شناسهٔ خبر: 51302 - سرویس دیگر رسانه ها

برای فهم عالم هستی نیاز به فهم مفهوم علم داریم/ ماهیت علم چیست؟

پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر اهمیت مفهوم علم تبیین گردد و به آن ارزش داده شود، جهان اجتماعی و سایر موضوعات مربوط به آن فهم می‎گردد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نخستین دوره علمی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح»، با حضور اساتید برجسته در رشته های مختلف علوم انسانی و همچنین دانشجویان و طلاب منتخبی از سراسر کشور، به همت دبیرخانه دوره های آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی در شهر مقدس قم در حال برگزاری است.

تعداد مخاطبین حاضر در این دوره بالغ بر ۳۰۰ نفر می‎باشد که از میان هزار نفر ثبت نام کننده انتخاب گردیدند و در هفت حوزه رشته شامل اقتصاد، حقوق، سیاست، جامعه و فرهنگ، مدیریت، علوم تربیتی و روانشناسی و تاریخ و علوم تمدن اسلامی حضور دارندو در این بین شاهد حضور مخاطبینی از سایر ملل اسلامی نیز می‎باشیم.

حجت‎الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم طی سخنرانی خود در این دوره، ضمن بررسی سیر تحولات معنای علم و عقل در جهان مدرن و جهان اسلام و تاثیر آن در علوم اجتماعی، بر اهمیت مفهوم علم و لزوم تشریح کامل این مفهوم، تاکید کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکیدکرد: اگر اهمیت مفهوم علم تبیین گردد و به آن ارزش داده شود، همه چیز از جمله شبکه مفاهیم و معانی که با آن زیست می‎کنیم، جهان اجتماعی و سایر موضوعات مربوط به آن فهم می‎گردد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم در ادامه افزود: فرهنگ مدرن از طریق علم است که در فرهنگ‎ها و تمدن‎های دیگر معنا و مفهوم مورد نظر را وارد می‎سازد و هنگامی هم که مفهوم مدرن علم پذیرفته شد، اجازه نخواهد داد در مورد خود میدان گفتگو شود و امکان برون رفت از میدان رقیب هرگز به وجود نخواهد آمد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم در ادامه مباحث خویش با تشریح ماهیت علم گفت: علم در ذات خود، دینی یا غیر دینی نخواهد بود بلکه بسته به تعریفی که ما از علم می‎کنیم، متفاوت خواهد بود.

حجت‎الاسلام و المسلمین پارسانیا افزود: البته مبانی معرفت‎شناختی، هستی شناختی و انسان‎شناختی نیز تاثیرگذار خواهد بود و هم‎چنین مسائل و انگیزه‎های تاریخی و اجتماعی هم اثرگذاری خود را خواهند داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان به تقسیم‎بندی علوم پرداخت و افزود: تقسیم‎بندی علوم هر چند به مباحث مدیریتی و چینش رشته‎ها هم بستگی دارد، اما مقدار زیادی از آن وابسته به مفهوم علم است و هر جامعه‏ ای حتی در علوم اسطوره‎ای، علم متناسب با خود را دارا می‎باشد.

نخستین دوره‎ی آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح» از روز جمعه سوم شهریور ماه در محل موسسه‎ حضرت امام خمینی رحمه‎الله علیه شهر قم با حضور جمع کثیری از فعالین منتخب حوزوی و دانشگاهی از میان نخبگان علوم انسانی از سراسر کشور فعالیت خود را آغاز نموده و تا چهارشنبه هشتم شهریور ماه ادامه خواد داشت.