کل اخبار:185
-
۱۳۹۳-۱۱-۱۸ ۰۸:۵۱
ویژه جشنواره فیلم فجر(۱۰)/ نگاهی به فیلم «عصر یخبندان»؛
هالیوودی سطحی در سینمای ایران
کیایی در کنار توصیفات سطحی، تحلیلهای سطحی از معضلات عمیق ارائه میدهد. فیلم مصطفی کیایی مخاطب را به فکر وانمیدارد، معمایی در فیلم طرح نمیشود، همه چیز رو است، راهحلها هم ساده و دمدستی؛ طنزوارگی در عین جدی بودن روایت نیز از دیگر ویژگی فیلمهای اوست که در نهایت همچون تلهفیلمی خوشساخت مخاطب خود را سرگرم میکند.
-
۱۳۹۳-۱۱-۱۶ ۱۲:۴۵
ویژه جشنواره فیلم فجر(۸)/ نگاهی به فیلم «خداحافظی طولانی»؛
خداحافظی طولانی با یک مرگ
انتهای فیلم کمی غافلگیرکننده است،خصوصاً صحنهای که میبینیم یحیی لولهی تنفس ماهرو را کشیده است و نمایش این صحنه مخاطب را کمی از فضای یکدست و خطی بیرون میآورد و ذهن تماشاگر درگیر این موضوع میشود که یحیی مسبب اصلی مرگ همسرش بوده یا خیر، به عبارتی یحیی مجرم است یا نه؟...
-
۱۳۹۳-۱۱-۱۵ ۱۲:۱۹
ویژه جشنواره فیلم فجر(۵)/ نگاهی به فیلم «خانه دختر»؛
سوژهی ملتهب کارگردانی ملالآور
شاید یکی از علتهایی که فیلم بعد از دقایق افتتاحیه اینگونه دچار ازهمگسیختگی ریتم و روایت میشود این باشد که علیرغم علاقهی فیلمساز به مسائل زنانه، این مسائل نسبت چندانی با وی ندارند؛ لذا نیروهای روانی فیلم بهدرستی شکل نمیگیرد.
-
۱۳۹۳-۱۱-۱۴ ۱۶:۲۷
ویژه جشنواره فیلم فجر(۴)/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»؛
تو از پس پرده چه دانی؟
«چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» هرچند یک فیلم رئال سینمایی است اما جلیلوند بهخوبی توانست با کمک برخی صحنههای شبهمستند در ابتدای فیلم پیوندی میان فیلم رئال و مستند ایجاد و به این شیوه باورپذیری آن را بیشتر کند. روایت مستندگونهی ابتدای فیلم آنچنان بهخوبی ترسیم شده بود که ورود لیلا (نیکی کریمی) بهعنوان چهرهای آشنا در آن مستحیل شد.
-
۱۳۹۳-۱۱-۱۳ ۱۳:۵۰
ویژه جشنواره فیلم فجر(۲)/ نگاهی به فیلم «بوفالو»؛
ضعف تألیف یا جدال با فهم مخاطب
در بوفالو مخاطب به جای اینکه در انتهای جادهای ترسیمشده به دو یا چندراهی برسد، در بیابانی لمیزرع از شش جهت با بینهایت راه مواجه است که هیچ نشانهای او را به یکی از این بینهایت راهها رهنمون نمیسازد.
-
۱۳۹۳-۱۱-۱۳ ۱۲:۱۹
ویژه جشنواره فیلم فجر(۱)/ نگاهی به فیلم «ناهید»؛
دغدغههای زنانه
ناهید فیلمی رئال و ملودرام است که توصیفگر روابط اجتماعی و عاطفی انسانهاست. روایتی از داستان زندگی ناهید است که تلاش میکند سروسامانی به زندگی خود بدهد.داستان فیلم که در شهرستان انزلی میگذرد. این فیلم، فیلمی است شخصیتمحور که به مشکلات فردی و جمعی آنها تأکید دارد.
