کل اخبار:556
-
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۰:۰۰
قرائت معیاری از دین وجود ندارد/ می توان از اسلام ناب سخن گفت
محدثی می گوید قرائت معیاری از دین وجود ندارد، در حالی که قائمی نیا با تاکید بر تمایز دین در مقام تعریف و تحقق، معتقد است با معیارهای معرفت شناختی می توان از اسلام ناب سخن گفت.
-
۱۳۹۵-۱۰-۰۱ ۱۱:۲۰
علم ذاتاً نه سکولار است نه دینی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: علم بر حسب ذات خودش به دینی بودن یا غیردینی بودن متصف نمیشود. ذات علم ارائه حقیقت است، یعنی عقل و علم بر حسب ذات خودش نه دینی است و نه سکولار.
-
۱۳۹۵-۰۹-۳۰ ۱۳:۰۰
برنامههای جشنواره «کتاب دین» اعلام شد
برنامههای جشنواره کتاب «دین و پژوهشهای برتر» اعلام شد.
-
۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۱۶:۲۰
تعریف دین از نگاه متفکران غربی و اسلامی/ حقیقت تجربه دینی چیست؟
پرسش دربحث دینی عبارت است از اینکه آیا حقیقت دین همان تجربه ی دینی است؟ پاسخ به این پرسش با بررسی ماهیت تجربه ی دینی ،تجربه ی عرفانی و وحی؛ یعنی با روش پدیدارشناختی، روشن می گردد.
-
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۲:۴۰
از فلسفه چرائی و چیستی تا فلسفه چگونگی
فلسفه شدن اسلامی فلسفه ای در ساحت روش سازی است که مبتنی بر آن می توان به تبیین سه حوزه روشی «روش استنباط نظامات دینی، روش مدل سازی، روش ارائه معادله تغییر» پرداخت.
-
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۱:۴۰
دین حداقلی میراث سکولاریسم مسیحی است/ اثبات جامعیت حداکثری اسلام
نظریه جامعیت حداقلی اسلام، از سوی پارهای از روشنفکران سکولار معاصر مطرح گردید. این طایفه، میراثخوار سکولاریزم در جهان مسیحیتاند که نظریه حداقلی را بر قرآن و سنت تحمیل کردهاند.
-
۱۳۹۵-۰۹-۰۹ ۰۹:۳۶
چالش «الانسان الکامل» در عرفان آندلسی- اسلامی (۲)؛
بازگشت به معنای عرفانی ابنعربی از انسان کامل
ابنعربی تأکید دارد که وحدت در کاملیت انسان باعث هدایت عالم میشود و ما اگر با چنین فرضی عالم را به هیمنۀ انسان کامل بدانیم، پس دیگر چه جای وحدت و هدایت؟ دیگر چه بنیهای دیگر بنیه را هدایت کند؟ به همین عنوان است که ابنعربی یکی از مترقیترین اصول آنتروپولوژی دینی را ارائه داده و نیاز تکامل اندیشه، اخلاق و رهایی در دریای معرفتشناسی الهی را در درک صحیح از عالم و خلق و سپس هدایت به اشاره خداوند و بازگشت به حقیقت وحی دانسته است.
-
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۹:۵۷
گزارش نقدهای دکتر احمد احمدی بر ترجمههای فارسی قرآن(1)؛
صراط مستقیم ترجمههای قرآنی
رهبان و رهبانیت مذموم نیست، برای اینکه خدا میفرماید:وَ رَهْبَانِیَّةً ابْتَدَعُوهَا، این رهبانیتی که اینها بدعت آوردند، مَا کَتَبْنَاهَا عَلَیْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّه، ما این را بر اینها ننوشتیم مگر برای ابتغای رضوان خدا. ببینید چقدر جملهاش صریح است آنوقت در ترجمهاش گیر میافتند که این چیزی که ضلالت است چگونه میشود که خدا بر اینها نوشته باشد؟ چند تا ترجمه را که بنده دیدم همهشان همین مشکل را داشتند.
