کل اخبار:2295
-
۱۳۹۸-۱۰-۲۵ ۱۶:۰۰
فلسفه برای همه/ به بهانه درگذشت اسکروتن
-
۱۳۹۸-۱۰-۲۴ ۱۵:۳۰
ساختارزدایی به سبک دریدا
کمتر فیلسوفی به اندازه دریدا در رابطه با خود فلسفه، متون فلسفه و مفاهیم مرتبط با آن به تأمل پرداخته است. این مسئله را نمیتوان صرفا به یک تمایل یا یک مواجهه شخصی تقلیل داد، بلکه رویکرد ساختارزدایی چنین رویهای را ایجاب میکند.
-
۱۳۹۸-۱۰-۲۳ ۱۱:۰۰
گفتگو با حمیدرضا میررکنی؛ آشنایی زدایی از فارابی/ درکی حداقلی از سنتهای علمی خود داریم
«آنچه باید پیش از آموختن فلسفه بدانیم» که ترجمه وشرح دو رساله از فارابی است به تازگی توسط حمیدرضا میررکنی منتشر شده است. وی می گوید در این کتاب کوشیده ام آشنایی زدایی از فارابی رخ بدهد.
-
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۵:۰۰
سکوت فلسفه
جان آزاده آن کس که وضعیت سکوت را زیسته است از بند متافیزیک حضور رهیده و سرمستانه و دیونیزوسوار رقص و پایکوبی سر میدهد. سکوتی اینچنین آغازگاه پرسشگری و تردید است، آغاز تلاشی برای یافتن زبانی دیگر برای گشودگی به رخداد.
-
۱۳۹۸-۱۰-۱۴ ۱۶:۳۰
خدا در اندیشه فارابی
آرا و فلسفۀ مابعدالطبیعة فارابی از ارسطو و تاملات افلاطونی گرفته شده است. خدا در آثار فارابی از مخلوفاتش فاصله زیاد دارد و جز به تأمل و ریاضت صوفیانه نمیتوان به آن رسید. همین امر در فرق اسلامی موجب جدالهای طولانی شد و فقها را به انکار فلسفه و فلاسفه برانگیخت.
-
۱۳۹۸/۱۰/۱۱
گفتوگوی فرهنگ امروز با سعید بینای مطلق؛
تراژدی تناقضها را هموار میکند
افلاطون تراژدی را کنار میگذارد و میگوید ما نمیتوانیم بپذیریم حکیم زاری بکند. وقتی با رویداد ناخوشایندی روبهرو میشود، ناراحت میشود، ولی عنان اختیار از دست نمیدهد. برای همین من گفتهام اگر افلاطون و ارسطو میآمدند ایران، اگر مثلاً شاهنامهخوانی بود، جنگ سهراب و رستم بود، افلاطون اعتراض میکرد و میگفت یک قدیس هیچوقت زاری نمیکند.
-
۱۳۹۸-۱۰-۱۰ ۱۳:۲۹
استادان فلسفه از «ما و فلسفه تحلیلی» میگویند
نشست پنجم از سلسله نشستهای وضعیت تفکر در ایران معاصر با عنوان «ما و فلسفه تحلیلی» برگزار میشود.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۹ ۱۳:۰۰
در رونمایی کتاب «آفاق فکرت در سپهر فطرت» مطرح شد: اعوانی هر امری را درچارچوب حکمت به سنجش میگیرد/فیلسوف دردمند است
داوری اردکانی، چهره ماندگار فلسفه گفت: فلسفه لفظ نیست، درد است و در جان قرار دارد. فیلسوف دردمند است.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۹ ۱۱:۲۰
مواجهه با هانا آرنت در یک مهمانی ایرانی؛
آزادی فراتر از ایدئولوژی
این نکته حائز اهمیت است که ورود آثار هانا آرنت در ایران با اینکه ماهیتی فلسفی سیاسی دارد کمتر نقش و کارکرد ایدئولوژی سازی برای جریانات سیاست زده روشن فکری دارد و این مساله نیز غیر قابل کتمان است ، کسانی مانند روشن فکران دینی و غیر دینی گاها اگر به آثار و افکار هانا آرنت جهت ایدئولوژی سازی و جریان سازی سیاسی مراجعه کرده اند ، به دلیل ماهیت نظریات سیاسی و تجربه غیر قابل درک جغرافیایی زندگی سیاسی آرنت و نوع الگوی فکری فلسفی حاکم بر افکار و آثار وی نمی توانند تناسب فکری فلسفی مناسب و جریان ساز با افکار آرنت و جغرافیای فکری سیاسی خود در ایران پیدا کنند.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۷ ۱۵:۳۰
کنفرانس کانت برگزار می شود
موسسه فلسفه دانشگاه لون، بلژیک کنفرانس کانت را در ماه مه ۲۰۲۰ برگزار میکند.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۴ ۱۷:۰۰
جدال شیخ و صوفی/ یک بررسی اجمالی از بازخورد آیات قرآن در آرای ابنسینا و نقد غزالی بر آن
