شناسهٔ خبر: 51664 - سرویس خبر

شماره نوزدهم نشریه فرهنگ امروز منتشر شد؛

شماره نوزدهم نشریه فرهنگ امروز منتشر شد

شماره نوزده شماره نوزدهم فرهنگ امروز به مناسبت صدمین سالگرد این انقلاب پرونده اندیشه خود را به بررسی تاثیر این انقلاب بر روشنفکری ایران اختصاص داده است. طرح روی جلد و همچنین عنوان «پدرخوانده» گویای این مطلب است که فرهنگ امروز در این شماره میراث انقلاب اکتبر و چپ انقلابی را برای جامعه روشنفکری ایران و تاثیرات آن در حوزه اندیشه، ادبیات، تاریخ نگاری، فلسفه علم و ... با قوام یافتن اندیشه چپ در ایران رخ داده را مورد بررسی قرار داده است.

فرهنگ امروز:

طی روزهای آینده به صدمین سالگرد بزرگترین انقلاب سوسیالیستی جهان یعنی انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ نزدیک می شویم انقلابی که از همان روزهای نخست تاثیر خود را بر کشورمان ایران گذاشت. شماره نوزدهم فرهنگ امروز به مناسبت صدمین سالگرد این انقلاب پرونده اندیشه خود را به بررسی تاثیر این انقلاب بر روشنفکری ایران اختصاص داده است. طرح روی جلد و همچنین عنوان «پدرخوانده» گویای این مطلب است که فرهنگ امروز در این شماره میراث انقلاب اکتبر و چپ انقلابی را برای جامعه روشنفکری ایران و تاثیرات آن در حوزه اندیشه، ادبیات، تاریخ نگاری، فلسفه علم و ... با قوام یافتن اندیشه چپ در ایران رخ داده را مورد بررسی قرار داده است. برای پیگیری این میراث در این پرونده، سیاوش جمادی از اندیشه استبدادزده مارکسیسم- لنینیسم در ایران، تاثیر این انقلاب بر جریان روشنفکری ایران، فلسفه علم مارکسیستی در ایران، تاثیر انقلاب اکتبر بر تاریخ نگاری و همین طور جنبش کارگری و توجه به متون ادبی و فلسفی و جامعه شناختی تحت تاثیر این انقلاب توسط افرادی چون سیاوش جمادی، منوچهر آشتیانی، محسن حکیمی، موسی اکرمی، مازیار بهروز، مشیت علایی، میثم خسروی، رضا مختاری، مهناز نوروزی و اکبر ولی زاده مورد بررسی قرار گرفته است.

فرهنگ امروز در این شماره هدیه ویژه ای برای علاقه مندان به سینما دارد. فرهنگ امروز در این شماره در پرونده ای با عنوان سیاست برسون، وجوه ماتریالیستی سیاسی روبر برسون را مورد بررسی قرار داده است. واکاوی سینمای برسون تیم پرونده سینمای فرهنگ امروز را بر آن داشت تا با ژاک رانسیر به گفت و گو بپردازند. البته مصاحبه با برایان پرایس هم به همان اندازه برای فرهنگ امروز و بی شک برای مخاطبان آن هم جالب توجه خواهد بود. در این پرونده بنجامین نویس هم به درخواست فرهنگ امروز یادداشتی اختصاصی برای ویژه نامه برسون نگاشته است. او استاد تئوری انتقادی دانشگاه چیچستر است. همچنین متنی از استیون شاویرو که برسون را به غایت ماتریالیست می داند و متنی از آلن بدیو در باب برسون ترجمه شده است. علاوه بر این برنا حدیقی، رامین اعلایی و محمد نصیری وجوه دیگر سینمای برسون را مورد مداقه قرار دادند.

بخش آموزه این شماره فرهنگ امروز ترجمه متنی از ریچارد ولین در پاسخ به این پرسش است که ضد روشنگری چیست. افزون بر آن مترجمین این متن در ابتدا در یادداشتی به این پرسش پاسخ دادند که آیا پست مدرنیسم، نقاب مارکسیسم از رمق افتاده است؟ چراکه از نگاه ولین پست مدرنیسم ادامه سنت ضدروشنگری در قرن بیستم است.

