کل اخبار:185
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۷ ۱۲:۰۲
نقدی بر آثار جشنواره(14)/«کلاشینکف» ساختۀ سعید سهیلی ؛
آرزوهای قشر زیر پونز
ایکاش تفنگی داشتیم تا حداقل از ما حساب میبردند تا شاید ما را هم میدیدند، ما به معنای قشر ضعیف جامعه که به گفتهی عادل و نامزدش همیشه سیاهیلشکرند و کسی توجهی به آنها ندارد، قشری که در نقشهی تهران زیر پونزند، تازه حتی اگر کسی بخواهد آنها را ببیند از آن بالا.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۷ ۰۸:۵۹
نقدی بر آثار جشنواره(13)/«سیزده» ساختۀ هومن سیدی؛
بحران بلوغ در سیزده سالگی
فیلم در پرداخت شخصیتها ضعیف عمل کرده است، از شخصیتهای مبهمی چون زن همسایه گرفته تا شخصیتهایی بدون هویت چون آرش و مجید، حرکات عصبی و دادوفریادهای بمانی نیز کمی تصنعی به نظر میآید.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۳:۲۴
نقدی بر آثار جشنواره(12)/«همه چیز برای فروش» ساختۀ امیرحسین ثقفی؛
بر بساطی که بساطی نیست
فیلمهای زیادی با این تم ساخته شدهاند که شاید آغازگر و موفقترین آنها متروپلیسِ فریتس لانگ باشد، با این تفاوت که در متروپلیس انسانها از تفاوت طبقاتی رنج میبردند و به شدت توسط نظام صنعتی و سرمایهداری محصور شده بودند؛ اما در اینجا بر بساطی که بساطی نیست، انسانها رها و معلق هستند.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۱۳:۱۴
نقدی بر آثار جشنواره(11)/«متروپل» ساختۀ مسعود کیمیایی؛
ضعیف حتی در مقیاس دههْ چهل
کیمیایی دیالوگنویسی قهار است، سبک خاص دیالوگنویسی وی که باری از اندیشه و سنت ایرانی را بر دوش زبان عامیانه سوار میکند به وی اجازه میدهد که بدون اینکه مخاطب را آزار دهد شعار بدهد.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۶ ۰۹:۴۶
نقدی بر آثار جشنواره(10)/«میهمان داریم» ساختۀ محمدمهدی عسگرپور؛
روایتی خام از موضوعی ارزشمند
میهمان داریم، سعی میکند ارزش برخی از مفاهیم، چون باور به زنده بودن شهدا، ایثار و شهادت را در مخاطب قوت ببخشد؛ اما در این راه ضعیف عمل کرده است و با بازی تصنعی بازیگران، این ضعف دوچندان جلوهگر میشود بهگونهای که مخاطب آن را پس میزند.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۵ ۱۲:۰۱
نقدی بر آثار جشنواره(9)/«برف» ساختۀ مهدی رحمانی؛
خانوادۀ برفی
فیلم برف اگرچه از ساختاری خوب، بازیگرانی حرفهای و بازی قوی برخوردار است اما نمیتواند پیام مثبتی را به مخاطب القا کند و او را با همه مسائلی که در ذهنش به وجود آورده، بیآنکه به آنها سامان دهد، رها میکند.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۵ ۰۹:۱۲
نقدی بر آثار جشنواره(8)/«زندگی جای دیگری است» ساختۀ منوچهر هادی؛
در آرزوی سینمای امید
داوود به حال و روز بچههایش میرسد، هوای نفیسه را دارد، برای شهرزاد فداکاری میکند و به جای علی گناه مواد را به جان میخرد و وقتی در آخرین سکانس دوربین چشمهای او را نشان میدهد، تسلیم بودن را در نگاه او میتوان دید و با این فکر که زندگی نه در این دنیا که در دنیای دیگریاست.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۵ ۰۸:۵۲
نقدی بر آثار جشنواره(7)/ «چ» ساختۀ ابراهیم حاتمی کیا؛
چمران امام، چمران بازرگان
