-
۱۳۹۳-۰۷-۱۲ ۱۱:۳۱
تحلیل فیلم آلزایمر؛
کشمکش با تفوّق اجتماعیِ «منطق تجربهگرایی»
«آلزایمر» فیلمی است که هم مخاطب عام آن را میفهمد و هم مخاطب خاص؛ اما مخاطب عام تنها با لایهی سطحی و ظاهری فیلم ارتباط برقرار میکند، در حالی که مخاطب خاص، به لایهی معنای زیرین و اصلی فیلم – که هویتی فلسفی دارد نیز نفوذ میکند و پیام نهفته و ناپیدای آن را درمییابد. فیلمی که واجد چنین خصوصیتی باشد برقراری ارتباط همزمان با مخاطب عام و خاص ، فیلم ارزندهای است.
-
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۱:۴۲
دربارهی آلبوم «بُعد یازدهم» حافظ و شهرام ناظری؛
موسیقی اندیشۀ مولانا و نفی شرق
حافظ ناظری بهزعم خود برای اینکه مخاطب جهانی را با اثرش همراه کند کلام ایرانی را از آواز اثر حذف کرده و فقط از تحریرهای دارای ضربآهنگ تندتر از تحریر موسیقی اصیل استفاده کرده و ادعا کرده است که با این کار، آواز تبدیل به یکی از سازها در رنگآمیزی اثر شده است، فارغ از اینکه با این کار هویت ایرانی را از اثر خود زدوده و برای جهانی شدن (بهزعم خود) هویت خویش را در مرحلهی اول نفی کرده است.
-
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۱:۴۵
نگاهی به فیلم «فرشتهها با هم میآیند»؛
روحانی نباید روحانی باشد
سوال اساسی این است که آیا روحانی بودن بهمثابه یک شغل امر مطلوبی نیست؟ چرا در فیلمهای ایرانی، روحانی خوب کسی است که از راه تحصیل و تدریس ارتزاق نکند و راه یدی و کارگری را در پیش بگیرد؟ به نظر میرسد این عنصر در فیلمهای ایرانی از عدم شناخت واقعیت زندگی روحانیون نشئت میگیرد؛
-
۱۳۹۳-۰۵-۱۹ ۰۹:۰۱
نگاهی به فیلم پرحاشیۀ «دارن آرونوفسکی»؛
نوح؛ تصویری زمینی از یک پیامبر
آرونوفسکی هرجا که توانسته، سعی کرده برای افزایش جذابیت فیلم از تصورات ذهنیاش بهره گیرد. یکی از بروزهای عمدهی این مسئله در رویکرد اسطورهگرا و تا حدی فانتزیگونهی فیلم به تصویر در آمده است. زمین چیزی جز آنچه سراغ داریم نشان داده میشود و حتی به نظر میرسد آسمان نزدیکتر از آن چیزی است که امروزه میبینیم.
-
۱۳۹۳-۰۵-۱۸ ۱۲:۱۶
درنـگی کوتاه بر افـزایش بیرویهی حجم تبلیغات تلویزیونی؛
رسانۀ ملی و پارادوکس ارزشگرایی-مصرفگرایی
اوج این تناقض زمانی رخ داد که سال گذشته یک محصول آرایشی بیکیفیت و تقلبی در آیتمهای طولانی و در بهترین ساعات از شبکههای گوناگون صدا و سیما پخش شد و سرانجام پس از مدتها با توبیخ و نامهنگاری متولیان بهداشت و سلامت کشور از پخش آن جلوگیری به عمل آمد، غافل از اینکه آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت ...
-
۱۳۹۳-۰۴-۳۰ ۱۰:۵۴
دربارهی علاقۀ عجیب «داعش» به شبکههای اجتماعی؛
کروماکی داعش بر پردهی رسانههای نوین
شاید در دههی گذشته تنها استفادهی تروریستها از رسانه نوارهای ویدیویی بود که توسط بنلادن ضبط و در اختیار رسانهها قرار میگرفت تا پیامهای خاصی را به مخالفان و طرفدارانش برساند، اما گروهک داعش در شبکههای اجتماعی بهخصوص توییتر فعالیت دارند، اخبار، اعلامیهها و حتی پیامهای تهدید خود را از طریق توییتر به اشتراک میگذارند.
