-
۱۳۹۲-۰۶-۲۴ ۱۶:۰۷
حجتالاسلام احمدحسین شريفی؛
بررسي نسبتهاي علم و دين
نسبت بين علم و دين و تعيين قلمرو آن دو، يكى از مباحث اصلى و كليدى فلسفهی دين و علم كلام در عصر جديد است.امروزه با پيشرفت علوم تجربى، افقهاى جديدى بر روى آدمى گشوده مىشود و شناختهاى تازهاى از جهان پيرامون خود به دست مىآيد كه گاه در ظاهر با آموزههاى دينى چندان سازگارى ندارند.
-
۱۳۹۲-۰۶-۲۳ ۱۱:۱۵
على پایا؛
ملاحظاتی نقادانه درباره دو مفهوم علم دینی و علم بومی
با توجه به اهمیت و اعتباری که «علم science» در جهان جدید پیدا کرده میتوان لااقل یکی از علل جاذبهای را که مفاهیمی نظیر «علم دینی» و «علم بومی» برای برخی از مسلمانان دارند، حدس زد.
-
۱۳۹۲-۰۶-۱۸ ۱۶:۲۸
میثم صداقتزاده/ جستاری در باب نسبت میان عقل و نقل در تولید علم دینی؛
از عقل تا متن
اگر علم دینی همان ادراک مطابق با واقع باشد، سؤال این است که آیا «عالم واقع» قابل دستیابی است و انسان میتواند به حقیقت برسد؟ اساساً آیا حقیقتی وجود دارد یا نه؟ اگر حقیقت قابل دسترسی وجود دارد، چگونه میتوان آن را یافت؟
-
۱۳۹۲-۰۶-۱۸ ۱۲:۰۱
صادق لاریجانی؛
زبان دین و زبان علم
ویتگنشتاین معتقد است زبان دین، زبانى یکتاست (Sui genris) که فهم و ارزیابى آن باید فقط بر اساس معیارهاى یک زبان مستقل دینى صورت گیرد. وقتى درباره خدا معتقد مىشویم خدا وجود دارد، این اعتقاد شبیه اعتقاد به وجود اشیاء دیگر نیست. اعتقاد نداشتن به خدا نوعى وهن است، اما اعتقاد نداشتن به وجود اشیاء دیگر چنین نیست.
-
۱۳۹۲-۰۶-۱۶ ۱۷:۰۸
گفتاری از مهدی گلشنی؛
آیا علم دینى معنا دارد؟
علم دینى یک علم جهتدار است و روى کاربردهاى علم اثر مىگذارد و از تخریبهایى که علم سکولار موجود به بار آورده است و مىآورد، جلوگیرى مىکند.