سؤالی که فرماندهی سپاه کاوه از چمران میپرسد سؤال مهمی است: «تو چمران بازرگان هستی یا چمران خمینی؟» امروز که ما فیلم «چ» را میبینیم نه بازرگان زنده است و نه امام خمینی در حیات ظاهری هستند؛ اما آنچه هست دو نوع نگاه به مدیریت است که هنوز هم در مقابل هم ایستاده است، نگاه غربی و لیبرال به حکومت و مدیریت جامعه و نگاه دینی، انقلابی.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۴ ۱۳:۱۲
نقدی بر آثار جشنواره(6)/ « قصهها» ساختۀ رخشان بنیاعتماد؛
اجتماع بیانیهها
به نظر میرسد فیلمسازان سینما و تلویزیون ایران، خود و مدیران فرهنگی را برای لزوم تصویر و انعکاس معضلات جامعه مجاب کردهاند و سالهاست راه دیگری را پیش پای خود نمیبینند و با این بهانه خوش و خرمند که بیان شفاف مسئله، نیمی از راهحل است و یا در فرضی غمگنانه، اصلاً خود را متولی درمان نمیدانند.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۳ ۱۱:۵۸
نقدی بر آثار جشنواره(3)/ «خانۀ پدری» ساختۀ کیانوش عیاری؛
پرداختی به جامعۀ پدرسالار
خانه پدری نمادی از جامعه پدرسالار است. جامعهای که در آن زنان تحت تسلط و سیطره مردان زورگو و خشن جرات اظهار نظر نیز نداشتند و به قول کل حسن:«زن جماعت رو تو شیشه هم حبس کنی بازم نم خودشو پس میده.»
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۳ ۰۸:۴۶
نقدی بر آثار جشنواره(1)/ «فردا» ساختهی ایمان افشاریان و مهدی پاکدل؛
تجمع ناهمگون موقعیتهای تئاتری
فرمگرایی در فیلم کوتاه امر پسندیدهای است؛ زیرا اصولاً فیلم کوتاه عرصهی تجربهی فرمها و اندیشههای هنری تازه و بدیع است؛ اما کارگردانی که اولین فیلم سینماییاش را میسازد، میبایست در قالبی پذیرفتهشده دست به نوآوری بزند.
-
۱۳۹۲-۱۱-۰۸ ۰۹:۵۷
نگاهی به فیلم برلین منفی هفت؛
حاشیهای بر متنی مفقود
حاشیهی پررنگ برلین منفی هفت این است که به سفارش مؤسسهی رسانههای تصویری تولید شده است، معلوم نیست که چرا میبایست نهادی دولتی فیلمی را سفارش دهد که نه شخصیتهایش ایرانی هستند، نه قصه ایرانی است و نه پیام و هدف غایی تولید فیلم نسبتی با منافع ملی دارد.
-
۱۳۹۲-۱۱-۰۵ ۱۲:۳۳
نقدی بر آثار جشنواره(5)/«خط ویژه» ساختۀ مصطفی کیایی؛
رابینهودهای وطنی
خط ویژه برخلاف اکثر فیلمهای موجود، در راستای خلق چیزی بین قهرمان و ضدقهرمان حرکت میکند. نیمهقهرمانانی که رابینهودوار و عیارانه ثروت را از چنگ رانتخوار بزرگ درآورده و بین مردم تقسیم میکنند تا گرهی از کار آنها باز شود.
-
۱۳۹۲-۱۱-۰۵ ۱۱:۳۸
نقدی بر آثار جشنواره(2)/ «رد کارپت» ساختۀ رضا عطاران؛
رد کارپت: شوخی و دیگر هیچ
ردکارپت به کارگردانی و نویسندگی رضا عطاران داستان بازیگر درجه چندمی را روایت میکند که برای شکوفا شدن استعداد بازیگری خود به جشنواره کن میرود، این بازیگر سادهلوح و احمق تنها رویای دیدن اسپیلبرگ را در سر دارد، او میخواهد طرح خود را به دست اسپیلبرگ بزرگ برساند.
-
۱۳۹۲-۱۱-۰۳ ۱۱:۲۳
نگاهی به فیلم «روز روشن»ساخته «حسین شهابی»؛
آنتاگونیستهای تابلودار
جامعه به تصویر درآمده شامل کسانی است که به خاطر منافع شخصی خود حاضرند جان انسانی بیگناه گرفته شود، انسانهایی که گویی وجدان آنها بیدار نیست و صدای حق را نمیشنود، هرکس مشغول کار خود است، بیآنکه بخواهد به دیگری فکر کند.