نحوه اشتراک ماهـنامه
برای اشتراک ماهنامه پس از واریز وجه اشتراک، اطلاعات زیر به همراه تصویر رسید بانکی، یا اطلاعات مبلغ واریزشده را (شامل مبلغ، تاریخ و ساعت واریز) به رایانامه info@FarhangEmrooz.com ارسال کنید. درصورت نیاز با شما تماس می‌گیریم
اطلاعات مورد نیاز:
نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت، رایانامه و نشانی کامل پستی (استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، واحد) و کد پستی
هزینه ها:
تک‌شماره ۱۴۰.۰۰۰ ریال
سه‌شماره ۴۲۰.۰۰۰ ریال
(به همراه هزینه پست)
شماره حساب:
۲۶۹-۸۰۰۰-۱۰۳۵۶۲۷۶-۱ بانک پاسارگاد یا کارت ۵۰۲۲۲۹۱۰۱۲۷۴۰۹۰۶ - حامد خردپیشه

خطای شرق شناسی عنوان بخش الهیات شماره نوزدهم فرهنگ امروز است که به دنبال پاسخ گویی به این پرسش بوده است که آیا مطالعات اسلام شناسانه در غرب را باید با دیده تهدید نگریست؟ مواجهه با آثار شرق شناسی ، شناخت فلسفه اسلامی، جغرافیای اسلام پژوهی، شیعه شناسی، فقه پژوهی و قران پژوهی از موضوعات این پرونده بودند که با همکاری انشاء الله رحمتی، حسن انصاری، حسن رضایی هفتادر و دیگر انجام شده است.

پرونده ادبیات این شماره سخن از یک فقدان در ادبیات ایران دارد؛ فقدان گفت و گو. جامعه ایرانی همواره اهل سکوت و گفت و گو گریز بوده است. فرهنگ امروز در در این پرونده در پی آن است  که انواع گفت وگو را در متون ادب فارسی به عنوان منبع الهام فرهنگی ایرانی ردیابی کند تا دریابد که شگرد گفت و گو تا چه حد در شکل گیری روایت در آثار ادبی موثر بوده ست. گفت و گو با ابوالفضل خطیبی در باب مساله گفت و گو در شاهنامه، گفت و گو با مهدی محقق در باب فرهنگ تعامل و یادداشت داود اسپرهم در باب اطوار گفت  و گو در ادبیات عرفانی و همچنین مسایلی که میرجلالدین کزازی و محمد امیر جلالی مطرح کردند این موضوع را در ادبیات و فرهنگ ایران مورد بررسی قرار گرفت اما در این بین برای به سرانجام رسیدن بحث مصاحبه ای صورت گرفت با محمدامین قانعی راد تا از منظر جامعه شناسی این مساله مورد بحث قرار گیرد.

در شماره نوزدهم فرهنگ امروز در پرونده ای که در سرویس جهان نشریه فرهنگ امروز جای گرفته است نگاهی جدیدی شده است به مساله داعش در جهان و آینده انها. در گفت و گویی که با علی موجانی و داود فیرحی صورت گرفته این مساله مطرح شد که با کاهش قلمرو سیاسی و زوال قدرت نظامی داعش در ماه های اخیر حیات ایدئولوژیک این گروه ادامه خواهد داشت؟ همچنین در این پرونده چند مبحث تئوریک در باب داعش هم به نگارش درآمده است.

در بخش کتاب هم طبق روال گذشته چندین کتاب مورد نقد قرار گرفتند. روشنفکری، آگاهی کاذب و ایدئولوژی که به تازگی با قلم هومن قاسمی به بازار کتاب آمد توسط علیرضا سیداحمدیان نقد شد. قرن ذوق به قلم جورج دیکی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی کلاس درس دانشگاهی به قلم عباس کاظمی و امیر کوستوریتسا به قلم دینا ایوردانووا و اندیشه سیاسی روزنتال از جمله کتاب هایی بودند که به همراه چند کتاب دیگر در این شماره نقد شده اند. همچنین حمید طالب زاده در مصاحبه ای به پرسش هایی در باب جدیدترین کتابش گفت و گویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی پاسخ گفت. همچنین پرفسور نوبوآکی کوندو، ایرانشناس ژاپنی هم در مصاحبه با فرهنگ امروز در باب موضوع و چگونگی نگارش کتاب جدیدشان قانون اسلام و جامعه ایران: تاریخ اجتماعی تهران دوره قاجار سخن گفت. به بهانه تالیف کتاب درسی جدید منطق متوسطه گفت و گویی صورت گرفت با نویسنده آن سعید انواری. همچنین در بخش گزارش با افزوده شدن بخشی به نام درنگ، نسبت بتهوون و انقلاب فرانسه بررسی شد.

نوزدهمین شماره فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه بزرگ در ۱۶۴ صفحه و به قیمت ۱۴ هزار تومان منتشر شده است.