شناسهٔ خبر: 24324 - سرویس دیگر رسانه ها

پاسخ های دولتی، اجتماعی و فقهی یک کتاب درباره جرم بودن استفاده از ماهواره در ایران

کتاب «سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران در استفاده از تجهیزات از ماهواره» تالیف مجتبی جاویدی به دنبال ارایه یک مدل سیاست جنایی مشارکتی درباره واکنش در برابر پدیده استفاده از تجهیزات ماهواره است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران در استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره» در چهار بخش «مفاهیم، قوانین و طرح های مرتبط»، «بررسی جرم استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره»، «بررسی پاسخ‌ها در قبال پدیده استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره» و «سیاست جنابی در مقابل استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره(مطالعه تطبیقی)» تدوین شده است. 

نویسنده در مقدمه درباره محتوای کتاب می‌نویسد: «در این کتاب قوانین و طرح‌های مربوطه، عناصر و ویژگی‌های جرم استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره را خواهیم شناخت و سیاست جنایی مطلوب را پیگیری و به بررسی این موضوع از دیدگاه حقوق تطبیقی می‌پردازیم.» 

در بخش نخست «مفاهیم و قوانین مرتبط» درباره استفاده از ماهواره و همچنین قوانین الزام‌آور، طرح‌های پیشنهادی مجلس شورای اسلامی را نیز که بیانگر سیاست‌های مطلوب قانونگذار در برهه‌ای از زمان بوده را مورد بررسی قرار داده است. 

سیاست جنایی، در حقیقت بررسی یک ناهنجاری و پاسخ‌های دولتی و اجتماعی در مقابل ناهنجاری استفاده از ماهواره است، از این رو در بخش دوم «بررسی جرم استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره» سیاست جنایی را در سه فصل «عناصر تشکیل دهنده جرم»، «ویژگی‌های جرم» و «بررسی جرم‌انگاری استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره» را بررسی می‌کند. 

بخش سوم با عنوان «بررسی پاسخ‌ها در قبال پدیده استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره» را در سه عنوان «پاسخ‌های دولتی»، «پاسخ‌های نهادهای اجتماعی» و «پاسخ فقه در مقابل استفاده از ماهواره» مطرح می‌کند. 

در بخشی از کتاب با عنوان «پاسخ‌های نهادهای اجتماعی» به استفاده از ماهواره به نقش مساجد، خانواده، نظام آموزش و پرورش، احزاب و دستجات سیاسی نگاه ویژه‌ای شده است و نویسنده می‌کوشد پاسخ‌ها و استدلال‌های نهادهای اجتماعی درباره استفاده از ماهواره را به دلیل تاثیرگذاری این نهاد مورد نقد و بررسی قرار دهد. 

تاملی در مواجه رسانه و ماهواره در کشورهایی چون عربستان، چین و مصر محتوای بخش چهارم «سیاست جنابی در مقابل استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره(مطالعه تطبیقی)» را تشکیل می‌دهد. 

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «درعربستان و چین راجع به استفاده شهروندان از ماهواره دو روش «واکنش‌های کیفری و واکنش‌های غیرکیفری» استفاده شده اما در مصر دو روش «واکنش اجتماعی و واکنش دولتی» اتخاذ شده است.» 

کتاب «سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران در استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره» در ۳۸۴ صفحه، شمارگان پانصد نسخه و بهای ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) روانه بازار کتاب شد.