-
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۰۹:۵۳
نگاهی به فیلم «جیببر خیابان جنوبی»؛
فراز و فرودِ یک اقتباس
فیلم از یک طرف اقتباسی و از طرف دیگر از لحاظ فرم وامدار سینمای «نوآر» دههی 50 آمریکا است. ترکیب این دو به شدت به ایرانی شدن فیلم ضربه زده است، کارگردان برای اینکه به فضای غالب سینمای نوآر نزدیک شود، فضایی ایجاد کرده است که با فضای اجتماعی ایران غریبه است.
-
۱۳۹۲/۱۰/۱۷
عضو انجمن منتقدان سینمای ایران:
در مورد «خسته نباشید» فرصت سوزی شده است
به نظر من اگر در ساختن این فیلم کمی بیشتر تامل می شد فیلم بزرگتری ساخته می شد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده و فرصت سوزی در مورد فیلم اتفاق افتاده است. البته بدون شک اذیت شدن های افشین هاشیمی در سیر کار و دو کارگردانی بودن اثر در این مورد بی تاثیر نبوده است.
-
۱۳۹۲/۱۰/۱۷
افشین هاشمی در گفتگو با فرهنگ امروز:
«خسته نباشید» بدون ستاره روی پای خود ایستاد
با گذشت چند روز از اکران فیلم به تازگی تبلیغات محیطی آن در اطراف سینما نصب شد و متاسفانه تا چند روز پیش نسخهی DVD در جاهایی به نمایش درمیآمد و تماشاگران نسخهی با کیفیتی را ندیدند.
-
۱۳۹۲-۱۰-۱۷ ۰۹:۴۴
نگاهی به فیلم «خسته نباشید»(1)؛
دیالکتیک بیتکلف شرق و غرب
موضوعات و مفاهیمی که در فیلم مطرح میشود به پیشبرد روند فیلم کمک نمیکند، موضوعات بهخوبی به سوژه تبدیل نمیشوند و خردهقصههای فیلم فقط بهصورت مونولوگ یا دیالوگ روایت میشوند و کنشی در جریان فیلم ندارند. فیلم به شدت درگیر ارائهی پیامهایی است که هرچند ارزشمند هستند، ولی در قالب فیلم بهدرستی جای نمیگیرند.
-
۱۳۹۲-۱۰-۱۷ ۰۹:۳۷
نگاهی به فیلم «خسته نباشید»(2)؛
قدر سرزمینت را بدان
«خسته نباشید» از انسانها میگوید، از زبان مشترک انسانی در سراسر دنیا و از روحیهی مثبت ایرانیها که قادرند هر انسان بدبینی را خوشبین کنند حتی اگر زبانش را ندانند. برای مثال سکانسهایی که مرد مقنی و رومن در قنات با هم صحبت میکنند بدون اینکه زبان هم را بفهمند یا حسین و ماریا که با زبان بیزبانی با هم حرف میزنند و ماریای بداخلاق حاضر میشود به 5 سالگیاش برگردد و زبان مادریاش را به یاد بیاورد.
-
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۱:۰۸
مروری بر فیلم «سر به مهر»؛
تقدس یک راز
«صبا» را میتوان در جای جای جامعهی امروزمان پیدا کرد. دختری که همدمی جز وبلاگش ندارد، وبلاگ «آرام باش» دقیقاً جایی است که صبای خجالتی درونیترین و حساسترین لحظات زندگیاش را با نوشتن پست بازگو میکند.
-
۱۳۹۲/۱۰/۰۹
عضو کانون منتقدان سینمای ایران:
«سر به مهر» یک فیلم صفر و صدی است
همین که هادی مقدم دوست جرات به خرج داده و به سوژه نماز به شکل تازه و متفاوتی پرداخته، یعنی قدم مثبتی در این راه برداشته است چرا که متاسفانه تا به حال در سینمای ایران همیشه به نماز به یک شکل کلیشه ای نگاه می شده است اما مقدم دوست تلاش کرده تا نماز را به عنوان یک امر مهم در قالب درام بسازد و به نوعی در این حوزه بدعت گذاری کرده است.
-
۱۳۹۲/۱۰/۰۹
«هادی مقدمدوست» در گفتگو با فرهنگ امروز:
خوشحال میشوم کسی با دیدن این فیلم نمازخوان شود
خاصیت فیلمهای شخصیت محور همین گونه است که همه فیلم بر پایه یک شخصیت خاص باشد و همه اتفاقات داستان حول محور آن شخصیت باشد و من اتفاقا خیلی خوشحال میشوم اگر یک نفر در موردم این فکر را بکند که همه تخم مرغ هایم را در سبد لیلا حاتمی چیدهام.