غزالی در نقد ابنسینا حتما به روح یونانزدگی فلسفه بیش از جنبههای جهانی و انفسی تفکر توجه داشته است و این سلاح خشن و زیبای او در برابر فیلسوف عقلگرای ما بوده است.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۲ ۱۷:۰۰
حکیم عدالت جو/ مشی فلسفی مرحوم عباس معارف در گفت و گو با دکتر محمد رجبی
این سوال برای ما مطرح میشد که در دوره ما که دوران امپریالیسم و استثمار است، این ترقیاتی که به نفع بشر است، رخ داده، چیست؟ آقای معارف در پاسخ میگفت، وقتی که اسم لطف ظهور میکند، اسم قهر در غیاب و خفا فرو میرود و وقتی اسم قهر ظهور میکند، اسم لطف در غیاب فرو میرود. اما نکته اینجاست که وقتی میگوییم، اسم لطف در خفا میرود به این معنا نیست که نابود میشود بلکه به این معناست که در اقلیت میرود.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۲ ۱۶:۰۰
بهروز فرنو: اقتصاد و بحران کنونی آن از نظرگاه حکمی مرحوم معارف/ آخرین فرصتها برای نجات کره زمین
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۲ ۰۹:۱۹
قباد منصوربخت؛
عباس معارف و غفلتزدایی از تفکر بنیادی در ایران معاصر
معارف تعلقات ایدئولوژیک را با دانش کارشناسی و فقه و فلسفه و عرفان جمع کرده بود و از این رو با اتکای به تفکر و فرهنگ قدیم ایران و شناخت تفکر و فرهنگ و تمدن جدید در پی حل مسائل متعدد برآمده از تمدن جدید در ایران بود. معارف و جریانی فکریای که او به آن تعلق داشت افقی جدید در عرصه تفکر جدید در ایران گشودند و این خاماندیشی که میتوان گذشته را یکسره کنار زد و اکنون غرب را یکسره در اختیار گرفت را مطلقا بیاعتبار ساختند.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۱ ۱۶:۰۰
کنفرانس رویکردهای متعالیه در فلسفه باستان برگزار میشود
کنفرانس «ماورای وجود: رویکردهای متعالیه در فلسفه باستان» سپتامبر ۲۰۱۹ در سائو پائولو، برزیل برگزار میشود.
-
۱۳۹۸-۰۹-۳۰ ۰۹:۱۳
چرا در مبرمترین جدلهای سیاسی و ایدئولوژیکی مکرراً به اسپینوزا استناد میشود؟
پولیتیکِ اسپینوزیسم-ترکیب و ارتباط
در دلوز به مؤثرترین صورت با این مفهوم قدرتمند مواجه میشویم که اسپینوزا یک ازلیتِ خیر و شر بهمثابه معیارهای بیرونی برای داوری غیرمتجسد را بهمنظور نوعی درک از اخلاق بهمثابه یک ارزیابی درونذاتی از شیوههای زندگی نادیده میگیرد و به آن خاتمه میدهد. وی مینویسد: «در طبیعت نه خیر وجود دارد و نه شر، هیچ تضاد اخلاقی وجود ندارد، اما فصل اخلاقی وجود دارد؛ این فصل اخلاقی در صورتهای مختلف و برابر ظاهر میگردد. این فصل اخلاقی در ارتباط با نوعی عواطف است که کناتوس ما را تعیین مینماید.»
-
۱۳۹۸-۰۹-۲۶ ۱۴:۳۰
نصرالله حکمت پاسخ داد؛ فلسفه در کجای زندگی انسان، جای دارد؟
فلسفه با انسان و دانستهها و ندانستههای او کار دارد. کارش این است که دانستهها و دانائیها و معلومات را به درستی مدیریت میکند و زمینهٔ نقل و انتقال صحیح آنها را فراهم میآورد.
-
۱۳۹۸-۰۹-۲۴ ۱۵:۰۰
مقدمهای بر مباحث مهم زبان، منطق و فلسفه
کتاب «مقدمهای بر فلسفه زبان» به مباحث مهم زبان، منطق و فلسفه میپردازد. این مباحث گرچه امروزه مستقل و جدا از یکدیگرند، اما در سنت فکری گذشتگان تحت یک عنوان به صورت پراکنده مطرح میشدند.
-
۱۳۹۸-۰۹-۲۳ ۱۷:۰۰
چهار کارکرد فلسفۀ سیاسی/ جان رالز
من [رالز]چهار کارکرد برای فلسفۀ سیاسی قائل هستم که ممکن است بهمثابه بخشی از فرهنگ عمومیِ سیاسی یک جامعه ایفای نقش کنند.
-
۱۳۹۸-۰۹-۲۰ ۱۲:۰۲
سفیدخوش: فلسفه مشاء تنها صدرایی نیست
میثم سفیدخودش گفت: هر پروژهای درباره فلسفه مشاء باید با یک کلان روایت آغاز شود که آنتولوژی این فلسفه برای چیست و چند تفسیر هم از این سیاست ارائه کند. بنابراین قرار نیست چنین کتابی صرفا در چارچوب فلسفه صدرایی نوشته شود.
