شناسهٔ خبر: 45679 - سرویس دیگر رسانه ها

تقدیر از ۲۹ محقق برجسته علوم انسانی در جشنواره فارابی

دبیر شورای علمی هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی از معرفی ۲۹ اثر برتر در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: علاوه بر آن نظریه‌پرداز برجسته نیز با مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب خواهد شد.



به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛  دکتر سیدعبدالامیر نبوی در نشست خبری صبح شنبه، ۲۳ مرداد ماه با اشاره به جزئیات این جشنواره افزود: جلسات این جشنواره با حضور رؤسای انجمن‌های علمی، مسؤولان برخی از نهادهای علمی کشور و تعدادی از فرهیختگان علوم انسانی برگزار شده است که در این جلسات علاوه بر بررسی تجربیات هفت دوره قبل، اساسنامه این جشنواره مورد بازبینی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این آیین‌نامه به امضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است، خاطرنشان کرد: در هشتمین دوره جشنواره فارابی، در هر ۱۲ کمیته آن، دو نفر انتخاب می‌شوند.

به گفته وی، در هر کمیته ۱۲ گانه جشنواره بین‌المللی فارابی دو نفر که شامل یک نفر محقق بزرگسال (بالای ۳۵ سال) و یک نفر محقق جوان (کمتر از ۳۵ سال) معرفی می‌شوند؛ ضمن آنکه پنج برگزیده در بخش بین‌المللی در این جشنواره به عنوان منتخب مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

نبوی با بیان اینکه به زودی جلسه بررسی و تعیین داوران آثار این دوره از جشنواره برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در این دوره از جشنواره تلاش داریم تا با استفاده از تجربیات هفت دوره قبل، این دوره را با کیفیت بهتری برگزار کنیم.

دبیر شورای علمی هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی این جشنواره را زمینه‌ای برای پاسخ به مسائل جامعه ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: این جشنواره بستر مناسبیرا برای ارتباط محققان و عالمان علوم انسانی با محققان بین‌المللی ایجاد می‌کند و این امر می‌تواند زمینه مناسبی را برای پاسخگویی به مسائل اساسی کشور فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر معرفی برگزیدگان آثار برتر، به معرفی انجمن‌های علمی برتر، فصل‌نامه برتر، نظریه‌پرداز برجسته، پیشکسوت علوم انسانی و مترجم برتر نیز اقدام خواهد شد.

نبوی با اشاره به معرفی نظریه‌پرداز برتر در این دوره از جشنواره توضیح داد: انتخاب برگزیدگان این بخش با همکاری و مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می‌گیرد، به گونه‌ای که آثار برتر در این حوزه به این دبیرخانه، ارسال و در نهایت آثار برتر انتخاب می‌شوند.

در این نشست همچنین دکتر رضا ماحوزی، دبیر اجرایی هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی نیز با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی انجام شده در این دوره از جشنواره گفت: این جشنواره در تلاش است تا بتواند هویت تاثیرگذار خود را در داخل و خارج تثبیت کند؛ از این رو با مراکز ایران‌شناسی مستقر در داخل و خارج کشور ارتباطی برقرار کرده است.

وی با اشاره به همکاری پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با نهادهای مرتبط همچون کتابخانه ملی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن مفاخر علوم انسانی یادآور شد: بر این اساس ما تلاش کردیم تا بخشی از این جایزه مربوط به اعطای بورس و بخشی از آن در حوزه فعال کردن گردشگری ایران باشد.