کل اخبار:188
-
۱۳۹۵-۱۱-۳۰ ۱۰:۰۰
«تاریخنگاری هند و فارسی» ترجمه شد/ جایگاه هند در میراث ادب فارسی
کتاب «تاریخنگاری هند و فارسی تا قرن چهاردهم»، نوشته پرفسور اقتدار حسین صدیقی در ۲۵۹ صفحه از سوی انتشارات «پرایمس بوک» در دهلینو منتشر شد.
-
۱۳۹۵-۱۱-۲۷ ۱۰:۲۰
نقد کتاب «گفتمان رسمی تاریخنگاری دوره پهلوی پیرامون رضاشاه»
کتاب «گفتمان رسمی تاریخنگاری دوره پهلوی پیرامون رضاشاه» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نقد میشود.
-
۱۳۹۵-۱۱-۲۷ ۰۹:۵۵
کورلانسکی از خرده روایتها برای تقویت تاریخنگاری استفاده کرده است
هوشنگ جیرانی، مترجم کتاب «۱۹۶۸، سالی که جهان را تکان داد» معتقد است: کورلانسکی تلاش کرده که یک روایت کلی را در دستور کار خود قرار دهد و از خرده روایتها برای شاخ و برگ دادن و تقویت تاریخنگاری خود استفاده کرده است.
-
۱۳۹۵-۱۱-۱۰ ۱۷:۲۰
نیکبخت :تاریخنگاری انقلاب اسلامی؛ بدون متولی و نقشه راه مشخص
یک پژوهشگر حوزه تاریخ انقلاب اسلامی گفت: یکی از آسیبهای حوزه تاریخنگاری انقلاب اسلامی این است که بدون متولی و نقشه راه مشخص بوده و اغلب موازیکاری در این حوزه را شاهدیم.
-
۱۳۹۵-۱۱-۰۴ ۱۰:۲۰
نقد تاریخنگاری انقلاب اسلامی در جهاد دانشگاهی
نشست بررسی و نقد کتابهای «تاریخنگاری انقلاب اسلامی» در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی برگزار میشود.
-
۱۳۹۵/۱۰/۲۸
بحران تاریخنگاری معاصر در گفتوگو با قباد منصوربخت (۳)؛
نقدی بر تاریخ بیمسئله
ما باید به این نتیجه برسیم که تاریخ سنتی دیگر قابل دوام نیست، تاریخ سنتی باید به مسائل دورهی مدرن پاسخ بدهد، اما همهی اینها منوط به این است که ما توجه داشته باشیم که کارکرد تاریخ چیست؛ یعنی ما اگر به مسئله و مسائل تاریخی برنگردیم هیچیک از اینها اتفاق نخواهد افتاد. وظیفهی اصلی علم طرح مسئله و حل مسئله است، تاریخ هم باید برگردد به طرح مسئله و حل مسئله؛ مادامیکه ما تاریخ بیمسئله داریم قضیه به همین شکل ادامه خواهد داشت.
-
۱۳۹۵-۱۰-۰۸ ۰۹:۵۴
نگاهی به مکتب آنال و تاریخنگاری فرناند برودل؛
تلاشی برای دستیابی به تاریخ تام
مورخان، آثار برودل را از جهت تأکید بر استدلالهای نظری ناظر بر مناسبات مابین وجوه مختلف جامعه، مفهوم لایههای متنوع زمانی و استدلال بدبینانه در خصوص نقش فردیت در تاریخ مورد ستایش و همینطور نقد قرار دادهاند؛ اغلب انتقادات بر این نکتۀ نهایی متمرکزند: به نظر میرسد برهان جبرگرایانه برودل اهمیت تفوقآمیزی به عنصر جغرافیا اعطا مینماید.
-
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۱۴:۰۰
آتش و قصه١
آگامبن: تاریخنگاری ادبی تاکنون پذیرفته که آیین رمزی منشأ رمان است.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۰ ۱۳:۰۰
استاد سمیعی گیلانی «ادبیات و تاریخنگاری آن» را نقد میکند
کتاب «ادبیات و تاریخنگاری آن» از سوی استاد احمد سمیعی گیلانی در سرای اهل قلم نقد و بررسی میشود.
