شناسهٔ خبر: 24915 - سرویس دیگر رسانه ها

بزرگداشت اریک هرملین برگزار می‌شود

مراسم بزرگداشت اریک هرملین ایران‌شناس سوئدی روز سه‌شنبه چهار آذر در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ همایش بزرگداشت اریک هرملین ایران‌شناس برجسته سوئدی، در سال ۱۸۶۰ میلادی متولد شد و در ۲۵ نوامبر ۱۹۴۴ درگذشت و امسال هفتادمین سال درگذشت اوست.

هرملین به‌عنوان یکی از جدی‌ترین و پرکارترین معرفان شعر و ادب فارسی، در طول زندگی خود حدود ۱۰ هزار صفحه آثار ادبی فارسی را به سوئدی ترجمه کرد. او شیفته‌ و دلباخته‌ ادبیات فارسی بود. بوستان سعدی اولین کتاب و تذکره الاولیاء عطار آخرین اثری بود که به سوئدی ترجمه کرد.

او آثار سعدی، خیام، عطار، مولوی، نظامی، فردوسی، سنایی و شیخ محمود شبستری را به زبان سوئدی ترجمه کرد و هستی خود را در شعر عارفان پارسی‌گوی کشف کرد.

به مناسبت هفتادمین سال درگذشت اریک هرملین، همایش بزرگداشت وی روز سه‌شنبه ۴ آذر از ساعت ۱۵:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود و پروفسور کارل گوران اکر والد استاد دانشگاه اوپسالا، یوهان هرملین (برادرزاده‌ اریک هرملین) و علی‌اصغر محمدخانی درباره‌ آثار و خدمات علمی اریک هرملین سخن می‌گویند.

در این برنامه مستند «مجنونی از اسکاندیناوی» از ساعت ۱۵:۳۰ با کارگردانی فرشاد اکتسابی برای علاقه‌مندان به نمایش درمی‌آید.

این برنامه روز سه‌شنبه ۴ آذر از ساعت ۱۵:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود.