شناسهٔ خبر: 64525 - سرویس دیگر رسانه ها

«زن و سینما» منتشر شد؛ بررسی حضور و تاثیر زنان در سینما

کتاب «زن و سینما» مجموعه مقالاتی را شامل می‌شود که به بررسی حضور زنان در سینما می‌پردازد و اکنون با گذشت بیست‌وسه سال با اندک تغییراتی از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

بررسی حضور و تاثیر زنان در سینما

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حضور زنان در سینمای جهان به همان سال‌های آغازین شروع صنعت سینما بازمی‌گردد؛ در آن برهه از تاریخ نیز اندک زنانی بودند که علاوه بر بازیگری در جایگاه‌های مختلفی از حرفه‌های مرتبط با سینما حضور داشته و فعالیت می‌کردند. به مرور زمان این حضور همان‌طور که در سایر عرصه‌ها بیشتر و بیشتر می‌شد در سینما نیز زنان مشارکت بیشتری کردند. کتاب «زن و سینما» نیز درخصوص حضور زنان در سینما نوشته شده است.
 
 این اثر مجموعه مقالاتی را شامل می‌شود که به‌گونه‌ای یا تحلیلی است از آثاری که قهرمان آن زنان هستند یا به سینما و نفوذ و تاثیر زنان پرداخته‌اند. همچنین در کتاب «زن و سینما» اطلاعات مربوط به جشنواره‌های ویژه زنان سینماگر آمده ‌است و درباره نشریه‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی سینمایی که در حوزه زنان فعالیت دارد نیز داده‌هایی ذکر شده است. البته در این کتاب می‌توان به فهرست گزیده‌ای از عنوان، مشخصات ساخت و چکیده آن دسته از فیلم‌هایی که به نوعی به زنان مربوط است، دست‌ یافت.
 
گفتنی‌ است کتاب «زن و سینما» سال 1376 از سوی انتشارات روشنگران و مطالعات زنان چاپ شده بود و اکنون با گذشت بیست‌وسه سال دوباره و با تغییراتی، از سوی نشر چشمه منتشر شده است. به‌واقع گردآورندگان و مترجمان این اثر آخرین مقالات و اطلاعات مربوط به فیلم‌های جدید را به این کتاب افزوده و کاربرد نظریه‌ها در نقد فیلم را نیز به‌روز کردند.

در بخشی از مقاله «بیل را بکش کوئنتین تارانتینو: تولد یک زن قهرمان یا دمونتاژ نظریه فمنیستی فیلم؟» می‌خوانیم:

«کنش‌ها و پرسپکتیوهای قهرمان زن فیلم، محور داستان فیلم «بیل را بکش» است و بدین‌سان این فیلم ادامه‌دهنده راه فیلم‌های ایسترن است و با کلیشه‌های جنسیتی ژانرهای پرطرفدار وسترن و اکشن قطع رابطه می‌کند. محوریت قهرمان زن محدود به محور کنش و نگاه درون فیلم نیست؛ بلکه تعیین‌کننده محور فرادست دوربین هم هست و به این دلیل فیلم «بیل را بکش» بیانگر دیدگاهی زن‌محور است. فیلم زنی را به تصویر درمی‌آورد که نوعی قهرمانی غیرمتعارف زنانه را منتقل می‌کند.» (صفحه 227)
 
انتشارات چشمه کتاب «زن و سینما» اثر منیژه نجم‌عراقی، مرسده صالح‌پور، نسترن موسوی و مهرناز صمیمی را با شمارگان 700 نسخه، در 446 صفحه و با قیمت 85000 تومان منتشر کرده است.