-
۱۳۹۵-۰۸-۰۳ ۱۲:۴۰
موسی اسوار «ادبیات و تاریخنگاری آن» را ترجمه کرد
کتاب «ادبیات و تاریخنگاری آن» نوشته طه حسین با ترجمه موسی اسوار توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد.
-
۱۳۹۵-۰۸-۰۱ ۱۶:۰۰
انتشار کتاب «حاجآقاحسین قمی» از مجموعه «شخصیتهای مانا»/ نگارش زندگینامهای فارغ از تاریخنگاری ایدئولوژیک
رضا مختاری اصفهانی، مولف کتاب «حاجآقاحسین قمی» از مجموعه «شخصیتهای مانا» درباره انگیزهاش از تالیف این کتاب گفت: احساس کردم نیاز است زندگینامهای در رابطه با شخصیت این مرجع تقلید فارغ از تاریخنگاری ایدئولوژیک، با یک نگاه صرفا تاریخی، تحلیلی، بدون توصیفات ستایشگرانه و اغرارآمیز تالیف شود.
-
۱۳۹۵-۰۷-۲۸ ۱۱:۱۴
تورج اتابکی؛
نگاهی به تاریخنگاری چپگرا: از کهن تا نو
مورخ چپ نواندیشِ حیات اجتماعی کارگران و تهیدستان (labouring poosr)، در کنار تأکید بر تحلیل طبقاتی و روابط اقتصادی، فقط راوی مبارزات کارگری، آن هم تنها در اشکال تند آن نیست. نمیخواهد روایتش تنها تاریخ اتحادیهها و سازمانهای کارگری را به دست دهد. در این گرایش نو، مورخ، زندگی روزمره کارگران را، آنگاه که حتی نشانی از «مبارزه» هم نیست، روایت میکند.
-
۱۳۹۵-۰۷-۲۷ ۱۶:۴۰
نگاهی به تاریـخ فرشـته
فرشته قبل از نوشتن تاریخ هند، به بررسی و جمعآوری منابع میپردازد و از میان نسخههای تاریخی، نسخه طبقات اکبری، تألیف نظامالدین احمد بخشی نظر وی را جلب میکند؛ اما آن را هم در مقابل تحقیقات و معلومات بسیاری که خود بدان احاطه دارد، خالی و تهی میبیند.
-
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۶:۰۰
تاریخنگاران تاریخگریز
متن زیر تحلیلی است بر «تنوع گزارشها از واقعه کربلا» و اینکه چرا در دورههایی «رویکرد تاریخی» به واقعه کربلا کمرنگ شد؟ و چه پیامدهایی داشت؟
-
۱۳۹۵-۰۷-۱۲ ۱۰:۲۰
همایش «تاریخشناسی و تاریخنگاری» برگزار میشود
همایش «تاریخشناسی و تاریخنگاری» با محوریت «سند و تاریخنگاری» از سوی آرشیو ملی برگزار خواهد شد.
-
۱۳۹۵-۰۶-۱۳ ۰۹:۵۶
تاملی در نگاه روایتگرایانه آنکرسمیت به تاریخ؛
طنین تراکتاتوس در فلسفهی تاریخ
آنکراسمیت با طنینی تراکتاتوسی-ویتگنشتاینی و اسلوبی روایی-منطقی به شرح آرای خود کوشیده است. وی آرای خود را ابتدا در شش گزاره بیان میکند، پس از هر گزارهی اصلی، وی با نوشتن زیرگزارهها -که ذهن انسان را به لحن کوبندهی تراکتاتوس ارجاع میدهد- گزارههای اصلی را شرح و تفسیر میکند. وی نگاهی کاملاً منطقی و نحوی به گزارههای روایی و شیوههای روایتگرایانه در تاریخ دارد.
-
۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۱۷:۴۰
بهکجا میرویم؟! از عمل سیاسی تا تاریخنگاری
باید از این سیاه و سفید دیدنها، عاشق واله بودن یا نفرت تماموکمال پراکندنهای بنیانکن دست برداریم و بیاموزیم که در اکثر موارد، بخشهای خاکستری سوژههای مطالعهشده بسی فزونتر و تعیینکنندهتر از نقاط تاریک نقشآفرین بودهاند.
-
۱۳۹۵-۰۵-۳۰ ۱۵:۴۰
تاریخنگاری منصفانه، غیرمغرضانه و غیرایدئولوژیک در کجا قرار میگیرد؟
رضا مختاریاصفهانی، تاریخنگار و سندپژوه در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری کتاب قرار داده به انعکاس نظریات زندهیاد دکتر عبدالحسین نوایی در رابطه با تاریخنگار منصفانه درباره حوادث سیاسی پرداخته است.
-
۱۳۹۵-۰۵-۲۰ ۱۷:۲۰
فراخوان همایش «ایران و گرایش های تاریخ نگاری با تاکید بر نقش اسناد» منتشر شد
پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی، فراخوان مقاله همایش«ایران و گرایش های تاریخ نگاری با تاکید بر نقش اسناد» را منتشر کرد.
-
۱۳۹۵-۰۵-۱۱ ۱۸:۲۰
ترابیفارسانی کتابی از پیتر برک ترجمه میکند/ تبعیت از شیوه تاریخنگاری مکتب آنال
سهیلا ترابیفارسانی، پژوهشگر تاریخ از ترجمه کتابی در حوزه تاریخنگاری خبر داد و گفت: این کتاب نوشته پیتر برک است و به بحث درباره روشهای تاریخنگاری میپردازد.
-
۱۳۹۵/۰۴/۲۳
بحران تاريخنگاری معاصر در گفتوگو با قباد منصوربخت (۲)؛
تاریخنگاری شبهآکادمیک قادر نیست مکتب تاریخی تولید کند
در تاریخ ما چرا مکاتب تاریخنگاری شکل نگرفت؟ روشن است که وقتی غلبهی سنت تاریخنگاری شما با سنت نظامی، سیاسی است، طبیعی است که مکتب جدید شکل نگیرد، یعنی باید بینش جدید، مسئلهی جدید و پرسش جدید به وجود بیاید تا شما مکتب جدیدی داشته باشید؛ به همین دلیل تاریخنگاری شبهآکادمیک قادر نیست که مکتب تاریخی تولید کند، تنها اصول اولیه روشی را رعایت میکند.
-
۱۳۹۵/۰۴/۲۰
بحران تاريخنگاری معاصر در گفتوگو با قباد منصوربخت (۱)؛
طفلی ناقصالخلقه به نام شبهتاریخنگاری آكادميك
همانطوری که کل سیستم رضاشاهی به جای تأسیس نوسازی در نهایت شبهنوسازی را محقق کرد، تاریخنگاری ما هم شبهتاریخنگاری شد و نتوانست یک افق جدیدی در تحقیق تاریخی و اندیشهی تاریخی در این مملکت به وجود بیاورد. حرفم این است که همهچیزهایی که اتفاق افتاد، طفلی بود که ناقصالخلقه متولد شد و هرچه بزرگتر شد باآنکه که به بلوغ سنی رسید ولی ناقصالخلقه بزرگ شد.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۶ ۱۰:۱۷
گزارشی از نشست روششناسی مکتب کمبریج (۲)؛
طرح شیوهی جدید در تاریخنگاری اندیشهی سیاسی
مکتب کمبریج نه تنها قادر به طرح شیوهی جدید در تاریخنگاری اندیشهی سیاسی بوده، بلکه تفسیرهایی در مورد دولت مدرن، آزادی، ویرتو، جمهوریخواهی، رنسانس و غیره ارائه داده است که منجر به پرتوافکنی نوری رو به ظلمت گذشتهی تاریخی اندیشهی سیاسی شده است؛ مکتبی که از نیمهی دوم قرن بیستم میلادی تا اکنون توانسته بر تاریخنگاری تودهای سنت فرانسوی و مدخلنویسی واژگانی سنت آلمانی برابری و حتی برتری یابد.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۱۴:۰۰
بهشتیپور: بهرهگیری از عکس در «زندگی و زمانه آیتالله رفسنجانی» ژانری جدید در تاریخنگاری است/ بی طرفی تاریخنگار افسانهای بیش نیست
حسن بهشتیپور در نشست نقد و بررسی کتاب «زندگی و زمانه آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی از ۱۳۱۳تا ۱۳۹۴» گفت: روایت تاریخ باید همراه با وسواس باشد تا یک روایت اصیل، صحیح و منصفانه منعکس شود. اعتقادی به بیطرفی راوی تاریخ ندارم و به نظرم این سخن افسانهای بیش نیست که مورخ یا تاریخنگار باید بیطرف باشد.