-
۱۳۹۸-۰۹-۲۰ ۱۱:۳۰
«آچار فلسفه»؛ کتابی میانبر به مهمترین نظریههای فلسفی
«آچار فلسفه» نوشته رابرت آرپ و مارتین کوهن با زیر عنوان ۱۰۰ راه هوشمندانه برای کمک به فهم و بهیاد سپردن مهمترین نظریهها، یک کتاب میانبر به فلسفه است.
-
۱۳۹۸-۰۹-۲۰ ۱۱:۰۰
استالینها و هیتلرهای روزگار با فلسفه و علوم انسانی دشمن هستند
ملکیان گفت: استالینها و هیتلرهای روزگار با فلسفه و علوم انسانی دشمن هستند چون میدانند نطفه فلسفه هر جا کاشته شود نطفه خفقان، فریبکاری و استبداد آنجا نمیتواند منعقد شود.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۸ ۱۶:۳۰
حسین پاینده: نقد ادبی بدون نگرش نقادانه محال است/ فلسفه؛ خاستگاه نظریۀ ادبی
استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: همۀ رویکردهای جدید نقادانه وامدار سایر رشتههای علوم انسانی هستند و نظریۀ ادبی از ابتدا صبغهای میانرشتهای داشته و در واقع فلسفه خاستگاه آن بوده است.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۷ ۱۴:۰۰
کنفرانس بینالمللی فلسفه نژاد و بیعدالتی نژادی برگزار میشود
کنفرانس بینالمللی فلسفه نژاد و بیعدالتی نژادی ژانویه ۲۰۲۰ در دبی- امارات متحده عربی برگزار میشود.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۶ ۱۱:۰۰
نشست پیوندهای علم و فلسفه برگزار میشود
نشست پیوندهای علم و فلسفه با حضور کارشناسان امروز، ۱۶ آذرماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می شود.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۱ ۰۹:۲۷
علامه طباطبایی و علوم انسانی در گفتاری از سید حمید طالبزاده؛
فیلسوف اعتباریات
فیلسوفی در جامعه ما پیدا شده است که توانسته با مفهوم اعتبار، زمینهای فراهم کند که ما هم متوجه موضوعات علوم انسانی به نحو مدرن شویم. حالا اگر میخواهیم با دیدگاه و نظر اسلامی به آن نگاه کنیم، بحث دیگری است. اما باید متوجه اصل معنا شویم. اگر صرفا به مفهوم فطرت بپردازیم و بخواهیم همه علوم انسانی و امور انسانی مثل اجتماع، روان، سیاست، اقتصاد و... را با توجه به آن توضیح دهیم، نتیجه همین میشود. ما مساله را گم میکنیم.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۰ ۱۷:۰۰
دفاعیه محمدمنصور هاشمی از مدرسه علوم انسانی فرهنگ؛ مدرسه فرهنگ و پاسخ به پرسشهایی ناظر به مسأله عدالت اجتماعی
محمدمنصور هاشمی، پژوهشگر فلسفه طی یادداشتی به برخی حواشی و پرسش های پیش آمده درباره مدرسه علوم انسانی فرهنگ پاسخ داده است.
-
۱۳۹۸-۰۹-۰۵ ۱۳:۳۰
سرآغازهای تجددشناسی فلسفی در ایران معاصر نقد و بررسی میشود
کتاب سرآغازهای تجددشناسی فلسفی در ایران معاصر در مرکز استراتژیک خاورمیانه نقد و بررسی میشود.
-
۱۳۹۸-۰۹-۰۵ ۱۰:۳۰
مصلح: کمتر شاعری در ایران و جهان عمق فکری سهراب را دارد
پگاه مصلح که به تازگی دست به انتشار کتابی درباره سهراب سپهری زده است، میگوید: سهراب بر اثر یک دانشپژوهی عمیق بلند مدت و تامل وجودی به عمق فکری رسیده که کمتر شاعری در سطح ایران و جهان به آن دست پیدا کرده است.
-
۱۳۹۸-۰۹-۰۴ ۱۱:۰۱
نگاهی به نقد اشتراوس بر اندیشۀ سیاسی لیبرال
فلسفه علیه سیاست
اشتراوس معتقد است فلسفه ما را دعوت میکند به اینکه تنها به امر خوب و فضیلتمند اهمیت دهیم، اما در مقابل، سیاست دربارۀ عشق به هویت و قدرت فرد است و نیز دربارۀ سنت و دین خود فرد است. بنابراین اشتراوس اعتقاد دارد درحالیکه فلسفه نهتنها نمیتواند از هیچ رژیم سیاسی حمایت کند، بلکه با عقلانی کردن مقدمات اخلاقی، از شهروندان و دولت اخلاقزدایی میکند.