-
۱۳۹۳-۱۰-۲۳ ۰۹:۲۵
زیگفرید کراکوئر؛
دربارهی رسالت نقد فیلم
منتقد فیلم ممتاز تنها بهعنوان منتقد اجتماعی قابل تصور است، مأموریتش افشا کردن تصورات و ایدئولوژیهای پنهان درون فیلمهای متوسط و رایج است تا از طریق این افشاگری تأثیر خود این فیلمها را هر جا که ضروری باشد، ویران کند.
-
۱۳۹۳/۱۰/۲۰
نگاهی به نخستین فیلم نیما جاویدی و حواشی پیرامون آن؛
ملبورن؛ یک اثر تقلیدی یا مستقل
من این اثر را یک فیلم تقلیدی نمیبینم و تنها آن را جزئی از یک جریان سینمایی میبینم. سینمای فرهادی متعلق به همهی دنیاست و اگر سینمای فرهادی توانسته مثل خیلی از آثار مطرح دیگر سینما روی فیلمسازان دیگر تأثیر بگذارد اتفاق خوبی است و از آن مهمتر اینکه ذکاوت و تیزهوشی نیما جاویدی را نشان میدهد که کار خوبی را برای الهام گرفتن انتخاب کرده و اتفاقاً بهخوبی هم از پس آن برآمده و کار خوبی ساخته است
-
۱۳۹۳-۱۰-۱۷ ۱۰:۴۹
نگاهی به فیلم جدید کریستوفر نولان؛
بینستارهای؛ در جستوجوی زمان ازدسترفته
با نگاهی گذرا به روند فیلمسازی نولان میتوان گفت که او فیلم به فیلم با افزایش تجربه در حال طی کردن مسیری است که کارگردانان متفکر پیش از او نیز آن را طی کردهاند؛ بهمرور در فیلمهای او از حجم تصاویر و لحظات صرفاً اکشن یا ماجراجویانه کاسته میشود و به نسبت، به آنچه میتوان پسزمینهی عمیق فیلم نامید که قرار است بیننده را به فکر وادار کند افزوده میشود.
-
۱۳۹۳-۱۰-۱۳ ۱۶:۳۰
«چ» در فلوریدای آمریکا نقد و بررسی میشود
در راستای اشاعه فرهنگ اسلامی در میان مسلمانان مقیم آمریکای شمالی، انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا سالانه سمیناری به مدت سه روز، در انتهای هرسال میلادی برگزار میکند و فیلم سینمایی «چ» در آخرین شب این گردهمایی به نمایش درخواهد آمد.
-
۱۳۹۳-۱۰-۰۹ ۱۱:۱۰
دیدهها باز است، لیک از راه گوشم دیدهاند/ یادداشتی درباره «چند متر مکعب عشق»
«چند متر مکعب عشق» با استقبال وسیعی از جامعه مهاجرین افغانستانی روبرو شده است. جامعه مهاجرینی که همچنان حسرت دیده شدن در رسانههای ایرانی را میخورد. محمدکاظم کاظمی، شاعر و نویسنده یادداشتی درباره فیلم نوشته است.
-
۱۳۹۳-۰۹-۱۸ ۰۹:۲۷
تحلیلی جامعهشناختی از فیلم «پرویز»؛
پرویز؛ روایت طردشدگی
در سکانس بی نظیر از طرد شدگی کامل پرویز، پدر حتی برای مجلس مختصر محضر نیز پسر را دعوت نمی کند و پسر به تنهایی شیرینی وصال در نهایت دید همسایگان ناپیدا از طرد اجتماعی میل می کند، پرویز حتی با دزدیدن کالسکه کودک نتوانست آن حضور مفید خود برای کودکان مجتمع را نشان دهد، حتی اقدام به کشتن کودک کرد اگر چه با حس نوجوانانه اش منصرف شد ولی ول کردن کودک در فضای شهری شلوغ و رها کردن کودک در چنین اجتماعی را به تصویر کشید.