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۰۹:۴۰
«تاریخ شفاهی و جایگاه آن در تاریخنگاری معاصر ایران» نقد میشود
کتاب «تاریخ شفاهی و جایگاه آن در تاریخنگاری معاصر ایران» نوشته مرتضی نورایی در گروه روششناسی و تاریخنگاری پژوهشکده تاریخ اسلام نقد و بررسی میشود.
-
۱۳۹۴-۱۲-۱۹ ۱۰:۰۰
حقانی: خدمت ابوالحسنی به تاریخنگاری فراموش نمیشود/ اختلاف میان شیخ فضلالله و آخوند خراسانی چه بود؟
موسی حقانی در همایش «بيدارگر بصير» با اشاره به اینکه خدمت ابوالحسنی به تاریخنگاری کشور هیچ گاه فراموش نمیشود، گفت: «در کتابهای ابوالحسنی درباره اختلافات میان شیخ فضلالله و آخوند خراسانی مطلب روشنی وجود ندارد.» محمدرضا کایینی نیز اظهار کرد: ابوالحسنی به اقوال مغلوب در دوره مشروطه و ناگفتههایی درباره شیخ فضلالله پرداخته است.
-
۱۳۹۴-۱۱-۲۵ ۱۲:۳۰
فصیحی: اقبال احیاگر روح ایرانی بود/ رحمانیان: اگر درست ننویسیم به تاریخ خیانت کردهایم
سیمین فصیحی، عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه الزهراء در نشست «بررسی کارنامه تاریخنگاری عباس اقبال» گفت: بحث اقبال احیاء اجتماع ایرانی است؛ اجتماعی که در آن یک قلمرو جغرافیایی شکل گرفته و بر آن تاریخی گذشته و تمدنی را به بار آورده که اقبال به این ویژگیهای تمدنی نظر دارد.
-
۱۳۹۴-۱۱-۲۱ ۱۰:۰۳
کارل پوپر/ پیشبینی و پیشگویی در علوم اجتماعی(۱)؛
نومیدی تاریخیگران ناامید
درک و تفهیم اینکه علوم اجتماعی نمیتوانند تحولات تاریخی آینده را پیشگویی کنند برخی نویسندگان عصر نوین را به یأس و نومیدی سوق داده است و به دفاع از خردگریزی (irrationalism) سیاسی برانگیخته است، آنان با تشخیص ویژگی قدرت پیشگویی با سودمندی عملی، علوم اجتماعی را غیرمفید اعلام میکنند. اما هنوز نیازی با یأس منطقی وجود ندارد، تنها کسانی که نمیتوانند تمایز بین پیشبینی معمولی را از پیشگویی تاریخی تشخیص دهند، بهعبارتدیگر، تنها تاریخیگران (تاریخیگران ناامید) امکان دارد به چنین یأس منطقی دچار شده باشند.
-
۱۳۹۴-۱۱-۰۵ ۱۸:۳۰
مولف کتاب «تاریخنگاری ابنطاووس» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با مخاطبانش دیدار میکند
سید جواد میرخلیلی، پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، از آغاز دیدار هفتگی با اهالی قلم در استان قم خبر داد و گفت: نخستین دیدار چهارشنبه این هفته با حضور حجتالاسلام مصطفی صادقی کاشانی، مصحح کتاب «تاریخنگاری ابنطاووس» برگزار میشود.
-
۱۳۹۴-۱۰-۲۸ ۰۹:۲۹
گزارشی از نشست «بررسی آثار هایدن وایت» (۳)؛
رویکرد شالودهشکنانهی هایدن وایت
جایگاه هایدن وایت در منازعات تاریخی و سهم او در بسط گفتمان تاریخی بسیار شالودهشکنانه است. كار فكری او از منظر انتقادی، پسامدرن و پساساختارگرا صورت گرفته است. در اینجا به دو بحث میپردازم: یکی فراتاریخ و دیگری تخیل تاریخی. اگر معنای تخیل تاریخی را بدانیم بسیاری از تعریضهایی که آقای دکتر آقاجری داشتند خودبهخود حل خواهد شد. اما در مورد فراتاریخ؛ برخلاف نگاه پسامدرن که روایتهای کلان را برنمیتابد فراتاریخ نوعی روایت کلان است؛ شاید از این باب نوعی کنار گذاشتن سنت از سوی هایدن وایت صورت گرفت.