کل اخبار:216
-
۱۳۹۶-۰۶-۲۷ ۰۹:۵۰
هستیشناسی هایدگر و ملاصدرا از نگاه ابراهیم کالین؛
هایدگر، ملاصدرا و راهی بهسوی خانه
هایدگر از «راه» سخن میگوید، بدون آنکه از مقصد سخنی به میان آورد. او هستی را خانۀ انسان میداند، اما پاسخی برای مسئلۀ انسانمحوری توتولوژیک مضمر در نظرش ندارد. ملاصدرا نیز از سفر سخن میگوید، اما تأکید میکند که هر راهی را پایانی است. او برای راه آغاز (مبدأ) و پایانی (معاد) میبیند و میگوید صرف پیمودن راه، نمیتواند غایت راه باشد. انسان همواره بهسوی مقصدی در حرکت است. این مقصد نمیتواند ساختۀ خود انسان باشد؛ چراکه در اینصورت، همهچیز به یک طرحریزی خودمحورانه تبدیل خواهد شد. انسان نیازمند اتصال به واقعیتی متعال است که اگوی خودفریب نتواند قبضهاش کند.
-
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۷:۴۰
جهانگستری بیجهان/ گفتوگو با کوستاس اکسلوس، فیلسوف یونانی-فرانسوی
هایدگر درباره «مسئله» تکنولوژی و دقیقتر از ذات تکنولوژی میگوید. بیشک تکنولوژی در اندیشه مارکس هم مطرح شده، اما هایدگر به آن غنای بیشتری بخشید. تکنولوژی نه خیر است و نه شر. نه میتوان آن را تمامقد پذیرفت و نه میتوان کاملاً انکارش کرد. تکنولوژی در آن واحد بیگانهکننده و گشاینده است.
-
۱۳۹۶-۰۶-۰۱ ۱۵:۴۵
زمان در اندیشه ملاصدرا و هایدگر بر پایه الگوی پولیلوگ
کتاب «زمان در اندیشه ملاصدرا و هایدگر: گامی در تحقق پولی لوگ» نخستین پژوهشی است که افق فلسفه میانفرهنگی را برای خود طرح میکند و نخستین پژوهشی است که الگوی پولیلوگ را در روش خود در تحقیق استفاده میکند.
-
۱۳۹۶-۰۴-۳۱ ۱۱:۰۰
زمان و اراده با آینده پیوند می خورد/نسبت فلسفه و خطر
داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم گفت: زمان با آینده و اراده با آینده پیوند می خورد و دنیای ما دنیای اراده ای است که با آینده نسبت دارد.
-
۱۳۹۶-۰۴-۲۰ ۱۰:۲۸
میزگردی با حضور پرویز ضیاءشهابی و بهمن پازوکی بهمناسبت ترجمه جلد 24 درسگفتارهای هایدگر
درباره هایدگر پدیدارشناس
در این کتاب هایدگر همچون «وجود و زمان» بهصورت نظاممند میاندیشید، به نحوی که اجزا و ابعاد بحث کاملا به هم مربوط است، این نظم فکری عجیبی که در کتابی مثل «وجود و زمان» و جلد ۲۴ درسگفتارها بارز است، در آثار دوره اخیر هایدگر صورت دیگری پیدا میکند. اما خیال باطل است اگر انسان گمان برد در این آثار، نظم در کار نیست، منتها نظمی به مقتضای تفکر بعد از گشت که هایدگر پیدا کرده و با این نظم ظاهری شبهمنطقی ریاضی تفاوت دارد.
-
۱۳۹۶-۰۳-۱۷ ۱۴:۲۰
بنا نهادن شالوده اندیشه هایدگر بر سنت فلسفی آسیای شرقی
راینهارد ماین معتقد است که خاستگاه اندیشه مارتین هایدگر، فیلسوف بزرگ آلمانی، را تنها نباید در فلسفه غرب، یونان باستان و سنت فکری یهودی ـ مسیحی جستجو کرد؛ بلکه وی بهواسطه بهرهگیری از ترجمههای آلمانی متون فلسفی چینی و ژاپنی، شالوده اندیشه و فلسفه متفاوتش را بر روی سنت فلسفی آسیای شرقی بنا نهاده است.