-
۱۳۹۳-۰۴-۲۱ ۱۰:۵۷
اسلاوی ژیژک/ دربارهی سینمای آندری تارکوفسکی؛
چیزی از فضای درون(2)
چیزی که تارکوفسکی را زنده نگه میدارد ماتریالیسم سینماییِ او، تأثیر مستقیم فیزیکیِ متنیت فیلماش است... چیزی که در فیلمهای تارکوفسکی نفوذ کرده جاذبهی سنگین زمینی است که انگار بر خودِ زمان هم فشار میآورد، اثری از آنامورفیِ موقتی که زمان را بارها از آنچه با نیاز به حرکت روایی، معقول مییابیم کشدارتر میکند.
-
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۰۶
اسلاوی ژیژک/ دربارهی سینمای آندری تارکوفسکی؛
چــیزى از فضای درون(1)
کاری که من برای انجام پیش مینهم چیزی بس سادهلوحانهتر و ناگهانیتر است: تحلیل شیوهای که مضمون چـیز در فضای رواییِ شرح سینمایی نمود مییابد؛ مختصرن طرح صحبت از آن دست فیلمهایی که روایتشان به یک چـیزِ تروماتیک/ناممکن، به چـیزِ موجودات فضایی در فیلمهای وحشتزای علمی-تخیلی ربط پیدا میکند.
-
۱۳۹۳-۰۳-۲۹ ۱۰:۱۸
نگاهی به فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»؛
طریق انصاف در تقابل سنت و مدرنیته
در جای جای فیلم، زندگی سنتی و مدرن با هم طریق دیالکتیک را پیش میگیرند و در اینجاست که ضعفهایشان برملا میشود، اما زندگی سنتی در حالی آرزوی نیل به زندگی مدرن را دارد که زندگی مدرن بهسرعت فرومیپاشد و نقطهی عزیمت جامعهی در حال گذار در این میان گم میشود. حالا جامعه نمیداند کجا قرار دارد و به کدام سوی باید حرکت کند؟
-
۱۳۹۳/۰۳/۲۵
گفتگو با حمیدرضا صدر/ به بهانۀ آغاز جامجهانى فوتبال در برزيل(5)؛
فوتبال و همزمانى
سادگی و درک راحت فوتبال مهم ترین دلیل فراگیر بودن این ورزش است. فوتبال شمال شهری و جنوب شهری و دانشگاه رفته و نرفته ندارد و همه این قاعده ساده را پذیرفتند و در یک لحظه به آن نگاه میکنند که این پدیده، پدیده همزمانی نام دارد.
-
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۰۹:۰۵
به بهانه آغاز جامجهانی فوتبال در برزیل(4)؛
چرا جام جهانی فوتبال جذابيت دارد؟
آنچه براي انسان هيجانانگيز بوده و او را در خلسهاي پرسشآميز قرار میدهد، پيشبينيناپذير بودن برخي رويدادها و پدیدههاست. عدم قطعيت اين وقايع و تمايل فطري بشر براي دانستن آنچه در فرجام يك فرايند رخ میدهد حالت مشترك در بين افراد بشر است. در طول 90 يا 120 دقيقه زمان يك مسابقهی فوتبال، هر لحظه و هر اشتباه میتواند آبستن حوادث و رويدادهاي بزرگي شود كه...
-
۱۳۹۳-۰۳-۲۲ ۰۹:۴۳
محمدعلی مرادی/به بهانه آغاز جامجهانی فوتبال در برزیل(3)؛
گسترۀ اثرگذاری فوتبال
فوتبال بهتدریج روند خودبسندگی خود را طی کرد و اکنون میکوشد بهمثابهی نه یک ورزش بلکه سازوکار اقتصادی و فرهنگی خود را تثبیت کند و از جنبهی سیاسی نیز استقلال خود را از دولت حفظ کند.