-
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۰:۱۲
چالش «الانسان الکامل» در عرفان آندلسی- اسلامی (۱)؛
آنتروپولوژی دینی از وحی تا اوراق محیالدین ابنعربی
اصولاً «معنای انسان کامل در متون اسلامی به دو وجه قابل بررسی است، یکی بحث خلیفةالله و دیگر در امر عبدالله (گاهاً آن را مافوق خلیفه میدانند)؛ هر دو به ظاهر یک ریشۀ مشترک دارند، اما نوع پردازش و استفادۀ قرآن حکیم از دو مفهوم فوق کاملاً به دلیل و برهان نقلی و عقلی است. خلیفهای که از آن در معرفی سکنات داوود نبی (ع) مورد استفاده قرار گرفته است در لابهلای واژگان آیه مشخص است؛ داوری بهحق در میان مردم، پیروی نکردن از هوی و هوس (طاغوتی نشدن-تبه غریزه). اما آنچه که در مورد مقام عبودیت ارائه شده، حقیقتی بالاتر و ورای تیپولوژیهای حکومتی، اجتماعی و سیاسی است، چیزی با بنمایههای عرفانی و عبادی.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۷ ۱۷:۰۰
مشکل «علم و دین» از کجا ناشی میشود؟ / غلامحسین مقدم حیدری
از زمان ظهور علم جدید، مسأله «علم و دین» همواره مورد بحث و نقادی بوده است. این مقاله سعی میکند به اجمال به ریشهیابی علل طرح این مسأله بپردازد.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۱ ۱۶:۴۰
امکان یا امتناع؟/ جامعهشناسی دین در نشست نقد و بررسی کتاب «روشنفکری و اندیشه دینی»
نشست نقد و بررسی کتاب «روشنفکری و اندیشه دینی» با عنوان «رهیافتی جامعهشناختی به آثار و اندیشه دکتر علی شریعتی» در ادامه سلسله سمینارهای «جامعه شناسان ایرانی و جامعه ایرانی»، طی روزهای اخیر، در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و به همت انجمن جامعهشناسی ایران برگزار شد.
-
۱۳۹۵-۰۸-۰۴ ۱۴:۲۰
«حقیقت دینی» چیست؟ / دکتر محمد مجتهد شبستری
در چند ماه اخیر که موضوع «فهم هرمنوتیکی متون دینی» بار دیگر مورد توجه پارهای از محافل بحث و تحقیق قرار گرفته است، مکررا میشنویم و میخوانیم که این هرمنوتیک «حقیقت دینی» را منتفی میکند و جز «نسبیت گرایی» تمام عیار چیزی باقی نمیگذارد.
-
۱۳۹۵-۰۸-۰۴ ۱۰:۳۴
نگاهی به کتاب «چرا من مسیحی نیستم»؛
در نقد قدرت کلیسا
راسل که گویا از رفتار پسارنسانسی راضی نیست و معتقد است همچنان نفوذ خطرناک کلیسا باعث این خونریزیهاست، دست به نقد بیپردۀ کلیسا زد؛ وی مسیحیت معرفیشده توسط کلیسا را به نقد میکشد؛ وی اخلاقی را که توسط کلیسا تبلیغ شده را نگرانکننده میداند و این کار را با آموزش مدرن در تقابل میبیند؛ تمام این تلاشها برای کوتاه کردن دست مسیحیت از قدرتهای سیاسی است، قدرتی که باعث بسیاری از جنایات در تاریخ بشری است.
-
۱۳۹۵-۰۸-۰۲ ۱۴:۰۰
نشست «بررسی رابطه دین و انسان در اندیشه امام موسی صدر»
نشست بررسی رابطه دین و انسان در اندیشه امام موسی صدر به همت موسسه امام موسی صدر برگزار می شود.
-
۱۳۹۵-۰۷-۲۸ ۱۰:۰۰
چیستی ذاتی و عرضی دین/ گوهر و صدف دین با حقایق دینی سر و کار دارد
روشنفکران ایرانی، بحث از ذاتی و عرضی دین را در مباحث بسط تجربه نبوی و قرائتهای مختلف از دین مطرح کردند تا بشری بودن دین را نشان دهند.