-
۱۳۹۶-۰۲-۱۷ ۰۸:۵۰
بررسی ترجمۀ انگلیسی جلدهای دوم تا ششم «دفترچههای سیاه» هایدگر؛
«دفترچههای سیاه» شوم
پیش از ریاست دانشگاه، هایدگر «نوشتن نازکترین کتابهای ممکن» را مسخره کرده بود و عقیده داشت که «این مسئله بهخوبی حکایت از آن دارد که جوانان آلمانی عمیقاً فلسفه و علم را کنار گذاشتهاند.» اما در مواجهه با واقعیت عریان عقلستیزی (سوزاندن کتابها که در می ۱۹۳۳ آغاز شد) با جنبش دانشجویان مخالفت کرد و با ترشرویی گفت دانشجویان اساساً از نظر روحی و جهانبینی به سن بلوغ و خلاقیت نرسیدهاند.
-
۱۳۹۶-۰۲-۱۶ ۱۱:۲۰
سفری با هایدگر در راه سینمای ترس
کتاب «هیولای هستی؛ سفری یا هایدگر در راه سینمای ترس آگاهانه» نوشته محمدصادق صادقیپور در نمایشگاه کتاب عرضه شد.
-
۱۳۹۶-۰۲-۱۳ ۱۴:۲۰
داوری: فلسفه نحوه ای از تفکر است، نه همه تفکر/ ۴ نوع تفکر از منظر هایدگر
رضا داوری اردکانی گفت: هایدگر به ۴ نوع تفکر قائل است و فلسفه را یکی از این ۴ نوع می داند که آن را مهم ترین نوع تفکر می داند. لذا فلسفه نحوه ای از تفکر است، نه همه تفکر.
-
۱۳۹۶-۰۲-۱۲ ۰۹:۲۴
گفتاری از مهدی معینزاده؛
زیستجهان یا مود روشنفکرانه
بسیاری معتقدند مثالهایی مانند جاده، که هایدگر در مقالۀ «فلسفۀ تکنولوژی» مطرح میکند، نشاندهندۀ این موضوع است که رانۀ اصلی هایدگر، نوستالژیک بوده است. به نظر میرسد این مسئله در مورد متفکرین ما هم بهگونهای صدق میکند. گویی شبیه نوستالژی ما به خانۀ پدربزرگ و ایام کودکیمان است.
-
۱۳۹۶-۰۲-۱۱ ۱۷:۲۰
«فلسفه چیست؟» هایدگر نقد و بررسی می شود
گفتگویی پیرامون رساله «فلسفه چیست؟» هایدگر با حضور اساتیدی چون رضا داوری اردکانی در دانشگاه تهران انجام می شود.
-
۱۳۹۶-۰۱-۲۷ ۱۷:۰۰
ترجمه دانشنامه استفورد با «هایدگر» هفتاد و هفتتایی شد
با چاپ ۴ عنوان جدید از ترجمههای مداخل دانشنامه استنفورد، تعداد عناوین این مجموعه توسط نشر ققنوس به ۷۷ کتاب رسید.
-
۱۳۹۶/۰۱/۱۵
گفتوگو با سیاوش جمادی؛
فلسفه سینما: از هایدگر تا کیارستمی
کارکرد ایدئولوژیک یا رهایی بخش- اگر دومی از سینما ساخته باشد- نه به ذهن و نیت کارگردان مربوط است، نه به ناخودآگاه فیلم یا فیلمساز به لحاظ روانکاوی. سینما بهلحاظ ساختاری تودهای یا مردمی است و کارکرد ایدئولوژیک به آن چیزی است که به مردم منتقل میشود و هم در ایران و هم در جهان فیلمهای بسیاری با کارکردهای مؤثر ایدئولوژیکی ساخته میشوند؛ سینما در کل ایدئولوژی بالقوه بوده و سینمای کیارستمی چون ضدسینمای تاکنونی سلبا و نفیا علیه سینمای تاکنونی است.
-
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۱:۲۰
منوچهر آشتیانی: تحت تأثیر هدایت، فردید و نیما بودم/ هایدگر، عارف است نه فیلسوف
با منوچهر آشتیانی، از نسل اول جامعه شناسان ایرانی درباره خاطرات دوران جوانی، حیات فکری و تحصیلات او به گفتگو نشستیم و نظر او را درباره جریانات چپ و انقلاب اسلامی جویا شدیم.