-
۱۳۹۳-۰۳-۲۲ ۰۹:۲۷
رضا داوری اردکانی/به بهانه آغاز جامجهانی فوتبال در برزیل(2)؛
جهان ما به فوتبال چه نیازی دارد؟
پیوند فوتبال با تلویزیون هم امر اتفاقی نیست. تلویزیون به جهانی شدن فوتبال و شیوع آن در همه جا کمک کرده است ولی سخن این است که فوتبال استعداد جهانی شدن داشته و به آسانی میتوانسته است تلویزیونی شود. اگر لوازم جهان جدید همه به هم بستهاند، پیوند تلویزیون و فوتبال را هم از این حکم مستثنی نمیتوان کرد. در این نسبت نه فوتبال از تلویزیون بینیاز بود و نه تلویزیون میتوانست و میتواند از فوتبال چشم بپوشد.
-
۱۳۹۳-۰۳-۱۹ ۰۸:۴۵
به بهانۀ اکران «اشباح» و «متروپل»؛
پایان تراژیک دو کارگردان
مسئلهی عدم اقناع مخاطب نسبت به ترتیب و توالی و نسبت علت و معلولی وقایع، پاشنهآشیل این ۲ فیلم و بسیاری از فیلمهای سینمای ایران است، چیزی که مخاطب را از سینماها دور میکند؛ چراکه با وجود این فیلمها مخاطب نه تنها از حضورش در سینما لذت نمیبرد بلکه فیلم را نوعی توهین به درک و شعور خود میداند.
-
۱۳۹۳-۰۲-۲۲ ۱۵:۳۹
فیلمهایی که میتوانند سیاسی دیده شوند؛
علوم سیاسی و سینما
فیلمهای داستانی و سینمایی و حتی فیلمهای عامه پسند سابقهای مهم از اشتیاقها، وسوسهها و سرخوردگی و رویاهای یک جامعه را به نمایش میگذارند. چنین نگرشی دانشجوی علومسیاسی را به نحوی بهتری برای ورود به جهان معاصر آماده میکند.
-
۱۳۹۳-۰۲-۱۱ ۱۰:۲۲
در بررسی چرایی ایجاد گروه سینمایی هنر و تجربه؛
تنفس مصنوعی برای سینمای جشنوارهای
منطق این افراد، منطق همان خیاط عهد قجری بود که اگر کت و شلوار را کوچکتر از اندازه میدوخت، میگفت باید لاغر شوی تا اندازهات شود و اگر بزرگتر از اندازه میدوخت، میگفت سال بعد بزرگ میشوی و اندازهات میشود و بههرحال به جای اینکه لباس را اندازهی فرد بدوزد، فرد را به اندازهی لباس چاق و لاغر میکرد. فراهم کردن شرایطی که به هر ترتیب شده مردم فیلمهای بهاصطلاح هنر و تجربه را ببینند دقیقاً مثل همین اندازه کردن فرد با لباس است.
-
۱۳۹۳-۰۱-۳۰ ۰۹:۴۱
یادداشت میهمان/ به بهانۀ مناظرۀ شبکهی یک با موضوع شهید آوینی؛
چرا آوینی را محل نزاع سیاسی قرار میدهیم؟
ترکیب مناظرهکنندهها نیز طوری بود که بیشتر دلبخواه مخاطب عام باشد، البته مخالف و منتقد جدی شهید آوینی هم حضور نداشته باشد تا مسئولین برنامه دچار مشکل نشوند و مورد انتقاد علاقهمندان شهید و علما و نهادهای مذهبی، انقلابی قرار نگیرند.