-
۱۳۹۵-۰۷-۲۵ ۱۱:۲۰
تاثیر ذبح در ملاء عام بر سلامت روانی جامعه
خیلی وقت است که بسیاری از بزرگان دینی نیز درباره برخی اقدامات بهبهانه ایام عزاداریهای مذهبی همچون قمهزنی، نظر ردشان را اعلام کردهاند. اما ازسویی دیگر، در سالهای اخیر قربانی کردن حیوانات عظیمالجثه در ایام محرم باب شده که امسال فیلمهایی از برخی حواشی تاسفآور آنها در شبکههای اجتماعی پخش شد؛ صحنههایی که از یک اتفاق مطلوب خبر نمیدهند.
-
۱۳۹۵/۰۷/۱۷
گفت و گو با جبار رحمانی دربارۀ کتاب فرهنگ سوگ شیعی؛
درک علوم اجتماعی از سوگ شیعی
آنچه مسلم است اینکه فرهنگ سوگ شیعی، که نقشی حیاتی و محوری در فرهنگ جامعۀ شیعی دارد، بسیار کمتر از حدواندازۀ خودش، مورد توجه محققان بوده است. بخشی از این کاستی و فقر پژوهشی در این زمینه، ناشی از واکنشهای تند دینداران به پژوهشهای علوم اجتماعی و تهمتهای بیروای ارتداد و... به محققان است و بخشی هم ناشی از بیتوجهی محققان به این موضوعات. این تفکر غلط وجود داشته است که این موضوعات مردمی چندان ارزش پژوهش حرفهای آکادمیک ندارند. تعصب خشک برخی از افراد بههمراه خودشیفتگی برخی محققان در دو سوی مختلف، همزمان سبب تعلیق و بیتوجهی گسترده به ابعاد و دلالتهای جامعهشناختی و انسانشناختی فرهنگ سوگ شیعی شده است.
-
۱۳۹۵-۰۶-۳۱ ۱۲:۰۰
نشست علمی«پدیدارشناسی سینما وظرفیت آن درتبلیغ دینی»برگزار می شود
نشست علمی پدیدارشناسی سینما و ظرفیت آن در تبلیغ دینی، در دو جلسه یکم و هشتم مهرماه در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار می شود.
-
۱۳۹۵-۰۶-۲۰ ۱۰:۲۰
داوود فیرحی:راه روشنفکری دینی در سده اخیر را مهندسی معکوس کنیم
فیرحی با تأکید بر اینکه دین و سیاست به تعبیر متفکران و اندیشمندان این حوزه دوقلوهای ناهمسازی هستند که به یکدیگر چسبیدهاند ولی با هم جور در نمیآیند.
-
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۷:۲۰
پاسخ هایی به تعارضهای ادعایی علم و دین
یکی از نمونههای تعارض علم و دین، فرضیه تکامل داروین و چگونگی آفرینش انسان در قرآن است. فرضیه داروین بر تکامل و تبدل انواع و ظهور آیات دینی بر ثبات خلقت نوعی انسان دلالت دارند.
-
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۶:۲۰
مالکیت فکری با آموزه های دین تطابق دارد/ ضعف آگاهی درباره قوانین
نایب رئیس انجمن علمی حقوق مالکیت فکری گفت: آموزه های دینی با مالکیت فکری کاملا قابل تطابق است؛ در اسلام مال حرمت دارد و حتی حدیثی داریم که حرمت مال مسلمان، مانند حرمت خون اوست.
-
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۱۷:۰۰
دین در جوامع غربی
در نظر نویسندگان تردیدهای ناشی از دگرگونیهای پرشتاب در همه حوزههای زندگی اجتماعی موجب کثرتیابی باورها شده است. درعینحال نکتهای که این نویسندگان سخت بر آن تأکید دارند این است که این باورها با گذر زمان کمتر و کمتر در چارچوب فرمولهای باورداشتن میگنجد که ادیان نهادی ارائه میکنند.