-
۱۳۹۵-۱۲-۰۲ ۱۱:۴۰
قائمی نیا: هانری کربن هم مثل هایدگر دنبال زیست جهان معنوی بود
قائمی نیا، عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت: هایدگر فقط می خواست مسائل را حل کند، چیزی که کربن هم دنبال آن بود. کربن هم مانند هایدگر دنبال زیست جهان معنوی بود.
-
۱۳۹۵-۱۰-۲۵ ۱۱:۲۰
مرگ به مثابه بازیابی زندگی است/ مرگ در فلسفه هیدگر
شاید اگر مفهومی را که هیدگر طرح می کند، به شکل موسعی تفسیر کنیم، به این نتیجه برسیم که اصلاً هر متفکری که از غرقه کردن خود در زندگی عرفی پرهیز می کند، به نوعی از مرگ پرسش کرده است.
-
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۷:۰۰
مناظره هایدگر و کاسیرر در فصلنامه علم و سیاست بابِل
فصلنامه علم و سیاست بابل که با تاکید بر انتشار متون کلاسیک شکل گرفته در شماره تازه خود سه متن کلاسیک را پیشکشیده است
-
۱۳۹۵-۰۸-۰۵ ۱۱:۴۰
شریعتی: میری در کتاب تفاوتی میان عرفانها از نظر شریعتی قائل نمیشود/ میری: شریعتی را مقلد نمیدانم!
احسان شریعتی در نشست نقد و بررسی کتاب «شریعتی و هایدگر» گفت: «مولف در کتاب تفاوت عرفان عین القضاتی و عرفان ابن عربی را بیان نکرده است، همچنین محور دیگر این است که مولف میگوید این خوانش شریعتی با خوانش هایدگر همسو است در حالی که این درست نیست.» میری نیز در این باره بیان کرد در کتاب خیلی واضح گفتم شریعتی را مقلد کربن و فردید نمیدانم و از قضا معتقدم او دست به اجتهاد زده است.
-
۱۳۹۵-۰۸-۰۳ ۱۳:۲۰
درسگفتار هایدگر: پدیدارشناسی، کانت و هستی شناسی بنیادین
گروه تاریخ و تمدن غرب پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درسگفتار هایدگر را با سرفصل های پدیدارشناسی، کانت و هستی شناسی بنیادین برگزار می کند.
-
۱۳۹۵-۰۸-۰۳ ۱۲:۲۰
گروه تاریخ و تمدن غرب پژوهشکده غربشناسی؛ کارگاه آموزشی بازخوانی هستی شناسی بنیادی هایدگر برگزار میکند
گروه تاریخ و تمدن غرب پژوهشکده غربشناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کارگاه آموزشی بازخوانی هستی شناسی بنیادی هایدگر را برگزار می کند.
-
۱۳۹۵-۰۸-۰۲ ۱۶:۴۰
درسگفتار هایدگر: پدیدارشناسی، کانت و هستی شناسی بنیادین
گروه تاریخ و تمدن غرب پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درسگفتار هایدگر را با سرفصل های پدیدارشناسی، کانت و هستی شناسی بنیادین برگزار می کند.
-
۱۳۹۵-۰۷-۲۵ ۱۴:۲۰
نقیبزاده «زمانی میان زمانها: امام، شیعه و ایران» را ترجمه کرد/ تفسیر هایدگری ـ کربنی از انقلاب اسلامی
کتاب «زمانی میان زمانها: امام، شیعه و ایران» نوشته لیلی عشقی با ترجمه احمد نقیبزاده، استاد دانشگاه تهران به بررسی انقلاب اسلامی از دیدگاه جدیدی پرداخته است.
-
۱۳۹۵-۰۷-۲۵ ۰۹:۰۰
بیژن عبدالکریمی؛
پرسش از پست مدرنیسم ایرانی
دفاع از پست مدرنیسم در ایران نیز تا حدود زیادی نشات گرفته از انگیزه های سیاسی و اجتماعی و دستاویزی برای نقد وضع موجود اجتماعی است. اما پست مدرنیست های ایرانی باید توجه داشته باشند که تفکر پست مدرن در حکم شمشیری دو لبه است و با هر ضربه به خصم یا رقیب، ضربه یی نیز به خود ضارب وارد می کند. به تعبیر دیگر، تفکر پست مدرن به نحو توامان از دو وصف انقلابی و محافظه کاری برخوردار است. این تفکر، از آن جهت که هرگونه فراروایتی را انکار می کند، ابزار نظری مناسبی برای انکار انحصارطلبی روایت حاکم به نظر می رسد.