-
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۲۰
نگاهی به فیلم «سر به مهر»؛
اتفاقی خجسته در فیلمنامهنویسی سینمای ایران
در یک نگاه منصفانهتر به این حقیقت خواهیم رسید که درام این فیلم از یک وضعیت نو و کاملاً ساده است که توانایی نویسنده در پردازش فیلمنامه بهخصوص در دیالوگنویسی باعث شده فیلم کششی عجیب را برای تماشاگر ایجاد کند.
-
۱۳۹۲-۱۰-۰۵ ۱۰:۲۲
نگاهی دوباره به «تنهای تنهای تنها»؛
هوایی تازه در سینمای ایران
فیلم، کودکانی را نشان میدهد که علیرغم تفاوت رنگ، زبان، دین و فرهنگ در ذات انسانیشان و در فطرتشان با هم اشتراک دارند و به همین دلیل است که دوستیشان آنقدر گرم و شیرین شده و حرف دل یکدیگر را اینقدر خوب میفهمند.
-
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۰۸:۴۵
ناکامی «بشارت به شهروند هزارهی سوم» در پرداختن به یک سوژه خوب
بشارت به یک شهروند هزاره سوم به موضوعی می پردازد که در سینمای ایران موضوعی تازه و جذاب است اما نتوانست موفقیتی را که باید بدست بیاورد.
-
۱۳۹۲-۱۰-۰۲ ۱۰:۵۷
نقدی متفاوت بر آسمان زرد کم عمق؛
فيلمی بر پايهی تضادهای آدمی
فيلم آسمان زرد كمعمق در سينمای امروز ايران اتفاق خوشيمنی است؛ چراكه توكلی در اين فيلم در فرم و محتوا «طرحی نو» درانداخته است. اين نوشتار بههيچروی قصد ندارد به لحاظ فنی سخنی به ميان آورد، چه آنكه تمام منتقدان و حتی مخالفان سرسخت فيلم نيز به توانمندی توكلی در ساخت فيلمهای بهاصطلاح «خوشساخت» اذعان داشتهاند از این رو سعی خواهد شد به بررسی محتوای اثر تكيه شود.
-
۱۳۹۲-۰۹-۲۸ ۰۹:۱۵
نگاهی به فیلم «رنگ سرچشمه» شین کاروت؛
بازتعریفِ هویت
در «رنگ سرچشمه» زندگی کریس تحت تأثیر یک مرکز کنترل، دستخوش تلاطم و تغییر میشود و او ناتوان از فهم آنچه بر وی گذشته، در تعارض و سرگشتگی گرفتار میآید؛ اما سرانجام با آگاهی یافتن از وجود چنان عامل کنترلکنندهای موفق میشود از سیطرهی آن خارج و هویت دیگری برای خود بازتعریف کند.
-
۱۳۹۲/۰۹/۲۴
نقدی دیگر بر فیلم «آسمان زرد کمعمق»:
«آسمان زرد کم عمق» عقب تر از «اینجا بدون من»
یکی از مشکلاتی که از دهه 60 به بعد در سینمای ایران حاکم شد نمادگرایی است در این رویه سعی میشود سینمای ایران به سمت سینمای عرفان و نمادبازی برود و سینمای ایران را خالی از سوپراستار کند در حالیکه تجربه نشان داده که مثلا فیلمی مثل «عروس» ساخته بهروز افخمی خالی از هرگونه نماد است وهمه چیز در این فیلم توصیف میشود و چقدر هم این جنس فیلم ها طرفدار دارند.
-
۱۳۹۲-۰۹-۲۴ ۰۹:۲۴
نگاهی به «آسمان زرد کم عمق» بهرام توکلی؛
عمق کم آسمان زرد
فیلمهای روشنفکری ایرانی نیز مانند مخاطبین خود، فیلمهای بیهویتی است و هیچ نشانهشناسی و دستهبندی مشخصی ندارد. کارگردانهای این سینما نیز علایق مشخصی ندارند و تنها علاقهشان ساختن فیلم غامض است/تفاوت بین فیلم «اینجا بدون من» که فیلمی قابل قبول در ژانر اجتماعی است با «آسمان زرد کمعمق» از زمین تا آسمان است.