-
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۱:۵۹
نگاهی به فیلم «مستانه» ساختۀ حسین فرحبخش؛
مانیفست سینمایی در فرم سینمای بدنه
فیلم «مستانه» بیشتر یک بیانیهی سیاسی است در جواب توهینها و اتهاماتی که به بازیگران زن سینمای ایران روا داشته شده است. فیلم میخواهد با پیش کشیدن سبک زندگی خاص سینماگران و سوپراستارها از پاکی و نجابت آنها علیرغم سبک زندگی متفاوتشان دفاع کند.
-
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۰۹:۰۰
پخش، نقد و بررسی جامعه شناختی فیلم «پاپ»
نقد فیلم «پاپ» توسط گروه علمی - تخصصی مطالعات فیلم و سینما انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار می شود.
-
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۱۰
بررسی خواب زده هایی که هیچ موافقی نداشتند
سینمامعیار به نقد و بررسی فیلم «خواب زدهها» ساخته فریدون جیرانی پرداخت.
-
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۰۹:۱۲
جلسه نقد و بررسی نمایش بالاخره این زندگی ماله کیه؟
-
۱۳۹۳-۰۸-۲۱ ۱۵:۰۹
به بهانه توزیع «گهوارهای برای مادر» در شبکه خانگی؛
سرگردانی میان «وجدان اخلاقی» و «عقلانیت منفعتاندیش»
در فیلم «گهوارهای برای مادر»، دختر طلبه بر مبنای «قانون» و یا «عرف» مجبور نیست دست از تحصیل و تدریس بشوید و به نگهداری از مادر پیر و ناتوان خود بپردازد؛ چراکه میتواند او را به خانهی سالمندان بسپارد و یا حداقل فردی را به کار بگیرد تا در خانهی مادر پارهای از توقعات او را محقق کند و به نگهداری و مراقبت از مادر بپردازد..
-
۱۳۹۳-۰۸-۱۴ ۱۰:۴۰
نگاهی به اولین فیلم بلند شهاب حسینی؛
«ساکن طبقه وسط»؛ طنزی رندانه
دو سکانس پایانی فیلم نقطهی اوج پیرنگ داستان اصلی است. شخصیت اصلی فیلم پس از ناامید شدن از بازگشت همسر سابقش و ناتوانی از پیدا کردن جوابی برای سؤالش یعنی همان راه جاودانگی، سعی میکند ندای آسمانی درونش را در خود ساکت کند و غرق در زندگی مادی و لذات دنیوی شود، پس تصمیم میگیرد به سمت زن همسایهی طبقه پایین برود..
-
۱۳۹۳-۰۷-۱۲ ۱۱:۳۱
تحلیل فیلم آلزایمر؛
کشمکش با تفوّق اجتماعیِ «منطق تجربهگرایی»
«آلزایمر» فیلمی است که هم مخاطب عام آن را میفهمد و هم مخاطب خاص؛ اما مخاطب عام تنها با لایهی سطحی و ظاهری فیلم ارتباط برقرار میکند، در حالی که مخاطب خاص، به لایهی معنای زیرین و اصلی فیلم – که هویتی فلسفی دارد نیز نفوذ میکند و پیام نهفته و ناپیدای آن را درمییابد. فیلمی که واجد چنین خصوصیتی باشد برقراری ارتباط همزمان با مخاطب عام و خاص ، فیلم ارزندهای است.
-
۱۳۹۳-۰۷-۰۸ ۱۲:۵۰
«آرایش غلیظ» نقد و بررسی میشود
فیلم «آرایش غلیظ» به کارگردانی حمید نعمت اله و فیلم نامه هادی مقدم دوست برنده بهترین کارگردانی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر شنبه 12مهر ساعت 18 درفرهنگ سرای ارسباران اکران و باحضور عوامل نقد میشود.