-
۱۳۹۳/۰۱/۲۴
گفتگو با ناصر فکوهى؛
رويکردى انسان شناختى به عکاسى
جهان به سوی نوعی پیچیدگی فزاینده پیش می رود که در آن نیز جز با آنچه مورن «اندیشه پیچیده» می نامد امکان پذیر نیست. تقلیل گرایی ها امروز دیگر تنها خطرناک و ساده انگارانه نیستند، بلکه همچون چاله های سیاهی عمل می کنند که فروغلطیدن درون آنها می تواند اندیشه ای را برای همیشه نیست و نابود و ناتوان از زندگی در جهان مدرن کند
-
۱۳۹۳-۰۱-۲۰ ۱۰:۰۶
حاشیهای بر اندیشههای سینمایی شهید آوینی در کتاب «آینهی جادو»؛
آوینی، تمدن معنوی و سینما
آوینی نه به تقلید از دیگران، بلکه به واسطهی آنکه به تمدنی فراتر از تمدن موجود میاندیشید، به تشکیک در سینمای برآمده از تمدن غرب روی آورد و راه را از همان سؤالی آغاز کرد که سینماگران پیشروی غربی شروع کرده بودند؛ یعنی سؤال از ماهیت جذابیت.
-
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۰۰:۱۱
نگاهی به فیلم «پیشتازان فضا به سوی تاریکی» ساختۀ «جیجی آبرامز»؛
تخیلاتی از آیندۀ بشر
پیشتازان فضا به سوی تاریکی، آیندهی بشریت وجهان را به نمایش میگذارد، آیندهای که بهجز انسانها موجوداتی نیمهربات، نیمهانسان هم هستند که حس ندارند؛ اما در قامت یک انسان ظاهر میشوند. آیندهای از کرهی زمین که انسانها به درجهای از علم دست یافتند که قادر به کشف تکنولوژی «فراسرعت» شده و در عرض دقایقی نهچندان طولانی افراد را از کرهای به کرهی دیگر منتقل میکنند.
-
۱۳۹۲-۱۲-۲۷ ۱۰:۳۷
نگاهی به فیلم «همینگوی و گلهورن» به کارگردانی فیلیپ کافمن؛
در گیرودار مستند بودن
موضوع فیلم همانگونه که از نامش پیداست به رابطهی ارنست همینگوی نویسندهی شهیر امریکایی و مارتا گلهورن خبرنگار سرشناس جنگ میپردازد و این رابطه را از آغاز آشنایی و شروع رابطهی عاشقانه تا جدایی این دو بازگو میکند.
-
۱۳۹۲/۱۲/۲۰
گفتوگوی فرهنگامروز با همایون اسعدیان؛
امسال، سال هشدار سینمای ایران است
فیلمهای امسال بهمثابه یک زنگ هشداری برای سینماگران بود که بنشینیم دور هم فکر کنیم که سینمای ایران به سمت کجا میرود، چرا مبتلا به سینمای ضد قصه، متظاهر به روشنفکری، بدون پایانبندی و مسائلی از این قبیل شده است و چرا فکر میکنیم که هرچه فیلممان سیاهتر باشد اجتماعیتر است.
-
۱۳۹۲-۱۲-۱۵ ۱۲:۳۸
نگاهی به فیلمهای منتخب «آکادمی اسکار2014»(5)/ «دوازده سال بردگی»؛
کلاستروفوبیایِ سیاه
در ادیسهی 12 سال بردگی کارگردان ما را به جهنم سالامون میبرد و با هر ضربه شلاق که به بدن او میخورد هر دشنامی که میشنود، تماشاگر در مورد ظلم غیرانسانی بشر نسبت به مردان و زنانی که حیوان پنداشته میشدند به فکر فرو میرود.
-
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۱۰:۲۳
نگاهی به فیلمهای منتخب «آکادمی اسکار2014»(4)/ «نبراسکا»؛
شهر زیبا!
در فیلم به وضوح میبینیم پیر و جوان در راه بازنده شدن قرار گرفتهاند و آنطور که در فیلم مطرح میشود پس از جنگ کُره، نسلی که دههی هفتم زندگیاش را میگذراند، دوران کسادی عظیم اجتماعی توأم با افسردگی نسلی را پشت سر میگذارد.
