شناسهٔ خبر: 64494 - سرویس دیگر رسانه ها

تألیف مهدی گلشنی؛ کتاب «جستارهایی در فیزیک معاصر» منتشر شد

کتاب «جستارهایی در فیزیک معاصر» تألیف مهدی گلشنی به همت انتشارات علم منتشر شد.

کتاب «جستارهایی در فیزیک معاصر» منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «جستارهایی در فیزیک معاصر» تألیف مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد بازنشسته فیزیک و فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف به همت انتشارات علم به بهای ۵۳ هزار تومان منتشر شد.

در پشت جلد این اثر در معرفی آن آمده است: وقتی در نیمه اول قرن بیستم نظریه کوانتوم استاندارد تکون یافت، بینش پوزیتیویستی بر دیدگاه فیزیکدانان حاکم بود و صرف تطبیق پیش بینی های این نظریه با تجارب برای آنها کفایت می کرد، و دیگر فهم ساختار طبیعت برای غالب آنها مطرح نبود. این روند ادامه یافته است.

در اینجا چند سؤال مطرح می شود:

۱- چرا در حالی که برخی از سرآمدان فیزیک معاصر، نظیر پلانک، اینشتین، واینبرگ، و ویتن غرض از تعقیب فیزیک را فهم جهان طبیعت دانسته اند، این هدف توسط غالب فیزیکدانان معاصر دنبال نمی شود، و صرفاً از فیزیک به عنوان ابزار پیش بینی و سواری گرفتن از طبیعت استفاده می کنند؟

٢- چرا در حالی که در زمان ما برخی از نخبگان فیزیک به بحث های بنیادی در این حوزه پرداخته اند، این گونه بحث ها در دانشگاه های ما مطرح نیستند؟

۳- چرا در حالی که در برخی از دانشگاه های مهم غرب مباحثه و تعامل بین فلاسفه و فیزیکدانان و کیهانشناسان براه افتاده است، در محیط ما این نسیم مثبت نادیده گرفته شده است؟

هدف این کتاب جلب نظر فیزیکدانان و کیهان شناسان ما به افکار انقلابی مطرح شده در غرب در سه دهه اخیر است.