-
۱۳۹۵-۰۷-۰۶ ۱۱:۵۸
به مناسبت (۲۶سپتامبر) صد و بیست و ششمین زادروز مارتین هایدگر؛
از «به سوی خود هایدگر» تا «با هایدگر علیه هایدگر»
برای دور شدن از هر فیلسوفی، باید تا حد ممکن به او نزدیک شد! پس نخستین گام همان نزدیک شدن به هایدگر، درگیری جدی با آثار و اندیشهی او، نفس کشیدن در هوای اندیشهی او و گفتوگوی سازنده با او برای فهم درست تفکر اوست. این همان شعار معروف پدیده شناسی است: «به سوی خود چیزها» یعنی «به سوی خود هایدگر!»
-
۱۳۹۵-۰۶-۱۰ ۱۱:۰۰
مارتین هایدگر و علی شریعتی در کنار یکدیگر / تقارن ˝دازاین˝ و ˝دیانت˝ در یک کتاب
در ماه آتی کتابی از سید جواد امیری با عنوان ˝شریعتی و هایدگر˝ منتشر میشود.
-
۱۳۹۵-۰۶-۰۸ ۱۳:۴۰
«جایگاه زبان در تفکر از منظر هایدگر» کتاب میشود/ تفسیر لوگوس از دیدگاه فیلسوف آلمانی
مجید کمالی، پژوهشگر فلسفه این روزها مشغول نگارش کتاب «جایگاه زبان در تفکر از منظر هایدگر» است.
-
۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۱۳:۲۰
«شریعتی و هایدگر» در راه انتشار
«شریعتی و هایدگر» نوشتئه سیدجواد میری مهرماه روانه کتابفروشی ها می شود.
-
۱۳۹۵-۰۶-۰۲ ۱۷:۴۰
حسب حال مارتین هایدگر به مثابه فلسفه و ایدئولوژی / محمد ضمیران
تلاشهای بوملر و هایدگر در تفسیر شرایط سیاسی حاکم بر حسب نگاه فلسفی خود، بیپایه نماند. چالشهای جدی از سوی برونو باخ استاد فلسفه دانشگاه ینا علیه هایدگر و بوملر در جراید آن دوره به چاپ رسید. او برخلاف دو اندیشمند اخیر بر این باور بود که فلسفه آلمان در حقیقت وارث سنت ایدهآلیسم آلمانی است و باید آن را تداوم آن بهشمار آورد.
-
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۹:۲۰
فاجعه زندگی انسان مدرن/ نگاهی به روایت انتقادی و پژوهشگرانه سیاوش جمادی از فیلسوف جنجالی آلمانی
سیاوش جمادی، نخستین مترجم هستی و زمان و چندین اثر مهم دیگر از هایدگر از آلمانی به فارسی در آثار و نوشتههایش کوشیده تنها مترجم آثار هایدگر نماند. او آثاری درباره هایدگر و مواضع سیاسیاش نیز ترجمه و تالیف کرده است و ضمن انتقادهای تند و تیز به او از آن دست پژوهشگرانی است که هایدگر را جدی میگیرد و معتقد است در اندیشه و آثار این متفکر جنجالی، بصیرتهایی هست که نمیتوان آنها را نادیده گرفت.
-
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۹:۰۰
کفشهایم کو؟/ نگاهی به «زیباییشناسی هایدگر» از مجموعه دانشنامه فلسفی استنفورد
مسئله اصلی در این بین حقی است که فیلسوفان برای خود قائل شدهاند و آن حق دخالت در هر گوشهوکنار است. دخالت در امر سیاسی، دخالت در امر اجتماعی، دخالت در فیزیک، در شیمی، در تاریخ، در پزشکی، زیستشناسی، در ژنتیک، در فضا، در مریخ و درنهایت پس از سرخلوتشدن از تمام اینها... حالا برویم سراغ هنر... .