-
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۱۱:۴۵
نگاهی به فیلم «فرشتهها با هم میآیند»؛
روحانی نباید روحانی باشد
سوال اساسی این است که آیا روحانی بودن بهمثابه یک شغل امر مطلوبی نیست؟ چرا در فیلمهای ایرانی، روحانی خوب کسی است که از راه تحصیل و تدریس ارتزاق نکند و راه یدی و کارگری را در پیش بگیرد؟ به نظر میرسد این عنصر در فیلمهای ایرانی از عدم شناخت واقعیت زندگی روحانیون نشئت میگیرد؛
-
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۰۹:۴۳
بررسی آثار «کریشتف کیشلوفسکی» فیلمساز مشهور و فقید لهستانی
نشست سینمای لهستان با بررسی آثار «کریشتف کیشلوفسکی»، فیلمساز مشهور و فقید لهستانی در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
-
۱۳۹۳-۰۵-۱۴ ۱۳:۳۶
«حلقه سبز» حاتمیکیا نقد وبررسی شد
در اولین جلسه از برنامه های انجمن جوانان سینمای انقلاب، نصرالله تابش یکی از تحلیلگران سینمای دینی به بررسی سینمای حاتمی کیا پرداخت و سریال «حلقه سبز» را اثری دانست که از دیگر آثار حاتمی کیا بیشتر به ترویج دین پرداخته است.
-
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۳۲
فرهنگسرای نیاوران «برف» میآید
فیلم سینمایی «برف» ساخته «مهدی رحمانی»، روز جمعه 20 تیر از ساعت 16:30 در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درمیآید.
-
۱۳۹۳-۰۳-۲۹ ۱۰:۱۸
نگاهی به فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»؛
طریق انصاف در تقابل سنت و مدرنیته
در جای جای فیلم، زندگی سنتی و مدرن با هم طریق دیالکتیک را پیش میگیرند و در اینجاست که ضعفهایشان برملا میشود، اما زندگی سنتی در حالی آرزوی نیل به زندگی مدرن را دارد که زندگی مدرن بهسرعت فرومیپاشد و نقطهی عزیمت جامعهی در حال گذار در این میان گم میشود. حالا جامعه نمیداند کجا قرار دارد و به کدام سوی باید حرکت کند؟
-
۱۳۹۳-۰۳-۲۸ ۱۲:۱۹
نسخه ترمیمشده «گاو» مهرجویی پس از 45 سال نمایش داده میشود
نسخه ترمیم شده فیلم سینمایی «گاو» ساخته داریوش مهرجویی برای نخستین بار در ایران و به صورت دیجیتال و پس از 45 سال روز جمعه 30خرداد ماه 93 در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در میآید.
-
۱۳۹۳-۰۳-۲۶ ۱۵:۱۳
نقدی بر طلاق با یک تلهفیلم
فیلم تلویزیونی «معصومانه در خواب» به تهیه کنندگی محسن دانشور و کارگردانی محمد بصیری در مرحله پیشتولید قرار گرفت.
-
۱۳۹۳-۰۳-۲۱ ۱۷:۰۶
«پنجستاره» در ارسباران نقد میشود
فیلم سینمایی«پنج ستاره» به کارگردانی مهشید افشارزاده در فرهنگسرای ارسباران به نمایش درمیآید و با حضور عوامل فیلم نقدو بررسی میشود.
-
۱۳۹۳-۰۳-۱۹ ۰۸:۴۵
به بهانۀ اکران «اشباح» و «متروپل»؛
پایان تراژیک دو کارگردان
مسئلهی عدم اقناع مخاطب نسبت به ترتیب و توالی و نسبت علت و معلولی وقایع، پاشنهآشیل این ۲ فیلم و بسیاری از فیلمهای سینمای ایران است، چیزی که مخاطب را از سینماها دور میکند؛ چراکه با وجود این فیلمها مخاطب نه تنها از حضورش در سینما لذت نمیبرد بلکه فیلم را نوعی توهین به درک و شعور خود میداند.
-
۱۳۹۳-۰۲-۱۱ ۱۱:۴۲
طالبزاده: واقعه 11 سپتامبر بهانهای بود تا آمریکا به منطقه نزدیک شود
نادر طالبزاده دبیر بخش بینالملل سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت معتقد است رسانههای موجود در آمریکا در ماجرای 11 سپتامبر واقعیت را به دلیل اقتدار دولت فدرال آمریکا درست بیان نشد.در واقع کشوری که خود را مهد تمدن و مدعی آزادی بیان و حقوق بشر می داند حقیقت را به درستی بیان نمی کند و آدرس اشتباه میدهد.