انتها درباره ایجاد بنای یادبود شیخ اشراق گفت: خانه سهروردی در زنجان مشخص است اما مدت‌ها قبل خراب شده و ساختمان جدیدی بر آن ساخته شده که قابل بازیابی نیست. بنابراین قرار شد تا در منطقه دیگری بنای یادبود احداث شود.