-
۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۱۴:۴۴
دیپلماسی دین و ضرورتهای امروز جهان
سؤالی که در اینجا میتواند منشأ یک پرسش خشونتبار در ابعاد بینالمللی باشد، این است که آیا غرب چنین فضایی را تحمل خواهد کرد؟ آیا مسیحیت (کاتولیک، پروتستان، ارتدکس و...) تاب ادامه خشونت مذهبی لجامگسیخته در حوزه سرزمینیاش را دارد؟ این واقعیت قابلانکار نیست که دنیای نظام پساوستفالیایی بر محور ملت- دولتها بنا شده، اما آیا مسیحیت پتانسیل تهییج، سازمانیافتگی و اتحاد کشورهای اروپایی و آمریکایی علیه بنیادگرایی اسلامی را ندارد؟
-
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۱۷:۰۰
دین زیر سایه اسطورهها
نشست نقد و بررسی کتاب «نقد و نظری بر بنیادگرایی دینی» برگزار شد.
-
۱۳۹۵-۰۵-۲۰ ۱۰:۴۰
اندیشمندان به اهمیت پیوند علم و دین آگاه هستند/مخاطرات علم سکولار
استاد دانشگاه کلارمونت آمریکا معتقد است ماهیت علم در حال حاضر سکولار است هر چند برخی اندیشمندان غربی به اهمیت پیوند میان علم و دین آگاه هستند.
-
۱۳۹۵-۰۵-۰۵ ۰۹:۳۱
گزارشی از سخنرانی محمدرضا بهشتی در درسگفتار «حقوق شهروندی؛ جستاری در طریق پرچالش علوم انسانی»؛
امكان حقوق شهروندی در جامعه دينی
قوق شهروندی، حقوقی است كه افراد به دلیل تابعیت از یك نظام اجتماعی- سیاسی به دست میآورند. به عبارت دیگر، حقوقی است كه به افراد تعلق میگیرد از آن جهت كه شهروند هستند، نفس شهروند بودن فارغ از رنگ، نژاد، جنسیت، باور، اعتقاد و غیره. قصد من این است كه دوستان را به این برسانم كه در كجاها به لحاظ نظری نیاز به تامل داریم.
-
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۱:۴۰
دین پژوهی در تاریخ ما ریشه دارد/ وضعیت «فلسفه دین» در ایران
کارشناسان حوزه فلسفه دین که اخیراً رشد قابل توجهی در ایران داشته است، معتقدند آموزش عالی باید نسبت به توسعه کمی و کیفی این حوزه توجه بیشتری داشته باشد.
-
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۱۱:۰۰
وزارت علوم از مطالعات دینی و احیای تمدن اسلامی حمایت میکند
معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: یکی از اهداف کلان وزارت علوم حمایت از مباحث احیای تمدن اسلامی و تقویت مطالعات دینی در دانشگاهها است.
-
۱۳۹۵-۰۴-۲۹ ۱۷:۲۰
کتاب «نسبت دین با علم و فناوری» منتشر شد
در کتاب «نسبت دین با علم و فناوری» رویکردهای مختلف صاحبنظران مسلمان را در مواجهه با علم و فنّاوریهای مدرن تبیین شده و اختلاف و اشتراک آنها بازگو میشود.
-
۱۳۹۵-۰۴-۲۳ ۱۱:۱۴
محمد حکیمی؛
ذکر چند نکته درباب توسعه قلمرو و تحول فقه
فقه ما به دلیل ادعای پویایی، باید همهی ابعاد افعال مکلف را پاسخگو باشد و دیگری اینکه باید همهی اصناف، اقشار و ازمنه را در بر بگیرد. مثلاً آیا یک روستایی با آدمی که در شهر پُرجمعیت زندگی میکند، در همهی زمینهها، از نظر کمّی و کیفی، مسائلش یکی است؟