-
۱۳۹۲-۱۲-۱۱ ۱۰:۲۸
نگاهی به فیلمهای منتخب «آکادمی اسکار2014»(3)/«او»؛
سلطۀ تکنیک
سؤالی که در طول تماشای فیلم «او» برای مخاطب ایجاد میشود این است که آیا جایگزینی روابط عاطفی که بر پایهی احساسات عمیق و پیچیدهی انسانی است با رابطهی ماشینی نتیجه مطلوبی خواهد داشت؟ سؤالی که اسپایک جونز با زیرکی از جواب دادن به آن طفره میرود و پاسخ را به مخاطب وامیگذارد.
-
۱۳۹۲-۱۲-۱۰ ۱۱:۱۳
نقدی بر آثار جشنواره(38)/«ملبورن» ساختۀ نیما جاویدی؛
رونویسی از دست اصغر فرهادی
هر کسی که کارهای فرهادی به خصوص درباره الی و جدایی نادر از سیمین را دیده باشد قطعا با دیدن ملبورن متوجه گرته برداری از سبک فرهادی می شود. توجه به جزئیات، فضای آپارتمانی واستفاده از یکی دو بازیگر یکسان، دوربین سر دست و .... از این جمله اند.
-
۱۳۹۲-۱۲-۰۸ ۰۹:۴۶
نگاهی به فیلمهای منتخب «آکادمی اسکار2014»(2)/ «کاپیتان فیلیپس»؛
ظهور قهرمان ضدکلاسیک هالیوود
در وجوه برجستگی این فیلم چنین گفته شده است که از کلیشه فیلمهای پربرخورد رایج هالیوود خارج شده است. این که کاپیتان فیلیپس -که خود با بازی هنکس بیانگر قهرمانی غیرکلاسیک و غیر کلیشهای است- بجای مقابله نظامی، از طریق چارهاندیشی، به مبارزه میپردازد، از جمله این دلایل است.
-
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۱۱:۰۳
نقدی بر آثار جشنواره(37)/«چند متر مکعب عشق» ساختۀ جمشید محمودی؛
سیاست به روایتی عاشقانه
داستان فیلم، روایتی ساده از یک عشق پاک با حجب و حیای شرقی است که "مرونا" حتی از گفتن جمله "دوستت دارم" نیز طفره می رود؛ داستان تکان دهنده ای که تماشاگر را با غم و شوک فراوان، راهی خانه می کند.
-
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۱۰:۳۵
نگاهی به فیلمهای منتخب «آکادمی اسکار2014»(1)/ «جاذبه»؛
بقا در فضا به کمک جادوی سینما
«جاذبه»، فیلمی است که همچنانکه سعی میکند این مسئله را القا کند که تلاش برای بقا جزء ذات انسان است و او در هیچ شرایطی نباید تسلیم شود. پایان فیلم نقطهی تأکیدی است بر این تصور که ارادهی انسان حتی در سختترین شرایط نیز میتواند او را از مهلکه برهاند و آدمی با تمامی ضعفها و کمبودها و ناتوانیهایش، با تلاش میتواند بر سختیهای طبیعت هر قدر هم بزرگ و خطرناک، غلبه کند.
-
۱۳۹۲-۱۲-۰۱ ۱۴:۲۸
نقدی بر آثار جشنواره(36)/«زمستان آخر» ساختۀ سالم صلواتی؛
پایان شب سیه سپید است
زمستان آخر درونمایه پرمغز و عمیقی دارد اما ریتم کند فیلم، عدم تعلیق و کُردی حرف زدن شخصیت ها با زیرنویس فارسی مخاطب را خسته می کند. این فیلم که بیشتر شبیه یک فیلم مستند است و نه فیلم داستانی، برای پخش از شبکه استانی کُردستان بسیار خوب است.